Brygge Wit

Tenkte å brygge min første wit i morgen. Etter en fantastisk vellykket "NØ IPA hjemmebrygg" etter oppskrift her på forumet er nå selvtillitten på topp og jeg ser virkelig frem til en ny bryggedag!

Noen spørsmål dukker nødvendigvis opp hos en nybegynner. Oppskriften inneholder flaket hvete. Skal jeg kjøre denne gjennom mølla som med ale-malten, eller skal denne holdes utenfor?

Et annet spørsmål jeg lurer på er temperatur for lagring/"modning" på flasker. Jeg lagrer dem nå på rundt 18-20 grader, og har egentlig ingen alternativ pr nå. Spørsmålet blir derfor om i hvilken grad resultatet forringes av dette. Hva er egnetlig optimal lagringstemp for ale på flaske de første ukene?
 
18-20 er supert de første ukene for karbonering. Etter det bør de aller helst settes litt kaldere (rundt 10 grader), men det er ingen problemer å oppbevare de i romtemperatur heller.
 
Godt å høre. Da blir de stående der med god samvittighet.

HAr du noen tips til hveten? bør jeg kjøre dette gjennom mølla?
 
Huub skrev:
Tomas O skrev:
hveten? bør jeg kjøre dette gjennom mølla?

Ja takk  ;D

Trenger man det på flaket hvete? Jeg trodde ikke man trengte det på falkede korn i det hele tatt. De er jo ikke innkapslet i skall akkurat. Ikke at jeg ser for meg at det skulle gjøre noen skade å kjøre det gjennom mølla heller, bortsett fra ekstra arbeid.
 
Kristian L skrev:
Huub skrev:
Tomas O skrev:
hveten? bør jeg kjøre dette gjennom mølla?

Du har rett. Det trengs ikke. Det skader ikke heller og jeg synes en fin måte å veie opp og å blande alt godt.

Ja takk  ;D

Trenger man det på flaket hvete? Jeg trodde ikke man trengte det på falkede korn i det hele tatt. De er jo ikke innkapslet i skall akkurat. Ikke at jeg ser for meg at det skulle gjøre noen skade å kjøre det gjennom mølla heller, bortsett fra ekstra arbeid.
 
Jeg har også planer om å brygge en Wit en av dagene. I den forbindelse skulle jeg helst fått tak i korianderfrø, men har dessverre kun fått tak i malt koriander. Jeg vil jo tro at det går greit å bruke det, men er det noen som vet om mengden bør justeres i forhold til om man bruker knuste korianderfrø?  :help:
 
Takk for tipset Aleksander! Problemet er bare det at jeg planlegger brygging imorgen. Var sikker på at jeg skulle finne hele korianderfrø på en av invandrersjappene i byen, men den gang ei. Skal vel alltids gå med malt koriander, skal det ikke det da?
 
Da fant jeg omsider en butikk med hele korianderfrø også. Da går jeg vel for det denne gangen :ilike: 
 
Uansett korianderfrø; de du får i matvarebutikken, alà Blackboy (heter kanskje ikke det lenger?), er ganske smakløse i forhold til de andre. Størrelsen er også stor. Prøv å få tak i de store frøa. Gjerne i innvandrerbutikk.. Rart de ikke hadde inne... Lykke til..! Husk, Wit er ferskvare, så den gode sitrussmaken falmer etter hvert som tiden går.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Ettersom jeg også har planer om et witbrygg kobler jeg meg på tråden:

Da jeg ikke får tak i flaket hvete, er det planen å brygge witen på en blanding av pilsnermalt og helkorn hvete.

Spørsmålet går da på hvilke alternativer jeg har i behandlingen av hvetekornene.

Den opprinnelige tanke var å koke de i forkant av selve bryggingen en ca. 15 min. tid (det er tatt fra "håndbog i ølbrygning" av Wrisberg).

Men er det også mulig å kverne de hele korn sammen med malten og så bare komme det direkte i gryden?

Eller spiller det egentlig ingen rolle, så jeg bare skal droppe det og komme de hele korn ubehandlet i sammen malten.


Jeg har tenkt på brygge enstegsmesking i span-i-span-system. Svarene avhenger sikkert av dette.

Er det i øvrig noen som har erfaringer med andre hvetesorter såsom spelt, emmer og enkorn?


Kåre
 
Jeg tipper at koking av hveten før mesking er best.

Et helt uformelt tips (med forbehold også naturligvis  :) ) er at cellene i hveten må gelantiniseres først, for eksempel gjennom koking eller gjennom varmen den blir utsatt for ved flaking.
 
Du får tak i enten hvetemalt, flaket hvete eller torrified (som er varmebehandlet og derfor ikke trenger kokes på forhånd) i flere nettbutikker. Jeg så det nå hos vin&bar, bryggselv og petit agentur.
 
Jeg har nylig prøvesmakt min wit, som jeg fant aldeles tiltalende. Jeg har altså 17-18 liter av stoffet på fat, men nå begynner den å klarne noe mer enn jeg egentlig ønsker. Wit skal vel helst ikke være helt 'kristall'? Jeg unnlot å tilsette Isinglass på dette fatet nettopp av den grunn.
Er det noen måte man kan beholde en viss grad av uklarhet i ølet? Må man riste litt på fatet innimellom?
 
Det er vel en del som anbefaler å ha et par spiseskjeer mel i gryta.
Jeg hadde det sist. Det fungerte fint en periode, men etter litt lagring har også denne klarnet.
Nå skal jo helst ikke wit lagres så lenge da, men det er jo så mye øl som må drikkes hele tiden:)
 
Tilbake
Topp