Brunt sukker og mørk sirup

I daglegvarebutikkane får ein kjøpt brunt sukker og mørk sirup for ein billig penge. Er det nokon som har erfaring med å bruke dette i øl? T.d. i dubbel, brown ale eller porter?

Espen Lothe
Kinn Bryggeri
 
Lurer også på dette, skal ha Black treacle i en porter men tror jeg må nøye meg med mørk sirup.
 
Skikkelig gammel tråd, men et aktuelt tema for meg, sida jeg spontanhandla en boks Eldorado mørk sirup her om dagen. Noen som i løpet av de 13 åra som har gått sida innlegget til Gahr, har prøvd å brygge med denne? Kan den f.eks. erstatte mørkt invertsukker i en engelsk bitter for å gi farge? Hva med en belgisk dubbel - som jeg muligens kommer til å brygge?

Når jeg smaker på det, er det ganske likt molasses, bare mye mildere i smaken. Er det rett og slett sukker iblanda molasses?
 
Her må du nok «ta en for laget» @Finn Berger.

Jeg likte ikke innholdsfortegnelse til dette stoffet.

 
Mener Jørn på Klostergården sa en gang i tiden at han brukte vanlig mørk sirup i både juleølet og dubbelen. Og begge er jo veldig gode øl.
 
Mener Jørn på Klostergården sa en gang i tiden at han brukte vanlig mørk sirup i både juleølet og dubbelen. Og begge er jo veldig gode øl.
Interessant. Helt enig; ikke noe i veien med ølet hans:).
Her må du nok «ta en for laget» @Finn Berger.

Jeg likte ikke innholdsfortegnelse til dette stoffet.

Får nok ta en for laget, ja - men det hjelper litt å høre at Jørn på Tautra har brukt stoffet.

Jeg har litt erfaring med molasses og treacle - og det er greier en skal omgås med forsiktighet. Denne sirupen kan jeg nok bruke mer av. Forhåpentligvis funker det som en litt rundere variant det skikkelig svarte stoffet.
 
Interessant. Helt enig; ikke noe i veien med ølet hans:).

Får nok ta en for laget, ja - men det hjelper litt å høre at Jørn på Tautra har brukt stoffet.

Jeg har litt erfaring med molasses og treacle - og det er greier en skal omgås med forsiktighet. Denne sirupen kan jeg nok bruke mer av. Forhåpentligvis funker det som en litt rundere variant det skikkelig svarte stoffet.
Jeg har brukt mørk sirup i imp Stout og det fungerer, også brukt treackle, men ikke lett å komme over. Brukte mørk nå i en kopi av vinnerølet i stort og porter, dog beskjedne mengder da, men kjennes nå når den er omtrent ferdiggjæret. Trenger ett par måneder før den intrigeres. Brukte den også i en imp.Stout for 12 år siden og det samme da. Men 1 kg på 50 L dengang og i meste laget.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt mørk sirup i imp Stout og det fungerer, også brukt treackle, men ikke lett å komme over. Brukte mørk nå i en kopi av vinnerølet i stort og porter, dog beskjedne mengder da, men kjennes nå når den er omtrent ferdiggjæret. Trenger ett par måneder før den intrigeres. Brukte den også i en imp.Stout for 12 år siden og det samme da. Men 1 kg på 50 L dengang og i meste laget.
Takk skal du ha:). Høres ut som denne sirupen rett og slett er en litt utspedd molasses eller treacle, da.
 
Her må det oppdateres, @Finn Berger :)
hehe - ja; jeg har akkurat stått og helt ut det ølet jeg brygga med den mørke Eldo-sirupen. Det var ikke sirupen sin skyld, men en gjæringsfeil. Ølet hadde en gummiaktig ekkel usmak, og sjøl om jeg venta i det lengste for å se om det kunne være håp, var valget til slutt enkelt.

Men jeg gir meg ikke. Mørk sirup står på handlelista, for jeg har akkurat flaska en Belgisk blond (9A), og gjæren fra den går rett til en Dubbel. På 'an igjen!
 
Så man har en anekdote til å gå på; erfarte for noen år siden at det gikk litt fort i svingene på råvareinnkjøp når en Quad skulle brygges i lauget så mørk kandisirup i oppskriften ble byttet ut med en betraktelig mengde mørk sirup fra butikken, ølet fikk ganske vesentlig preg av en smak som minnet om svarte lakrishjul på en ikke helt velkommen måte, ser første ingrediens i disse er melasse av rørsukker, kanskje verdt å bemerke seg. mørk sirup er jo på en måte alle biproduktene fra sukkerfremstilling konsentrert ned, om man da gjærer bort alt sukkerinnholdet sitter du igjen med mye rare greier, sikkert greit i visse blandingsforhold men kan fort ta over smaksbildet kanskje?
 
Så man har en anekdote til å gå på; erfarte for noen år siden at det gikk litt fort i svingene på råvareinnkjøp når en Quad skulle brygges i lauget så mørk kandisirup i oppskriften ble byttet ut med en betraktelig mengde mørk sirup fra butikken, ølet fikk ganske vesentlig preg av en smak som minnet om svarte lakrishjul på en ikke helt velkommen måte, ser første ingrediens i disse er melasse av rørsukker, kanskje verdt å bemerke seg. mørk sirup er jo på en måte alle biproduktene fra sukkerfremstilling konsentrert ned, om man da gjærer bort alt sukkerinnholdet sitter du igjen med mye rare greier, sikkert greit i visse blandingsforhold men kan fort ta over smaksbildet kanskje?
Vi får se. Skal flaske denne i nær framtid. Smaker greit så langt:).
 
Ja er det min tur å sitte å vurdere å bruke mørk sirup i en dubbel.. Kom det egentlig noen konklusjon her? :)
 
Tilbake
Topp