Bryggedag imorgen - lage falsk bunn raskt?

Imorgen kveld kommer dagen hvor jeg har ledig stund til å brygge, men jeg mangler bunn i nykjelen som skal brukes til meskinga. Har egentlig laga med en manifold, men jeg bekymrer meg for dårlig utvinning og hastigheten på utsilingen. Har laget et kobberrør på 8mm, 50cm langt, bøyd i sirkel og knepet igjen enden. Har saga snitt i delen av røret som ligger nedi bunnen, ca 1cm avstand pr slisse. Skjønte raskt at røret var hakket for tynnt, og at jeg egentlig burde bruke falsk bunn for mer effektivitet på både silehastighet og utvinning fra malten! Tenkte å lage meg noe slikt i arbeidstiden imorgen: http://18000feet.mesb.co.uk/Daabs_False_Bottom/DFB2.htm (bare med mye mer hull på med 2mm borr!), så skaffe meg noe bedre helbunn seinere m støtter under for å komme over ventiluttaket.

Spørsmålet: Skal jeg bare sattse på manifolden imorgen, kommer den til å sile treeeeeigt, bør jeg heller lage meg en krisebunn slik som i linken? Har vridd hodet mitt nok i kveld, så nå trenger jeg sårt noen råd fra alle flinke folka her inne.. så jeg ikke bæsjer på leggen imorgen med dårlig, tynn manifold! :)
 
Jeg har hørt at man kan få kjøpt ferdig hullet aluminiumsplate på BAUHAUS om du har en slik butikk i nærheten..
 
Det ordna seg :) Jeg fikk skjert til perforert plate på verksted, fekk laga noe forhøyninger under i aluminium, og så har jeg finere "metallduk" (om jeg kan kalle det for det) over den perforerte plata.

Da blir det Brygging i kveld!! :D
 
Tilbake
Topp