Bryggekonkurranse Bjorleik 2022

Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
For min egen del så brygger jeg ett øl, og om det ikke blir for ille, sender jeg det inn:). Men forslaget ditt høres jo ikke så dumt ut; sjansen for å treffe blink er større hvis du skyter med hagle:).
 
Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
Tror mange kanskje ikke brygger for konkurranser, men heller sender inn øl de er spesielt fornøyd med. Men til Bjorleik i år blir det jo litt spesielt. Her må man nok være litt mer kreativ enn ellers. Jeg tror det kan være smart å teste litt forskjellige gjær, og da er en batch splittet i 2-3 kar absolutt veien å gå. Antagelig er ikke humle kritisk i et slikt øl, så da blir det færre varianter å teste.

Kanskje kan det være lurt å variere karboneringen litt også. Gikk nettopp på en smell i et mørkt belgisk øl som jeg trodde var godt karbonert. Det var faktisk så flatt at jeg måtte sjekke at SG stemte med FG.
 
Tror mange kanskje ikke brygger for konkurranser, men heller sender inn øl de er spesielt fornøyd med. Men til Bjorleik i år blir det jo litt spesielt. Her må man nok være litt mer kreativ enn ellers. Jeg tror det kan være smart å teste litt forskjellige gjær, og da er en batch splittet i 2-3 kar absolutt veien å gå. Antagelig er ikke humle kritisk i et slikt øl, så da blir det færre varianter å teste.

Kanskje kan det være lurt å variere karboneringen litt også. Gikk nettopp på en smell i et mørkt belgisk øl som jeg trodde var godt karbonert. Det var faktisk så flatt at jeg måtte sjekke at SG stemte med FG.
Variasjon på karbonering hørtes veldig lurt ut. Det er noe jeg også skal videreføre til andre brygg..
Tenker det kan være en del nyttig kunnskap å hente ved brygge på denne måten.
 
For min egen del så brygger jeg ett øl, og om det ikke blir for ille, sender jeg det inn:). Men forslaget ditt høres jo ikke så dumt ut; sjansen for å treffe blink er større hvis du skyter med hagle:).
Du sikter deg nok rolig inn med skarpskytterrifla, mens nybegynnere som meg lader hagla..
 
Jeg er litt nysgjerrig på hva slags taktikk dere rutinerte konkurranse-bryggere benytter. Spesielt når beveger seg ut i litt ukjent terreng.
Hvis man for eksempel er usikker på valg av gjær (slik jeg leser mange er her), så antar jeg at det kunne være interessant å dele opp en større batch i egne kar med ulike typer gjær. Ser for meg at dette kan være mulig å gjennomføre når det gjelder humle også, ved å koke mindre batcher vørter adskilt. Eventuelt kan man jo ta den mer "kjedelige" varianten, å gjenta hele byggeprosessen, men nå med forbedringer..
Nå er jeg verken konkurranse brygger (eller så lenge jeg sender inn er jeg vel det?), merritert eller rutinert.

Mao nybegynner som deg. Jeg brygger ganske enkelt øl jeg har lyst på, noen ganger passer det å sende inn. Det var f.eks. tidligere en konkurranse med Black IPA, denne droppet jeg fordi jeg ikke trodde jeg kom til å drikke så mye an den type øl. Jeg kommer nok å lage en BPA, tror jeg. Men det blir neppe en klassisk BPA. Jeg vil ha en litt friskere variant og bruker derfor Citra, med sitronskall og korianderfrø.

Jeg vinner neppe, men det blir et øl innenfor kriteriene og som jeg har lyst å brygge. Kanskje jeg skal splitte i engelsk gjær?
 
Du sikter deg nok rolig inn med skarpskytterrifla, mens nybegynnere som meg lader hagla..
Nja - det er nok å overvurdere meg. Jeg ville vel nøle med å kalle meg konkurransebrygger, i alle fall så er det ikke det som driver meg, og det er sjelden jeg brygger noe spesifikt med tanke på konkurranse. Det er heller som @Holmentoppen skreiv, at jeg tar det jeg har som jeg trur kan passe.

Denne konkurransen her er spesiell, i og med at den dreier seg om et øl veldig få brygger, og som det ikke er mulig å få tak i originale eksempler på i Norge. Du får ikke tak i den riktige gjæren heller.

Men det er nokså opplagt hvilke gjærtyper som er aktuelle som erstatning for Antwerpen. De er ikke så mange, og de er ikke veldig ulike, så egentlig holder det med ett øl. Gristen er det gitt eksempler på hvordan skal være - og de bør vel alle være like gode/riktige, så det er ingen grunn til å brygge en av hver, sånn sett. (Jeg måtte sjølsagt kåle det til ved å lage noe eget:). Tviler på at det var en innertier.)
 
