Brygge alene for første gang

Hei, jeg bryggget mitt første øl ( med god hjelp fra en kyndig kompis) for en tid tilbake, med godt resultat! Brygger på gamle måten uten maskin...

Denne gang står jeg på egne ben, og skal prøve meg på en american pale ale, nærmere bestemt denne:
https://mangrovejacks.com/products/american-pale-ale-with-dry-hops

Jeg er veldig fersk,og er litt redd for et mindre bra resultat denne gang. Jeg lurer derfor på, har noen en god oppskrift jeg kan følge for denne typen for å kunne lykkes?
 
Hei, jeg bryggget mitt første øl ( med god hjelp fra en kyndig kompis) for en tid tilbake, med godt resultat! Brygger på gamle måten uten maskin...

Denne gang står jeg på egne ben, og skal prøve meg på en american pale ale, nærmere bestemt denne:
https://mangrovejacks.com/products/american-pale-ale-with-dry-hops

Jeg er veldig fersk,og er litt redd for et mindre bra resultat denne gang. Jeg lurer derfor på, har noen en god oppskrift jeg kan følge for denne typen for å kunne lykkes?

Dette er jo rimelig enkle greier. MJ har gjort det aller meste av jobben for deg.

Pkt. 3 i oppskrifta ber deg velge mellom 3 typer tilsetninger - jeg ville valgt "pure malt enhancer", som jeg regner med er rein maltekstrakt, mens det andre enten er en blanding av maltekstrakt og sukker, eller bare sukker. Rein malt gir mer smak.

Det du kan gjøre for å påvirke kvaliteten på ølet du får ut av dette, er å styre temperaturen best mulig. Det er det aller viktigste i all brygging. Følg temperaturanvisningene, og legg deg helst lavt, eller til og med litt under. Og når det er snakk om temperatur under gjæring, er det alltid temperaturen i ølet det snakkes om, ikke romtemperaturen. Under stormgjæringen stiger temperaturen, og kan ligge så mye som 5 grader over romtemperaturen hvis gjæringen blir veldig livlig. Og veldig livlig gjæring bør du prøve å unngå.

Hva kan du gjøre?

  • Du bør kunne følge med på temperaturutviklingen i ølet. Det enkleste er strips med flytende krystaller som du bare klistrer på gjæringsbøtta.
  • For å unngå at gjæringen skal ta av og bli for voldsom, er det viktig å starte lavt. Gjæren bør tilsettes på en temperatur en grad eller to under den laveste grensa som oppgis i bruksanvisningen, og så setter du dunken i omgivelser som har omtrent den temperaturen. Den varmen gjæren produserer når den kommer i gang, vil heve temperaturen antakelig 2-3 grader. Det er greit. Du vil fremdeles ligge innenfor det akseptable området.
  • Når klukkinga i gjærlåsen begynner å saktne seg, er det ikke så farlig med temperaturkontrollen lenger. Du kan da gjerne la temperaturen i rommet stige litt, eller flytte dunken til et varmere rom. Temperaturen i ølet bør ikke falle; da kan gjæringen avsluttes for tidlig.
  • Ikke tapp for tidlig. Etter at den synlige aktiviteten ser ut til å være mer eller mindre over, har gjæren fremdeles viktige "modningsoppgaver" å gjøre. La den stå et par dager til, i alle fall. Og om du ikke har mulighet til å få målt utviklingen i gjæringen ved hjelp av et hydrometer, ville jeg ikke tappet tidligere enn etter minimum 14 dager, sjøl om det ser ut til å være helt rolig i dunken.
Det kan være praktisk vanskelig å kontrollere temperaturen hvis du bor i en liten leilighet der det ikke er flere rom med ulik temperatur. Da får du bare gjøre det beste ut av det. Det blir øl uansett:).

OBS!! Jeg går ut fra at du bruker ei vanlig plastgjæringsbøtte. Den er på ingen måte lystett, og lys er ikke bra, så på en eller annen måte må du få skjermet den. Et billig liggeunderlag kan danne et fint lystett gjerde rundt dunken, og så legger du bare ei pappplate på toppen - med hull til gjærlåsen,eventuelt.

Lykke til:)!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp