Brygge over natt/dag med timer på Speidel

I siste versjon av firmware (1.1.26, https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html) er det nå mulig å utsette både oppvarming av vann og start av mesking.
Testet i går å sette timer for oppvarming av vann slik at det bare var å hive i malt når jeg kom hjem fra jobb og starte mesking. Synes det fungerte greit, men det tar fortsatt litt for lang tid.

Tenker å prøve et brygg hvor jeg utsetter selve meskingen også. Tanken er da å:
1. Fylle speidel med vann på kvelden og sette timer slik at vannet er varmet opp til ca.07:00 dagen etter
2. Fylle maltrøret og sette timer slik at selve meskesteget starter rundt kl. 15:00.
3. Når jeg da kommer hjem fra jobb så skal det bare være å starte koking

Noen som har erfaringer med dette?

Det jeg er skeptisk til er at malten skal ligge i 6-7 timer før pumpa begynner å gå. Tipper temperaturen kommer til å gå ned ganske mye før meskinga starter. Hva bør temperaturen ligge på i starten?
 
I siste versjon av firmware (1.1.26, https://www.speidels-braumeister.de/en/service/downloads.html) er det nå mulig å utsette både oppvarming av vann og start av mesking.
Testet i går å sette timer for oppvarming av vann slik at det bare var å hive i malt når jeg kom hjem fra jobb og starte mesking. Synes det fungerte greit, men det tar fortsatt litt for lang tid.

Tenker å prøve et brygg hvor jeg utsetter selve meskingen også. Tanken er da å:
1. Fylle speidel med vann på kvelden og sette timer slik at vannet er varmet opp til ca.07:00 dagen etter
2. Fylle maltrøret og sette timer slik at selve meskesteget starter rundt kl. 15:00.
3. Når jeg da kommer hjem fra jobb så skal det bare være å starte koking

Noen som har erfaringer med dette?

Det jeg er skeptisk til er at malten skal ligge i 6-7 timer før pumpa begynner å gå. Tipper temperaturen kommer til å gå ned ganske mye før meskinga starter. Hva bør temperaturen ligge på i starten?
Skal malten stå i varmt vann hele tiden? Da mesker du jo... Men så enkelt folk skal ha det? Er det ikke noe gøy å brygge øl? :)
 
Jeg vurderte det samme selv. Helt til jeg overveide risikoen for at hele huset er brent ned til grunn når jeg kommer hjem til å være for stor til at det var verdt å prøve.

Om du kjøper dyppvarmer så er vannet varm på 30 minutter. Og 45 minutter mesk er nok. Så det er forsåvidt ikke mye tid man mister og gjøre det på den vanlige måten.
 
Jeg vurderte det samme selv. Helt til jeg overveide risikoen for at hele huset er brent ned til grunn når jeg kommer hjem til å være for stor til at det var verdt å prøve.

Om du kjøper dyppvarmer så er vannet varm på 30 minutter. Og 45 minutter mesk er nok. Så det er forsåvidt ikke mye tid man mister og gjøre det på den vanlige måten.
Hvis du kan forklare meg forskjellen på å forvarme vannet i en Speidel kontra en VVB? Begge er i stål, begge har varmeelementene i vann, begge er fylt med vann?
 
Hvis du kan forklare meg forskjellen på å forvarme vannet i en Speidel kontra en VVB? Begge er i stål, begge har varmeelementene i vann, begge er fylt med vann?

Forskjellen er jo ganske åpenbar. Den ene er bygget og testet for å stå med vann og varme hele tiden, og den andre er ikke det. Forskjellene som utgjør at det blir trygt for den ene og ikke den andre er jo ganske åpenbare i tilegg.

- VVB er koblet til vann.
- VVB har overtrykksventil som slipper ut trykk, som etterfylles med nytt kaldt vann.

Så om termostaten blir stående i høy stilling så vil trykket stige og blåse ut av overtrykksventilen og nytt vann kommer til, således vil ikke tanken gå tørr.

Om termostaten i Braumeister blir stående i høy stilling og du ikke er hjemme på noen timer kan du få problemer da det lett koker tørt. Hva som skjer så er jeg usikker på, men man kan jo gjøre seg noen tanker. Men jeg regner med at forsikringsselskapet er lite glade når brannvesenet/politiet forteller at brannen startet i bryggemaskinen.
 
Forskjellen er jo ganske åpenbar. Den ene er bygget og testet for å stå med vann og varme hele tiden, og den andre er ikke det. Forskjellene som utgjør at det blir trygt for den ene og ikke den andre er jo ganske åpenbare i tilegg.

- VVB er koblet til vann.
- VVB har overtrykksventil som slipper ut trykk, som etterfylles med nytt kaldt vann.

Så om termostaten blir stående i høy stilling så vil trykket stige og blåse ut av overtrykksventilen og nytt vann kommer til, således vil ikke tanken gå tørr.

Om termostaten i Braumeister blir stående i høy stilling og du ikke er hjemme på noen timer kan du få problemer da det lett koker tørt. Hva som skjer så er jeg usikker på, men man kan jo gjøre seg noen tanker. Men jeg regner med at forsikringsselskapet er lite glade når brannvesenet/politiet forteller at brannen startet i bryggemaskinen.
Veldig fornuftig skrevet og jeg er helt enig :)
 
Bereder er tilkoblet vann: Branner i VVB er mange. Meg bekjent er det så langt ingen i en Speidel. Det har vel heller aldri tatt fyr innvendig i en bereder og det vil det heller ikke gjøre i en kjele med elementene innvendig. Stål brenner jævlig dårlig. Har også tilgode å lese at "VVB slukket brann i seg selv".
At en Speidel skal tørrkoke i løpet av et par timer med lokk på? Hvor har du dette fra? 60 liter til mesking og en avdamping uten lokk på 4 liter i timen ville det tatt 12 timer før elementene ble avdekket. Og lokket er tross alt på.
Og skal vi snakke om brannfare er det utvendig på både Speidel og VVB som er brannfarlig. Tilkoblinger på Osoberedere fra 2009-2011 brant og kommer til å brenne rundt i landet.
Og hvis man har litt omløp mellom øra har man oppgradert sikringsskapet med kombiautomater. Da brytes strømmen ved første jordfeil.

Angående fare. De som brygger på egetbygget bryggeri og det skulle oppstå en feil i det selvkoblede elektriske som medfører personskade, da blir nok politi og forsikringsselskap fornøyd.
 

Vedlegg

  • vvb-varme4-300x225.png
    vvb-varme4-300x225.png
    111,7 KB · Sett: 74
  • OSO.jpg
    OSO.jpg
    129,5 KB · Sett: 73
Som jeg pleier å si, få en troende person til å slutte å tro er umulig. Det er noe de må finne ut selv. :) Så jeg skal ikke prøve å overbevise deg, jeg skjønte jo forsåvidt at du var overbevist etter første innlegget her. :p Ser jo ut som at du har tenkt en del på hvorfor det skulle være trygt å meske uten at noen er tilstede. Det er jo bra. Da har vi to meninger.

Det at en Braumeister aldri har brent er lite relevant da sikkert 3000 av noen millioner hus i Norge har en slik maskin kontra VVB, og kun en brøkdel igjen står ubevoktet å mesker.
 
Her var det masse svar, og et par av poengene jeg selv har tenkt på. Har jo ikke lyst til at alt skal brenne ned, men hvis man tenker sånn så må man nesten koble fra hovedsikringen når man forlater hjemmet for å være 100% sikker.

Det er ikke det at det ikke lenger er noe gøy å brygge øl, men det hadde vært gøy å teste ut den nye funksjonen i bryggeriet som gir meg mulighet til å brygge øl når jeg bare har 2-3 timer tilgjengelig og ikke 7-8 timer som er tiden det tar i dag.

Så tilbake til det som var spørsmålet mitt; hvordan bør man gå frem for å bruke denne nye funksjonaliteten i bryggeriet?

Det jeg tror skjer er at etter X timer så vil varmeelementet og pumpen starte opp igjen og selve meskesteget av bryggeprosessen starter (ja, jeg vet at meskingen i praksis er i gang, men speidel har ikke startet enda). Fordelen jeg ser ved å gjøre det på denne måten mot å kjøre 10 timers mesking er at man slipper at varmeelement og pumpe står på og at man kanskje sparer litt på utstyret.

Så det jeg ser for meg er:
* Varme vann til 46-49 grader, ha i malt.
* La det ligge i 7 timer uten at varmeelementet eller pumpen går (hva vil da skje? )
* Meskesteg starter i Speidel, varme opp vann til 63 grader i 1 time
* Utmesk på 75 grader i 15 min
* Kommer hjem fra jobb og tar ut maltrøret og starter koking.
 
Jeg har kjørt nattmesk, eller dagmesk flere ganger. Brannrisikoen er der helt sikkert, i tilfelle det skulle oppstå en elektrisk feil i Speidelen. Sjansen for det, er vel like stor som at den skulle oppstå i mobil laderen, mobilen, ruteren, varmepumpen pc laderen, vekkerklokken og alt annet elektrisk som står tilkoblet mer eller mindre 24/7 i de fleste norske hjem. Nok om det. En grunnregel for å forlenge mesketiden er å holde innmesk og utmesk på normal tid, og forlenge selve mesketiden på hovedsteget. Ha i malten og hev temperaturen til ønsket nivå. Har du ny softvare kan du kjøre 3 eller 4 steg med inntil 180 minutter hver. før du kjører utmesk. Slik kan du tune programmet slik at utmesken er ferdig når du er klar for neste steg. Jeg har erfart at å stoppe og røre i malten et par/tre ganger den første halvtimen gir bedre utbytte. For egen nysgjerrighet skyld har jeg i det siste målt sukkerinnhold etter en time, og etter en langmesk. Etter en time kan den ligge på 1048 til 1060 alt etter oppskrift og etter langmesk kan den ligge på 1058 til 1070. Noe kan sikkert skyldes fordamping, tross lokk. (Malingsgrad ca 1,3 mm) Håper dette ga deg svar på noe av det du spurte om.
 
Hei og takk for svar!

Jeg forstår at vanlig mesking er et alternativ.
Det jeg lurer mest på er hvorfor folkene hos Speidel har brukt tid på å legge inn støtte for å utsette mesking (starte pumpa og varmeelementet) i opptil 12 timer i siste versjon av firmware.
Det å utsette oppvarming av vann kan jeg forstå, men meskinga har jeg problemer med. Samtidig så kan jeg heller ikke se for meg at de har lagt det inn uten å tenkte seg om...
 
Hmm, du kan ho prøve å sende en email til braumeister å høre om hva som var balgrunnen for forsinket mesking ... kanskje du får et godt svar også.
 
Det kan være så enkelt at 12 timer gikk opp med plass i minnet.

Skjønner ikke hvorfor noen skulla la malt ligge i 12 timer i vann egentlig, med mindre det er noe veldig spesielt og snevert poeng bak det. Velkommen lacto, selv om tempen ikke er optimal hvis det er "kaldt". Ville man latt frokostblandingen sin ligge i 12 timer før man spiste den, som en halvveis ræva analogi.
 
Jeg har en gammel øl oppskrift etter oldefaren til mine barn. Den er fra 1932 og der står det at malten skal ligge i bløtt over natten før mesking.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp