brygge dobbel batch med pils.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
bryggeriet mitt klarer 40 liter øl til gjæring, men jeg ønsker å brygge et større kvanta med pils. Er det en god plan og lage nok gjær til 40 liter, brygge en batch og etter 2 dager brygge en ny 40 liter og putte det over på gjærkaret på 120 liter? vil de første 40 liter funker da som en starter og pruduserer gjær nok og er klar for å ta imot nye 40 liter??
er intressert i kvalitet og trenger ikke svar som er i gata "det går sikkert!!" "prøv, men husk å post resultat"

eller er dette en tanke jeg skal legge vekk og brygge 2 separate bather??
 
Såvidt meg bekjent er det i hvertfall en del bryggerier som brygger flere ganger for å fylle én tank. Litt usikker på matematikken rundt gjærmengder, men sånn jeg ser det har du flere valg:

1) Brygge to batcher på én dag, eller to dager etter hverandre, kombinere i ett gjæringskar og pitche nok gjær for 80 liter. Gitt at du klarer å "holde" den første batchen noen timer uten å få den infisert burde dette være ganske rett frem.
2) Brygge en sterk vørter som du vanner ut i karet. Her må du regne litt på humlen for å treffe ca riktig IBU, men pitch-rate osv er rett frem.
3) Starte gjæring av 40 liter som du foreslo, og toppe opp.

For 3) prøvde jeg meg på litt regning med Brewer's friend sin pitch-kalkulator. Du trenger 800mrd celler til 40 liter. La oss anta at mesteparten av vekstfasen er over etter to dager. Regner da dette som en 40 liters starter med "no agitation" og at du starter med 800mrd celler. Brewer's friend mener da at du ender opp med ca 2200mrd celler. Dette er noe mer enn de i underkant av 1500mrd cellene du trenger for en pitch-rate på 1.5 (antatt OG 1.050). Det kan se ut som om du da ender med en aldri så liten overpitch, men ikke så stor at jeg ville bekymret meg.

Ta dette med en klype salt, men det går sikkert! Prøv, husk å poste resultat ;)
 
hehe!!! viss jeg nå skal gå for å brygge i to omganger og toppe opp. oksygenerer jeg alt for andre gang eller bare de siste 40 før jeg setter de til??
 
Jeg ville tro det var best å bare oksygenere de siste 40. Og så tror jeg (uten å helt kunne begrunne hvorfor) det vil være riktig å slå sammen batcene under lag-tiden, før stormgjæringen tar helt overhånd. Noen som kan bekrefte/avkrefte påstanden min?
 
Tilbake
Topp