Kølschgjær må vel bli feil.
Uten å ha smakt noe av denne øltypen skal jeg vel være litt forsiktig med å mene så mye, men det kan se ut som om den kanskje har det til felles med kølsch og altbier at det egentlig er "umulig" å brygge den uten å ha den den spesielle gjæren som den brygges med. Men siden den er nokså vrien å få tak i, og siden Jef Van Den Steen sikkert er klar over det, så skal vi nok ikke la det plage oss for mye.
Jeg trur vi er på trygg grunn om vi velger en belgisk gjær som ikke ligger for langt unna. Jeg trur ikke saisongjær eller wit-gjær blir riktig, så da må det vel bli en av trappist-stammene. Og så kan en kanskje leke seg med å blande med en annen gjær som gir et reint resultat for å spe ut fenolene litt. Gjærer du en miks av skotsk gjær og westmallegjær på 17-18 grader skulle det kunne funke.
Her er en tråd der oppskrift på Bolleke diskuteres med utgangspunkt i
et kloneforsøk som Jamil Zainasheff har publisert i BYO:
https://www.homebrewtalk.com/threads/dekoninck-clone.101391/ Synes det sies mye interessant her. Bl.a. forslår en å blande 550 og 830
.
Oppskrifta til Wheeler ser ut til å være helt feil om en skal tru det som sies om Bolleke i denne tråden. Den stemmer heller ikke med de forslagene som Van Den Steen har lagt ut. (Gristen ligner faktisk litt på Kinns Bygdeoriginal - riktignok med en god del mer sjoko - som jeg har brygga noen batcher av min egen versjon av. Jeg liker den, men trur det må bli feil her.)
edit: Etter å ha finlest tråden, og funnet en henvisning til Brew Like a Monk, ser jeg at BLM påstår at Bolleke brygges med bare pilsner- og wienermalt. Men hvordan de da skal få en farge på 20 EBC eller mer, blir noe av et mysterium. Wheeler løser det med sjokomalt - men mengden han oppgir er langt fra nok til å gi 22 EBC. Du kommer garantert til å kjenne den smaken i ølet. Her er det noe som ikke stemmer.