Nybegynner, kjøpte mitt første ølsett i dag!

Forrigår flasket jeg IPA'en, etter 14 dager på spann, 8 av disse med 40 gram tørrhumling.
OG var 1057 (hydrometeret jeg brukte til OG gikk senere bananas, men tror det funket greit når jeg tok OG)
FG gikk helt ned i 1009
Det skulle vel bli rundt 6,3% ABV.

Smaksprøver før karbonering (er kanskje vanskelig å vurdere ut fra, spesielt helt uten erfaring) tilsier at IPA'n ble tørrere enn jeg forventet (har vel hatt veldig høy attenuation på 84%) og tror at jeg godt kunne hatt mer enn 40gram tørrhumle, evt burde brukt smakshumle i tillegg. Har uansett tro på at det skal bli en finfin drikke av dette selv om jeg kanskje kunne ønsket meg litt mere humlearoma, eller kommer den litt bedre frem når det er karbonert kanskje?

Tusen takk for all hjelp! Driver nå å tenker på å sette i gang med brygg #2, en litt heftigere IPA, fortsatt ølsett-basis men kanskje prøve meg på steeping av crystal i tillegg, har noen spørsmål rundt denne men kommer med disse i ny tråd tror jeg.

Smaken endrer seg mye med litt co2, og ikke minst riktig serveringstemperatur. Ikke ofte jeg syns ølen er direkte god ved flasking, men man får en god aning om hvor det hele ligger. Tror nok basillen biter seg fast om 1-2 ukers tid! Klarer selv aldri å vente mer enn 5 dager før jeg begynner å smake, men så lærer en jo også litt om hvordan smaker utvikler  seg, og hvordan usmaker gradvis forsvinner. ungt øl er også en god kilde til læring.  :sikle

Har smakt underveis på alle gravitymålingene, så har vel fått i meg litt gjær de siste to ukene, sikkert bra for fordøyelsen :)
Men med aldring så blir vel humlearomaen bare svakere og ikke sterkere? Men vet ikke hvordan karbonering påvirker dette, det finner jeg vel ut :)

Joda, det stemmer det, men den forsvinner ikke over natta. Det er jo også sånn at når co2en kommer ut av løsning med ølen i glasset så bringer den med seg en del aroma opp fra ølen du ikke helt får tak i nedi gjæringskaret med flatt øl. Det blir nok godt skal du se!

Øllet begynner å bli greit karbonert nå, men det er fortsatt null aroma. Lukter veldig lite, og null ettersmak. Bitterheten er grei. 40gram cascade tørrhumling på 19liter burde vel gi noe aroma? Kan det være infisert? Andre grunner?
Hadde det vært litt for lite ettersmak kunne jeg skjønte det, og vurdert om det var for lite tørrhumling, tørrhumling tilsatt for tidlig, eller tørrhumlet for kort tid, men synes det er rart det er null aroma.

Tilbake
Topp