Brygg med OG 1.020?

Jeg har vært veldig inaktiv på bryggefronten en stund, men etter purring fra en kompis ble det satt 2 brygg i dag.

Det ene brygget var et ølsett, og jeg forventer et så-som-så resultat. Vi hadde ikke funnet fram noen oppskrift for det andre brygget, så vi ba ganske enkelt karen på Bryggeland i Oslo å finne fram ingredienser til et bra brygg.

Ingredienser var som følger:
  • 400g korn av et slag (dum som jeg var noterte jeg ikke navnet) - dette skulle knuses lett, for så å puttes i en humlepose og ligge i kjelen under oppvarming til 75 grader.
  • 2 poser spraymalt
  • Cascade humle
  • En til type humle som jeg heller ikke noterte navnet på (begynte på "C" ihvertfall)

Humle skulle tilsettes som følger (60 min koketid):
10+10gram 60 min
25+25gram 15 min
30+30gram 2 min

Når vørteren var ferdig og helt i gjæringsbøtta målte jeg OG på 1.020. Dette var fryktelig lite, og jeg rørte godt i bøtta for å ta en ny måling, men endte opp med samme resultat. Betyr dette da at hvis vi får full utgjæring, så vil vi ende opp på max 2,3%? Noen som har en idè om hva som kan ha gått galt? Håper virkelig at oechslevekten min er ødelagt...
 
Regner med du har fått med 400g krystallmalt, og citra kanskje, men den er ikke den viktigste.. 1kg ekstrakt og 400g krystall gir ca 1019 på 23l. Gå og kjøp mer DME og kok opp i litt vann og tilsett brygget nå.
 
Magnus Jensen skrev:
hvor mye vørter har du endt opp med?

Endte opp med 20 liter, som oppskriften sa. Nå var jeg og tok en prat med karen på Bryggeland, og han fortalte meg at OG ble som den var siden målingen ble gjort når brygget var varmt..
 
Brant meg selv på denne forleden, da jeg brukte en kalkulator som ikke konverterte korrekt mellom fahrenheit og celsius. Vet du hvilken temperatur du målte på?
 
Haakon_Lind skrev:
Magnus Jensen skrev:
hvor mye vørter har du endt opp med?

Endte opp med 20 liter, som oppskriften sa. Nå var jeg og tok en prat med karen på Bryggeland, og han fortalte meg at OG ble som den var siden målingen ble gjort når brygget var varmt..

Det står på oechslevekten hvilken temperatur den er kalibrert for.
Temperaturen kan ha en del å si.
Det samme gjelder for volum, selv om utviding av beholderen som følge av varmen motvirker dette en del.
 
Hjelper ikke hvor varmt det var. 1kg ekstrakt og 400g krystall med eksempelvis 72% effektivitet gir ikke mer enn 1019 på 23L.
 
Mener bestemt Vin & Bar også selger spraymalt i 1 kg pakker.
da ender man ut med en OG på ca 1.042. litt lavt, men helt greit.

Bård S
 
Helge T skrev:
Brant meg selv på denne forleden, da jeg brukte en kalkulator som ikke konverterte korrekt mellom fahrenheit og celsius. Vet du hvilken temperatur du målte på?

Rundt 80 grader (celcius)

Espen Unnvik skrev:
Konklusjonen blir uansett: Her trengs mengdetrening  :beershove:
:attevar: :attevar:

Helge T skrev:
Ugg. Leste 2 kilo i mitt hode, ikke 2 pakker. Ville nok spedd på litt maltekstrakt ja.

Det var visst 2 kilo (2 pakker a 1 kilo altså)
 
Å korrigere helt opp til 80 grader vil neppe være spesielt nøyaktig, så du er nesten nødt til å kjøle ned vørteren betydelig for å få ei god måling.
 
Heisann! Det er jeg som er bryggmakker til Håkon lind :) Dette vil nok være litt OT men vi hadde littegrann problemer vedrørende kjøling. Vi kokte det hele opp i en 20L gryte og prøvde fryser (som begynte å pipe som faen), og sette den ut. Endte med at det tok såpass lang tid at jeg bare gikk og la meg før jeg tilsatte gjær.

Har forhørt meg litt i dag og fant ut at en kobberkveil ville løse mye av kjøleproblemene (få brygget ned på 20 på ca 15-20min).

Er det noen andre gode alternativer som ligger rundt samme prisklasse?
 
molstad skrev:
Har forhørt meg litt i dag og fant ut at en kobberkveil ville løse mye av kjøleproblemene (få brygget ned på 20 på ca 15-20min).

Er det noen andre gode alternativer som ligger rundt samme prisklasse?

Hittil har jeg kokt i en 20L kjele og kjølt ned brygget ved å sette hele gryten i en balje med sirkulerende kaldt (7-8°C) vann. Med denne teknikken tar det omtrent en time å få temperaturen ned til ca. 18°C, men nå har jeg nettopp bitt i det sure eplet og kjøpt en kjølespiral for å få gjort det raskere. Planen er også å oppgradere til en større kjele, og da vil det ta fryktelig lang tid å kjøle vørteren med "baljemetoden". Jeg fant ut at å kjøpe en slik kjøler vil koste omtrent det samme som å kjøpe like mye rør og bøye det selv, så da bruker jeg heller tiden på andre ting. :godtoel:

Har lagt ved en prissammenligning jeg laget.
 

Vedlegg

  • kobberrør.xlsx
    12,9 KB · Sett: 77
Hvis du er litt nevenyttig kan du lage din egen kobberkveil. Laget en slik en til vårt første bryggesett. Kjøpte 5m kobberrør fra biltema, lagde en kveil og koblet hageslanger med slangeklemmer på til rørene. Kostet ikke særlig mye, 200-300 kr om jeg ikke husker helt feil. Funket veldig bra i vår 26L kjele.

Nå var ikke den kveilen fra ebay som det var linket til her særlig dyr da, men må vel betale litt i frakt og slikt i tillegg.
 
Hannaas skrev:
Hittil har jeg kokt i en 20L kjele og kjølt ned brygget ved å sette hele gryten i en balje med sirkulerende kaldt (7-8°C) vann. Med denne teknikken tar det omtrent en time å få temperaturen ned til ca. 18°C, men nå har jeg nettopp bitt i det sure eplet og kjøpt en kjølespiral for å få gjort det raskere. Planen er også å oppgradere til en større kjele, og da vil det ta fryktelig lang tid å kjøle vørteren med "baljemetoden". Jeg fant ut at å kjøpe en slik kjøler vil koste omtrent det samme som å kjøpe like mye rør og bøye det selv, så da bruker jeg heller tiden på andre ting. :godtoel:

Den der har jeg, brukte den i går, kjølte ned 50 liter vørter utrolig fort, i mine øyne. Dog skal det bemerkes at jeg satte på pumpene i Speidelen, men læll da :)
 
Tilbake
Topp