Nå er jeg verken konkurranse brygger (eller så lenge jeg sender inn er jeg vel det?), merritert eller rutinert.

Mao nybegynner som deg. Jeg brygger ganske enkelt øl jeg har lyst på, noen ganger passer det å sende inn. Det var f.eks. tidligere en konkurranse med Black IPA, denne droppet jeg fordi jeg ikke trodde jeg kom til å drikke så mye an den type øl. Jeg kommer nok å lage en BPA, tror jeg. Men det blir neppe en klassisk BPA. Jeg vil ha en litt friskere variant og bruker derfor Citra, med sitronskall og korianderfrø.

Jeg vinner neppe, men det blir et øl innenfor kriteriene og som jeg har lyst å brygge. Kanskje jeg skal splitte i engelsk gjær?
Fornuftig resonnement. Viktigste til slutt er jo ha det moro med bryggingen. Ikke minst nyte ølen man har laget. Høres godt ut med frisk BPA. Han Jef kommer nok til å få seg noen overraskelser. Når det gjelder frisk øl, så har jeg en slags weisse med blant annet kirsebær, bonsak fruitopia og philly sour stående til gjæring. Lever i håpet om at den blir frisk og ikke kirsebærbrus.
 
Syns det er greit å brygge etter spesifikasjon innimellom - er en veldig bra læringsprosess og et mål på hvor god du er å oversette ting fra ideer + beskrivelser til et sluttprodukt. Så får man utfordret både sin egen prosess og smakshorisonten.

Er bare å lage små batcher dersom man er veldig usikker.
 
Syns det er greit å brygge etter spesifikasjon innimellom - er en veldig bra læringsprosess og et mål på hvor god du er å oversette ting fra ideer + beskrivelser til et sluttprodukt. Så får man utfordret både sin egen prosess og smakshorisonten.

Er bare å lage små batcher dersom man er veldig usikker.
Ja, enig der. Selv synes jeg det et mye å hente ved brygge etter oppskrifter fra Brewfather. Disse modifiserer jeg gjerne litt etter egen smak, utstyr og varelager. Følger deretter prosessen fra oppskriften målrettet og rapporterer tilbake til appen underveis.
 
Hei
Informasjon om påmelding av øl til bryggekonkurransen er rett rundt hjørnet.
Fristen for innsending av øl utvides til mandag 19. september (må være fremme da), så det er fremdeles tid til å kaste seg rundt og være med å brygge øl til konkurransen.
 
Hei
Informasjon om påmelding av øl til bryggekonkurransen er rett rundt hjørnet.
Fristen for innsending av øl utvides til mandag 19. september (må være fremme da), så det er fremdeles tid til å kaste seg rundt og være med å brygge øl til konkurransen.
hmm - det første forsøket måtte helles ut, så egentlig hadde jeg gitt opp. Men nå kanskje likevel, da ... . Pokker; har egentlig mye å gjøre akkurat nå:(.
 
Jeg arbeidet i Antwerpen i mange år i perioden 1977-1994 og kjenner Bolleke Koninck godt.Jeg var en snartur til Antwerpen i begynnelsen av August og nøt dette utmerkede ølet på to av Antwerpens eldste cafeer: Paters Vaetje og Den Engel. En kort beskrivelse basert på mine smaksløker er karamell, kjeks og en ganske tørr ettersmak. På sett og vis en blanding av Engelsk biter og Altbeer.

Michael Jackson gir en god beskrivelse av De Koninck i boken Great Beers of Belgium. "De Koninck beer is made from only malt with no adjuncts of maize or other brewing sugars. The malts are a blend of Vienna and Pilsen types. The hop accent is Saaz. The gravity is 1047. The hops are added 3 times. I would say that the De Koninck yeast is very important indeed. It imparts a highly distinctive and delicious character to the beer.
The beer spends seven to eight days in fermentation (up to 25C). It then has about 2 weeks of cold conditioning. The finished product has 5.0 percent by volume and has a dense rocky head that leaves lacework with every swallow. It is a subtle, soft, dryish ale with a beautiful balance. It begins with maltiness, lightly toasty; then comes the yeasty fruit and spice (one taster was reminded of cinnamon) and finally a most delicate Saaz hop character in the finish."

De Koninck gjær er omtrent umulig å fa tak i. Whitelabs tilbyr wlp515 kun av og til. Den er del av deres "Vault program". Omega Belgian ale DK tilbys ikke til jjemmebryggere.

Jeg besøkte Brouwland da jeg var i Belgia og de foreslo Brewferm Continental Ale som jeg skal bruke i mitt neste forsøk på De Koninck. Desverre for sent for denne bryggekonkurransen.
 
