Bryggekonkurranse - Vinterblot 2024

Silje

Fylkesleder
Hei alle sammen, vi kjører bryggekonkurranse/flaskekonkurranse i forbindelse med Vinterblot i 2024 (avholdes 27.januar).
Konkurransen er i samarbeid med Vestbrygg - og det skal brygges øl av typen "5A Engelsk Brown Ale" - https://norbrygg.no/definisjon-av-oltyper/#5A

Det kommer egen konkurranseside på Norbrygg.no om litt - men det er viktig å informere ut om ølstil.

Edit fra mod.
Her er sidene


Så her er det bare å hive seg rundt for å brygge :)
Håper på massevis med bidrag som våre nye og gamle dommere kan bryne seg på.

Om det er spørsmål - er det bare å fyre løs.
 
Sist redigert av en moderator:
Det gjør deg vel ikke til en profesjonell brygger:). Ikke engang hypotetisk.

Hva vil det si å jobbe et sted hypotetisk :D? I min tid som yrkesaktiv trur jeg ikke jeg hadde sluppet unna med å holde hypotetiske norsktimer;).
Det er en sneaky måte å beholde anonymitet på Internett på, jeg har aldri sagt hvor jeg jobber ;)

Nei, milevis fra proff, men lurte på om det er ok mtp at konkurransen var i samarbeid med vestbrygg.:D
 
Det er en sneaky måte å beholde anonymitet på Internett på, jeg har aldri sagt hvor jeg jobber ;)

Nei, milevis fra proff, men lurte på om det er ok mtp at konkurransen var i samarbeid med vestbrygg.:D
Det står i alle fall ikke noe her som skulle gjøre det ulovlig: https://norbrygg.no/konkurranseregler/

Det viktige er at det er hjemmebrygga. Så hvis Vestbrygg har et profesjonelt oppsett stående på bakrommet, kan du ikke bruke det denne gangen.
 
Jeg liker den bergenske skikken med å lyse ut konkurranser med bare en øltype. Det har avstedkommet noen fine tråder her på forumet.

Jeg driver og mekker oppskrift - skal innrømme kraftig inspirasjon fra Zainasheff i Brewing Classic Styles:) - og lurer litt på fargekravet i Norbryggs definisjon. BJCP setter nedre grense til 24 EBC, mens Norbrygg har 35 EBC. Skal du få det såpass mørkt, er det fort gjort å brygge noe som blir liggende farlig nær porter.

Den jeg har laga, som jeg synes blir "riktig", havna på 25 EBC. En enkel måte å komme seg innafor fargekravet på, er å legge til bortimot 2% Carafa Special II, men da blir det merkbar røsta karakter - og det blir vel ikke riktig, det heller. (Jeg har allerede 3% pale sjoko.)

Brown ale ligger, sånn jeg ser det, og svever et sted mellom en bitter og en porter, og det er ikke så lett å styre klar av begge. Jeg har kjørt meg ned i begge disse grøftene tidligere, og er redd for både for mye krystallmalt og for brown malt. (Jeg er i det hele tatt litt redd for denne stilen:).)

Nøkkelordet når jeg leser smaksbeskrivelser av denne øltypen rundt omkring, er "nøtteaktig". For meg betyr det at "kjernemaltet" må bli Victory/bisquit - men det gir ikke så mye farge. Litt amber vil jeg også ha med, men det er ikke så mye mørkere.

Det skal være med noe krystallmalt, så det har jeg allerede med, men kanskje kan det være en ide med 3% Special B? Da kommer jeg i det minste opp på ca. 30 EBC. Men så var det dette med krystallmaltgrøfta, da.

Da kan gristen bli seende sånn ut:

Malt til 15 liter før tapping
2,20 kg Maris Otter (78%)
0,30 kg Victory (9%)
0,12 kg Simpson's Crystal T50 (130 EBC) (4%)
0,09 kg Amber (3%)
0,09 kg Pale Choco (3%)
0,09 kg Special B (3%)
 
Jeg liker den bergenske skikken med å lyse ut konkurranser med bare en øltype. Det har avstedkommet noen fine tråder her på forumet.

Jeg driver og mekker oppskrift - skal innrømme kraftig inspirasjon fra Zainasheff i Brewing Classic Styles:) - og lurer litt på fargekravet i Norbryggs definisjon. BJCP setter nedre grense til 24 EBC, mens Norbrygg har 35 EBC. Skal du få det såpass mørkt, er det fort gjort å brygge noe som blir liggende farlig nær porter.

Den jeg har laga, som jeg synes blir "riktig", havna på 25 EBC. En enkel måte å komme seg innafor fargekravet på, er å legge til bortimot 2% Carafa Special II, men da blir det merkbar røsta karakter - og det blir vel ikke riktig, det heller. (Jeg har allerede 3% pale sjoko.)

Brown ale ligger, sånn jeg ser det, og svever et sted mellom en bitter og en porter, og det er ikke så lett å styre klar av begge. Jeg har kjørt meg ned i begge disse grøftene tidligere, og er redd for både for mye krystallmalt og for brown malt. (Jeg er i det hele tatt litt redd for denne stilen:).)

Nøkkelordet når jeg leser smaksbeskrivelser av denne øltypen rundt omkring, er "nøtteaktig". For meg betyr det at "kjernemaltet" må bli Victory/bisquit - men det gir ikke så mye farge. Litt amber vil jeg også ha med, men det er ikke så mye mørkere.

Det skal være med noe krystallmalt, så det har jeg allerede med, men kanskje kan det være en ide med 3% Special B? Da kommer jeg i det minste opp på ca. 30 EBC. Men så var det dette med krystallmaltgrøfta, da.

Da kan gristen bli seende sånn ut:

Malt til 15 liter før tapping
2,20 kg Maris Otter (78%)
0,30 kg Victory (9%)
0,12 kg Simpson's Crystal T50 (130 EBC) (4%)
0,09 kg Amber (3%)
0,09 kg Pale Choco (3%)
0,09 kg Special B (3%)
Spennande grist Finn. Eg legger merke til at eg på mine 55 ltr har like mykje Pale choco som deg.

Pale 71%
Brown 13%
Munich II 7.6%
Bicuit 7.6%
Pale Choco 0.8%

Eg brygga mitt bidrag i kveld, så får ein sjå kva det blir til. Spennande å sjå kva "grøft" eg evt. havna i. Alle vitale tall var i alle fall innafor på oppskriftsnivå.

Lykke til med brygginga
 
Spennande grist Finn. Eg legger merke til at eg på mine 55 ltr har like mykje Pale choco som deg.

Pale 71%
Brown 13%
Munich II 7.6%
Bicuit 7.6%
Pale Choco 0.8%

Eg brygga mitt bidrag i kveld, så får ein sjå kva det blir til. Spennande å sjå kva "grøft" eg evt. havna i. Alle vitale tall var i alle fall innafor på oppskriftsnivå.

Lykke til med brygginga
Fint å se flere oppskrifter her:)!

Jeg ser at du har lagt vekta på brunt malt. Det er vel en viktig forskjell, tenker jeg. Hvilket brunt malt har du brukt? (Jeg spør fordi Simpson's er ganske mye mørkere enn andre malteriers brune malt, det er mer i kategorien "kaffemalt", og peker opp mot pale sjoko.)
 
Hiv dere rundt og brygg brown ale, folkens:). Det er flott med konkurranser som setter fokus på ett øl.

Det betyr sjølsagt ikke at jeg skulle ønske at alle konkurranser var av det slaget. Det hadde blitt helt feil. Men jeg liker denne Hordaland-tradisjonen - for det er vel nærmest en tradisjon?
 
Sjølsagt har ingen av butikkene her Newcastle Brown Ale nå:(. Men jeg trur de har Nøgne Øs. Og i kjøleskapet har jeg stående en Thornbridge Brown Ale (4,7%) fra CC på Gjøvik. Så nå venter jeg bare på at min, som jeg flaska for 3-4 dager sida, skal bli ferdig. Da blir det brown ale-kveld:).

Min er nok litt lys, så jeg er spent på hvordan den ser ut sammenligna med disse andre.

Det er lenge sida jeg har både brygga og drukket brown ale nå. Jeg likte Newcastle, men fikk en følelse av at det liksom ikke var helt riktig.
 
«Fans of Newcastle Brown Ale will notice a new flavor. That's because production has moved from the Netherlands to the U.S., where Chicago's Lagunitas Brewery will now make the beer under a new recipe. Both brands are owned by Heineken, which made the switch as part of the U.S. relaunch of Newcastle Brown Ale.»

Langt fra et sannhetsvitne, men her er jeg litt enig :)
 
Sist redigert:
«Fans of Newcastle Brown Ale will notice a new flavor. That's because production has moved from the Netherlands to the U.S., where Chicago's Lagunitas Brewery will now make the beer under a new recipe. Both brands are owned by Heineken, which made the switch as part of the U.S. relaunch of Newcastle Brown Ale.»

Langt fra et sannhetsvitne, men her er jeg litt enig :)
Lagunitas er da Californisk?
 
Jeg slenger meg på! :beercheers:

Men med en viss ærefrykt! For denne ølstilen har jeg aldri brygget før :eek:
Samme her. o_O

Oppskriften er nå "låst" og i bestilling, så da blir det vel brygging neste uke.

Min er ikke låst. Egentlig tom for engelsk humle, men stjeler litt fra en planlagt Old Ale, og bruker litt Tettnang sent i begge.

Til 25L
Foreløpig malt sammensetning.
4500g TF Maris Otter
400g Simpsons Imperial
300g Simpsons Mørk Krystall
200g Warminister Brun
100g Crisp Sjokolade

EBC 35.5
OG 1.049

13g 60min Magnum til 18 IBU
30g 10 min EKG
18g 0min EKG
17g 0 min Tettnang

Gjæres med Verdant
 
Tilbake
Topp