Brygge alkoholfritt ingefærøl?

Kittelsen skrev:
;D Stoler ikke på folk som ikke tørr å drikke seg fulle  :skitbra:
Kremt, kremt, kan ikke si at min gravide bestevenninne ikek kan stoles på pga hennes valg å ikke utsette barnet sitt for alkohol, eller ikke de jeg kjenner som har måtte bli avholds fordi de er alkoholikkere ;-)

så er det de som er under 18 og jeg IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHETER kommer til å servere alkohol ;-)

-frank

Fra det jeg kan se av oppskriften så kan jeg vanskelig tro at denne blir alkoholfri. Men lav alkoholprosent kan den nok få.

Jeg har tidligere laget sterkt ingefærekstrakt som ble blandet i alkoholfritt øl, det ble ikke så verst.

Dersom jeg skulle laget det fra grunnen av selv ville jeg kokt opp ingefær og vann til et sterkt ekstrakt. Ville så tilsatt dette + sitron eller lime i en lys vørter til smaken er god (jeg liker den med fyr og flamme og lite sødme). Ville så kokt opp igjen for å sterilisere væsken og tilsatt dette i desinfiserte flasker med kork for karbonering. (F.eks. denne: http://www.austinhomebrew.com/product_info.php?products_id=1196 Dersom noen kan bekrefte om denne passer til norske flasker) Karboner så med CO2.

EspenL skrev:
Fra det jeg kan se av oppskriften så kan jeg vanskelig tro at denne blir alkoholfri. Men lav alkoholprosent kan den nok få.
<0,7% ABV er "alkoholfritt" i Norge

Utdrag fra Alkoholloven:
§ 1-3. Definisjoner
      I denne lov brukes alkoholholdig drikk som fellesbetegnelse på drikker som inneholder mer enn 2,5 volumprosent alkohol, likevel slik at aldersgrensebestemmelsen i § 1-5 også får anvendelse på drikk mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol.
      I denne loven betyr:
- alkoholfri drikk: drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol
- alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol
- alkoholholdig drikk gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol
- alkoholholdig drikk gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol
- alkoholholdig drikk gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol
      Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin.
      Som alkoholholdig drikk etter denne lov regnes ikke væsker som ved denaturering eller av andre grunner er uhensiktsmessig som berusningsmiddel og heller ikke væsker som bare er tilsatt den mengde alkohol som er nødvendig for oppløsning eller holdbarhet.
      Bestemmelsene i denne lov gjelder ikke alkohol som i medhold av annen lov selges, kjøpes, utleveres eller sendes til medisinsk eller teknisk eller vitenskapelig bruk, eller sprit til desinfeksjonsbruk.
      Departementet kan gi forskrifter om hvilke alkoholholdige produkter som skal regnes som alkoholholdig drikk, og om hvilke alkoholholdige drikker som skal regnes som brennevin. I tvilstilfelle kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende virkning.
Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42, 16 mai 1997 nr. 28 (ikr. 1 jan 1998), 2 juli 1999 nr. 57 (ikr. 1 juli 1999), 13 des 2002 nr. 87 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 13 des 2002 nr. 1396), 17 des 2004 nr. 86 (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599), 6 mai 2011 nr. 13 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 6 mai 2011 nr. 466).

Som et lite sidespørsmål: Hvordan måler man alkohol i øl og vin?? alkohol-meterene funker visst bare på sprit

-frank

Det er den juridiske definisjonen, men til barn og gravide kvinner?

HTC successfully sent this message without crashing

Måle alkohol kan man om man er på ivrig gjøre ved å måle sg på en kjent mengde vørter. Så koker du i 15 min for å drive ut alkohol. Tilsett så rent vann til samme volum og mål sg igjen. Fra differansen i sg kan du regne ut alkoholprosenten.

EspenL skrev:

Det er den juridiske definisjonen som gjelder for alt. Mange varer har spormengder alkohol.

Helge T skrev:
EspenL skrev:

Det er den juridiske definisjonen som gjelder for alt. Mange varer har spormengder alkohol.
mhm, som for eksempel appelsinjuice, eplejuice, alkoholfri cider, og mange mange andre ting som man ikke tenker på har spormengder alkohol.

-frank

Når appelsinjuicen min har stått så lenge at den får kullsyre så pleier jeg hele den ut :p

Tilbake
Topp