Jeg besøkte Brouwland da jeg var i Belgia og de foreslo Brewferm Continental Ale som jeg skal bruke i mitt neste forsøk på De Koninck. Desverre for sent for denne bryggekonkurransen.
Det er interessant. Ikke mye informasjon om den gjæren, men en ok tråd her.


Utfra beskrivelsen gir den mening i en BPA.

Men man må gjøre en ekstra innsats for å få tak i denne. Jeg tror jeg nevnte Lallemand Köln som en gjær å vurdere i BPA, utfra beskrivelsene her understøttes dette til en viss grad. Brewferm sammenlignes med K-97. Köln er ganske fruktig, spesielt om den får litt temperatur. Jeg vurderer å lage en Biere de Garde med Köln, det er mulig jeg gir litt høyere temperatur for å teste.
 
Sist redigert:
Det er interessant. Ikke mye informasjon om den gjæren, men en ok tråd her.


Utfra beskrivelsen gir den mening i en BPA.

Men man må gjøre en ekstra innsats for å få tak i denne. Jeg tror jeg nevnte Lallemand Köln som en gjær å vurdere i BPA, utfra beskrivelsene her understøttes dette til en viss grad. Brewferm sammenlignes med K-97. Köln er ganske fruktig, spesielt om den får litt temperatur. Jeg vurderer å lage en Biere de Garde med Köln, det er mulig jeg gir litt høyere temperatur for å teste.
Syns karen med den tråden der virka litt merkelig. Snakker om "europeisk" karakter på gjæren. Hva i all verden er det?

Jeg synes det er vrient å vurdere mulige alternativer til den originale gjæren uten å ha smakt det originale ølet - som ikke er å få tak i her. Men det jeg har lest om det - f.eks. BJCP-beskrivelsen - får meg til å anta at det har "belgisk" karakter, men mer avdempa enn vanlig i belgiske øl forøvrig. Hvordan stemmer det, @Reinhard10 ?

Og hvis det skal ha et hint av det belgiske, bør det vel brukes en belgisk gjær? Westmallegjæren er av de mindre agressive, så kanskje den i kombinasjon med en engelsk type med gode estere? Verdant, f.eks.?
 
får meg til å anta at det har "belgisk" karakter, men mer avdempa enn vanlig i belgiske øl forøvrig.
wlp515 som jeg har brukt en del ganger da den var tilgjengelig gir en veldig ren smak. Den gir ikke et "belgisk" smaksbilde som f. eks trappistgjærene. White Labs besktiver den som "Clean, almost lager-like Belgian type ale yeast".
Da jeg smakte ølet for et par uker siden merket jeg lite av "the yeasty fruit and spice" som Michael Jackson beskriver, men det kan selvfølgelig være mine smaksløker.
Jeg tror det blir vanskelig å etterligne dette ølet uten den riktige gjæren. Jeg har derfor kontaktet både Whitelabs og Omega for å se om de selger disse til hjemmebryggere uten hell. En annen mulighet er Wyeast 3655-PC som også kommer fra Antwerpen området. Kanskje en spesialbestilling hos Petit-Agentur en beste mulighet. De er vel de eneste som fremdeles selger Wyeast gjær.

Jeg skal brygge ølet med Brewferms Continental gjær om noen uker så får vi se om det er i nærheten.
 
Syns karen med den tråden der virka litt merkelig. Snakker om "europeisk" karakter på gjæren. Hva i all verden er det?

Synes du er vrien nå.
For the moment this comes across more like a tasty false lager. The yeast profile is pretty neutral, subdued. Meadows, hay, flowers those sort of images are the ones that spring to mind when I take a sip.
This comes across very much as a European ale yeast even if it is not aggressive as the Fermentis K97, it's got that subdued neutral malty thing that goes with the "European" descriptor.

Noen uker senere med modning.
It's not like any other yeast I have tried so far, surprising. Lots of sweet floral aromas, a very pleasant beer,
Performance wise, it's definitely an ale yeast and it does give that "European" flavour that I am unable to describe. Sweet, hints of bubblegum ?


 
Tja, synes du det er så urimelig å reagere på begrepet "europeisk alegjær" som karakteristikk? Det sier ikke meg noe, i alle fall. Mulig han mener alt/kølsch-gjær, men da er Europa blitt ganske lite:).
Ja, når han beskriver hva han mener med europeisk så synes jeg du er vrien.
 
HomebrewingUK.com er sannsynligvis en Engelsk diskusjonsforum, så det er vel greit å anta at "europeisk alegjær" i denne sammenheng brukes for a differensiere fra Engelsk ale gjær. Vi gjør jo på sett og vis det samme når vi snakker om amerikanse gjærtyper, f. eks SafAle US-05.
Denne tråden er jo en diskusjon om Belgisk Pale Ale som brygges i Antwerpen/Østflanderen området med gjærtyper som er forskjellig fra Trappist/Saison/etc. gjærtyper.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp