Brygge weissbier

Hei. Jeg driver nå å koker min weissbier. Den skulle ifølge oppskriften koke i 90 min og humla koke i 60 min. I min iver kastet jeg humla oppi ved kokestartt. Bør jeg koke i 60 min eller i 90 min før jeg kjører igang kjøleren?

Takker for gode råd.

Jeg ville sjangsa på at du ikke plages med DMS heller enn at du koker i hjel bitterhumla, men det er vel ikke snakk om mange AAU? Hvor mye bitterhumle?
(Per liter og type+AA%)

No var det noe fremmedord for meg DMS? AAU?

Brukte 30 gram North Breer 8.8 A i 60 min. Det er eneste humla i brygget.

IBM på 14

Etter 60 minutter har humla mer eller mindre maksimert sitt bidrag. Jeg ville kokt i 90 minutter.

Hvor mange liter brygger du?
DMS er en bismak som dukker opp som er resultat av mye lys malt (husker ikke hva det som lager DMS heter. Å koke lengre blir kvitt årsaken. Smaker som popcorn-smør.
AAU=AA%*mengde

Den vil bli bitter. Har gjort det samme tre ganger, hevet i bitterhumle ved kokestart isteden for 60 minutter, det blir bittert.

"Kok i to timer", sier Eric Warner i "German Wheat Beer". Jeg gjorde det nå sist, men den står fremdeles og hygger seg nede i kjelleren. Det lukter som en forsmak på pølen når jeg går ned der for å sjekke (helt unødvendig å lukte på gjærlåsen:confused:.) Jeg ville tro at den lange koketida gjør noe med smaken pga. maillardreaksjoner (?).

"Kok i to timer", sier Eric Warner i "German Wheat Beer". Jeg gjorde det nå sist, men den står fremdeles og hygger seg nede i kjelleren. Det lukter som en forsmak på pølen når jeg går ned der for å sjekke (helt unødvendig å lukte på gjærlåsen:confused:.) Jeg ville tro at den lange koketida gjør noe med smaken pga. maillardreaksjoner (?).

Høres ut som et godt tips. Har en hefe på tapp nå som er veldig god, men mangler litt av munnfølelsen. Tre timer neste gang så er vi nok der. Lett å raskt begynne å se på oppskrift isteden for prosedyre.

Tilbake
Topp