Brygge byggebod!

Da er snart tiden inne for å bygge på huset - ca 7m2 av verandaen som skal kles inn og gjøres om til bod med dør, vindu og full isolering.

Har pt en haug tommeltotter og null erfaring. Ønsker kombinert bryggebod/oppholdsrom.

Tips, erfaringer eller linker til tilsvarende prosjekter mottas med hevet glass!

Hvis du tror du har stort nok avtrekk for ventilasjon, tro igjen. Det går historier om folk som har fått reale fuktskader på grunn av brygging. Det er ihvertfall mitt tips. ;)

Jeg tenker at det må være såpass kraftig at det tar unna dampen! Jeg har ikke bygget det sjøl, så spesifikasjonene rundt det, kan jeg ikke. Jeg bare veit at det må klare å dytte noen kubikk med damp vekk fra kjelen. Det er fler her inne som er mycket mer drevne på dette enn meg.

Nja, bortkastet med vifte synes jeg ikke at det er, så lenge vifta er krafig nok.

Men hvis du går for vifte bør den henge lavt over kjelen har jeg funnet ut, min henger ca 15 cm over og klarer enda ikke å få unna alt. Det er en stekeovnsvifte fra ikea.
Jo lengre unna kjelen du henger den jo mer"annen" luft drar den med seg. Hvis tilfeldigvis dampen din er utenom det antallet m3 den klarer, så går dampen din et annet sted enn opp i vifta.

Uten vifte kan du få ett og annet "puff" med damp i rommet men det er ikke nok til å få fukt i rommet og er hinnsides det du får med vifte, Nå har ikke jeg prøvd alle vifter men radiatorvifta var sterk nok til å smelle igjen døra og dra all røyk ut av ovnen i annen etage i huset.
Prøv viftefri løsning, kanskje du blir overrasket og slipper vifteplassering, støy og attpåtill damp i rommet :) og det koster lite.

Ikke at jeg har tenkt å kuppe tråden men er det noen som har forsøkt med vifte fra utedelen i varmepumper?
Forstår det slik at det ofte er kompressorhavari som er årsak til utskifting.
Kanskje slike vifter er såpass kraftige at man slipper noe slange fra kokekaret.

Forvirret skrev:
Ikke at jeg har tenkt å kuppe tråden men er det noen som har forsøkt med vifte fra utedelen i varmepumper?
Forstår det slik at det ofte er kompressorhavari som er årsak til utskifting.
Kanskje slike vifter er såpass kraftige at man slipper noe slange fra kokekaret.

Tenkte på det siden vår også har røket, men det er ikke aktuelt lenger.

om huset ikke er bygd ennå(?) så få de til å legge inn vann/avløp, koster litt, men værd det! angrer nå på at det ikke ble lagt inn vann og avløp i "bryggerommet" mitt !

For å gå helt til begynnelsen av tråden.... Det er altså en del av en veranda som skal kles inn. Da vil jeg jo tro at en helt vanlig lufteventil i den veggen som vender vekk fra huset, vil være tilstrekkelig for å få dampen ut av rommet, og unngå fuktskader på huset forøvrig. Eventuelt koblet til et rør for å få det over tak (noe ala baderomsventilasjon). Folk bygger jo badstuer inne i hyttene sine, finn ut hvordan de løser problemet. De genererer mye mer damp enn et lite bryggeri, som kanskje damper av 5-10 liter væske i løpet av en bryggeøkt.

nonshaugen skrev:
For å gå helt til begynnelsen av tråden.... Det er altså en del av en veranda som skal kles inn. Da vil jeg jo tro at en helt vanlig lufteventil i den veggen som vender vekk fra huset, vil være tilstrekkelig for å få dampen ut av rommet, og unngå fuktskader på huset forøvrig. Eventuelt koblet til et rør for å få det over tak (noe ala baderomsventilasjon). Folk bygger jo badstuer inne i hyttene sine, finn ut hvordan de løser problemet. De genererer mye mer damp enn et lite bryggeri, som kanskje damper av 5-10 liter væske i løpet av en bryggeøkt.

Stemmer, det er påbygg på utsiden av garasjen, all damp som måtte konsentreres inne i rommet vil ikke påvirke boligdelen. men er såklart ikke interessert i fuktskader, selvom taket er gulvet på verandaen over.

Du mener altså at en ventil litt tilfeldig plassert (rommet er jo nokså lite) vil være tilstrekkelig, om man lar denne stå åpen under og etter brygging?

Ville isåfall brukt godt med plast i taket, men anbefaler sterkt å undersøke hvordan man løser problemet i en innendørs badstu, noe jeg selv ikke har erferinger med. Har jo også sett løsninger med topphatt på kjelen, tilkoblet et rør som gikk ut av kjellervinduet (Mener det var på en av BB30-trådene).

Tilbake
Topp