Brygge cider - eplejuice fra Coop

Du ser oppskriften på bildet ;) 21 liter coop juice, 2.25 liter solbærsirup. Begge må selvfølgelig være uten konserveringsmiddel. Gjæres med Mangroves Jack Cider M02 gjær. Gjærnæring (Vinoferm Nutrisal).

Den har verken aroma som eller smak som Kir Royal, men det minner ;)
La den gjære til SG / smaksprøve gir en tørrere sider enn det du vil ha. Tilsett gjærstopper (Campden). Regn ut hvor mye sukker du trenger for å nå den sødmen du vil ha. Jeg liker en FG på 1.008. Overfør til fat med riktig mengde sukker, rist, karboner, server :cool:

Artig, kjøpte faktisk solbærsirup i går, men tror jeg heller vil blande ved servering evt.
 
Hvor lenge lar dere den stå og gå? Målte min til 1.006 i dag etter 10 dager
OG: 1.044
Hvis du ønsker den knusktørr med negativ FG (EDIT: FG under 1.000), så la den stå! Hvis du ønsker noe sødme, tilsett Campden nå! (og eventuelt mere sukker/honning e.l.)
 
Hvis du ønsker den knusktørr med negativ FG (EDIT: FG under 1.000), så la den stå! Hvis du ønsker noe sødme, tilsett Campden nå! (og eventuelt mere sukker/honning e.l.)

Jeg flaska en 0,75 og tilsatte 2 sukkerbiter og målte sg etterpå :eek:
Kanskje lurt å lette på korken ..

Dette er bare en 1 liters projekt
 
Jeg flaska en 0,75 og tilsatte 2 sukkerbiter og målte sg etterpå :eek:
Kanskje lurt å lette på korken ..

Dette er bare en 1 liters projekt
Hadde du stabil FG på 1.006? Mine gjærer ned til 0.098 eller deromkring. Champagne flaske eller vanlig ølflaske?
 
Sist redigert:
Min erfaring er også at cider går ned til < 1, men jeg hadde også et par som stoppet opp på litt over 1 i år. De sto lenge i romtemperatur uten å gå noe lengere ned, har ikke blitt flaskebomber heller (en av dem har noe gått galt med karboneringen så den er helt død, har en liten mistanke om at jeg hadde i sukkerlake i omstikkingskaret, skulle til å tappe over litt senere tenkte, nei, så mye starsan skal det ikke være der og tømte innholdet i vasken... :p #bryggertabbe)
 
Målte SG til 1.004 i dag og pH ca. 3
Tror ikke jeg skal la den stå så lenge før jeg stikker den i kjøleskapet
Smakte litt som forventet, søt syrlig og ganske godt
men kanskje ikke noe jeg kommer til å brygge mange liter av
Ikke no svovel nå som for et par dager siden

DSC05531.jpg
 
Sist redigert:
Målte SG til 1.004 i dag og pH ca. 3
Tror ikke jeg skal la den stå så lenge før jeg stikker den i kjøleskapet
Smakte litt som forventet, søt syrlig og ganske godt
men kanskje ikke noe jeg kommer til å brygge mange liter av
Ikke no svovel nå som for et par dager siden
Gi den 4-6 måneder lagring, så blir den god.
 
Tilbake
Topp