• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Brygge/meskesleiv til salgs.

Jeg kan lage brygge/meskesleiv i ask, eik eller hva dere vil ha til 240,- + mva = 300,-+ frakt
Bilde av eksempler under.
Hilsen TrondK
Holmestrand Møbelsnekkeri.

[vedlegget ble slettet av en administrator.]
 
Går det an å få laget noe slikt i valnøtt?

http://morebeer.com/view_product/15577//Fermentap_Mash_Paddle_-_Carved_36%22
 
Freddy skrev:
MortenBo skrev:
Hva er fordelen med valnøtt i forhold til ask?

Fordelen er betydelig bedre råtebestandighet. Eik er vel også bedre enn ask mhp. råtebestandighet.
du har nok rett i det, jeg tror kanskje cedertre hadde vært det beste ift råte, har også teak og merbau, men jeg vet ikke helt hvordan de naturlige oljene er ift smak.
 
Det med å "farge" smaken så er det vel eik som er førstevalget. Det er mye god drikke som har blitt lagret på eikefat.

Si meg får du tak i cedertre på trelastlagre på østlandet? Her på vestlandet (Stavanger-området) er det tragisk utvalg mhp. tresorter.
 
Er det bare meg som ikke har innbygget målbånd?  

Hvor lang hadde du tenkt deg at den skulle bli?  

Jeg err forøvrig meget interessert!  ;D
 
Freddy skrev:
Det med å "farge" smaken så er det vel eik som er førstevalget. Det er mye god drikke som har blitt lagret på eikefat.

Si meg får du tak i cedertre på trelastlagre på østlandet? Her på Vestlandet (Stavanger-området) er det tragisk utvalg mhp. tresorter.
skulle mene det, oslo finerfabrikk og interwood i drammen har mye snadder.
 
Roger skrev:
Er det bare meg som ikke har innbygget målbånd? 

Hvor lang hadde du tenkt deg at den skulle bli? 

Jeg err forøvrig meget interessert!  ;D
de som det er bilde av her er 700x105x18mm, men målene kan du justere etter hva du ønsker deg ift mengde brygg.
disse to passer nok best til 20-30 liters brygg.
 
trondk skrev:
Freddy skrev:
Det med å "farge" smaken så er det vel eik som er førstevalget. Det er mye god drikke som har blitt lagret på eikefat.

Si meg får du tak i cedertre på trelastlagre på østlandet? Her på Vestlandet (Stavanger-området) er det tragisk utvalg mhp. tresorter.
skulle mene det, Oslo finerfabrikk og interwood i drammen har mye snadder.

Takk for tips om gode trelastlagre! Jeg må nok ta meg en tur dit med en lastebil til sommeren.  ;D
 
Er dere ute etter bryggesleiv i tre har honningsentralen en fin en. koster mellom 2-300kr http://www.honningcentralen.no/default.asp?V_ITEM_ID=580
 
Kittelsen skrev:
Hiver meg gjerne på en slik som Odland referer til i Kirsebær.
:) jeg kan godt lage en sånn variant som odland viser, men hvis alle skal foreslå forskjellige design og alle skal ha forskjellige treslag og mønster osv, så blir det litt vanskelig.
Men, hvis dette designet er noe flere vil ha, og vi kan begrense oss til, la oss si 3-4 treslag, så kan det være noe å tenke på, da kan jeg lage en mal og produsere et lite antall for salg her.
 
Freddy skrev:
MortenBo skrev:
Hva er fordelen med valnøtt i forhold til ask?

Fordelen er betydelig bedre råtebestandighet. Eik er vel også bedre enn ask mhp. råtebestandighet.

Tror nok du aldri vil oppleve råte i en slik tresleiv som brukes i brygging og tørkes mellom hver gang. Skal du plante den i hagen er jo råte et tema, men ikke et slikt verktøy som stort sett oppbevares tørt.
 
trondk skrev:
Kittelsen skrev:
Hiver meg gjerne på en slik som Odland referer til i Kirsebær.
:) jeg kan godt lage en sånn variant som odland viser, men hvis alle skal foreslå forskjellige design og alle skal ha forskjellige treslag og mønster osv, så blir det litt vanskelig.
Men, hvis dette designet er noe flere vil ha, og vi kan begrense oss til, la oss si 3-4 treslag, så kan det være noe å tenke på, da kan jeg lage en mal og produsere et lite antall for salg her.
Vakkert
 
Rune Alm skrev:
Freddy skrev:
MortenBo skrev:
Hva er fordelen med valnøtt i forhold til ask?

Fordelen er betydelig bedre råtebestandighet. Eik er vel også bedre enn ask mhp. råtebestandighet.

Tror nok du aldri vil oppleve råte i en slik tresleiv som brukes i brygging og tørkes mellom hver gang. Skal du plante den i hagen er jo råte et tema, men ikke et slikt verktøy som stort sett oppbevares tørt.
Nemlig, og ikke vil den tilføre noe slags smak eller andre egenskaper til ølet heller, uansett hvilket treslag den er laget av. Jeg har div. kjøkkenredskaper i tre, bl.a. en tresleiv jeg laget på sløyden midt på 60-tallet, i bjørk. Har vært i daglig bruk siden, og den er fortsatt like fin.
Som bryggesleiv har jeg en bryggeskje i rustfritt, kjøp for en ikke urimelig penge hos VinogBar. Mest for å unngå at den knekker når jeg rører rundt i en ikke enda helt utrørt mesk.
 
Designet til Odland likte jeg. Tretype spiller ikke så stor rolle for meg så jeg stemmer på det flertallet stemmer på :) Men kunne tenkt meg en slik om prisen blir ca 300+frakt :)
 
Vi bruker en slik i meskekaret ;) Helt fantastisk enkelt å få rørt ut alt.

30-3685.jpg
 
Tilbake
Topp