Brygge ølsett for første gang.

Hei!
I morgen kommer pakken min fra vinogbar og da har jeg alt som trengs til min første brygging... håper jeg :) . Jeg har lest artikkelen "Bedre instrukser for brygging fra ølsett", men det er noe jeg fortsatt er litt usikker på;

- Trenger jeg bruke pose ?
- Skal jeg slenge alt i kjelen samtidig? (innhold i ølsettet pluss maltekstrakt).
* Hvor lenge skal det koke? Artikkelen sa minst 15, helst 60. Skader det å koke for lenge?
- Bør jeg helle vørten over i et annet spann for å få med minst mulig bunnslam før jeg setter det til gjæring?

Hvordan jeg planlegger fremgangsmåten min:
Vaske gjæringsspann, lokk, gjærlåser og annet utstyr for å deretter sette disse i "sterkrens-vann" (5ml fosforsyre per 10l vann).

Koke opp vann i flere omganger til jeg har omtrent 17liter kokt vann i gjæringsspannet. Vente på at dette kjøler seg ned.

Koke de resterende 6 literne sammen med ølsettet og malten. (setter råvarene  seg fast i bunn?). Koke i 60 minutter.

Når omtrent 15 minutter av koketiden gjenstår skal jeg rehydrere gjæren. Dette gjør jeg da ved å bruke litt av vannet jeg tidligere har kokt og kjølt ned og blander ut i gjæren.

Koking over, heller brygget over i det kalde vannet i gjæringsspannet. Måler temperatur til rundt 20 grader, setter på lokk, rister som pokker på gjæringsspann for å slippe til mest mulig oksygen.

Tilsette gjær.

Sette på lokk og gjæringslås og vente to uker før jeg flasker.

Trenger jeg ta hensyn til OG-vekt og sånne ting? Trenger jeg egentlig PH-lapper?

Ja, det var mange spørsmål på en gang, hr Ludvigsen ;).

Vel, for å ta selve 'bryggingen' til å begynne med, så regner jeg med at du har ca 1 kg maltekstrakt (flytende eller i pulverform). Siden ølsettene er laget til at de ikke nødvendigvis må kokes, så ville jeg konsentrert meg på å koke opp maltekstrakten med vann. Har du en kjele på 10 liter, bruk så 1 kg maltekstrakt og fyll opp med vann til ca 5 cm under randen. Kok opp, la evt koke i ca 1/2 time og tilsett aromahumlen idet du avslutter kokingen. Sett lokk på gryten og kjøl ned ved å sette gryten i en balje/vask med rennende vann i 1/2 time eller mer. Kjenn på utsiden av gryten eller mål forsiktig med termometer at innholdet har kommet ned til ca 30 grader.

Ok, det var maltekstrakten og humle. Når det gjelder selve ølsettet, så kan du varme opp boksen som det står i instruksen. Slik blir siruppen mer flytende og lettere å få ut av boksen. Hell innholdet til boksen og din maltekstraktoppkok med humle opp i gjæringskaret. Nå har du ca 8 liter vørter som holder ca 30 gr.. Så fyller du opp gjæringskaret med kaldt springvann til ønsket nivå (ofte 19-21 liter). Resultatet vil bli øl.

Men, vil du ha bedre kontroll på sakene så kan du skaffe hydrometer (oechslevekt eller OG-måler), termometer og koke alt som kommer til å bli en del av ølet (bortsett fra gjæren), stortsett som du selv foreslår. pH-papir trenger man ikke før man setter seg skikkelig inn i maltbrygging, og selv da er det ikke noe man 'bare må ha'. Lykke til med bryggingen og fortell oss gjerne hvordan det gikk :).

Har du en kjele på 10 liter, bruk så 1 kg maltekstrakt og fyll opp med vann til ca 5 cm under randen.
Hvis du har, så bruk heller en større gryte. Malt ekstrakt er som melk når det koker opp, det har forferdelig fort for å koke over. Ikke ta gryta av syne før du ser om det <holder seg på plass>. Det er noe forferdelig kliss å tørke opp >:D

Tilbake
Topp