Bryggeoppsett med Speidel 20 + BIAB 50 liter

Vi er i utgangspunktet to bryggere, og ved flere anledninger så har jeg opplevd å gå nesten tom for øl mellom de gangene vi brygger.

Vi bruker en Speidel 20, og resultatene har blitt ganske bra.

I den forbindelse så har jeg tenkt litt på å øke volum, uten å gjøre veldig mange store investeringer (som å kjøpe en 50 l. Speidel)

Jeg lurer litt på å kjøpe en 50 liters kjele, kokeplate, slanger og pumpe for å få større batcher av enkeltstegmesk-øl, som f.eks pale ale.

Årsaken til at jeg har koblet inn Speidelen i sulamitten er for at den kan hjelpe til å styre temperaturen på en bedre måte enn det en vanlig kokeplate kan gjøre. (Den kokeplaten som er tegnet inn er for å hjelpe til med kok.)
En annen mulighet er jo å ikke kjøpe pumpe, men bruke pumpen i speidelen, men det kan jo være problematisk når man skal ha kok. (ettersom den stopper over 90 grader).

Ser dette ut til å være mulig, eller er det en plan jeg bare burde skrinlegge?

tfAG5EN.png

Trenger ingen kommentarer på mine MSpaint skills.

Vedlegg

• bryggerioppsett.jpg
    bryggerioppsett.jpg
    89,7 KB · Sett: 30
  • bryggerioppsett.jpg
    bryggerioppsett.jpg
    89,7 KB · Sett: 27
  • bryggerioppsett.jpg
    bryggerioppsett.jpg
    89,7 KB · Sett: 27
Vi brygger BIAB i en 50 liters kjele og med induksjonsplate Ikke så veldig store problemer med å holde jevn mesketemperatur. Så store volum virker å holde godt på varmen, særlig med litt isolasjon rundt kjelen. Største utfordringen er at temperaturen varierer inne i gryten avhengig av hvor en måler. Vi har et fastmontert termometer, men har oppdaget at dette ikke er helt pålitelig.
Ser nå at jeg ikke svarer helt på spørsmålet. Mitt poeng var vel at du fint kan lage godt øl uten et veldig avansert oppsett.

Hei og takk for svar!

Siden vi allerede har investert i Speidel så tenkte jeg at for å holde temperaturen mer nøyaktig at det ville vært artig å fått til et slikt oppsett.
Om jeg bruker pumpen som er i speidelen til å suge fra 50-litersfatet så vil man jo sørge for god sirkulasjon (kanskje for god?), og kontinuerlig temperaturovervåkning slik at man treffer ganske riktig.

Jeg skal brygge litt et par batcher i helgen, så da får jeg forske litt mer på et oppsett før jeg investerer i bryggekjele++.

Setter pris på flere innspill! :)

Lykke til i helgen. Jeg vet ingenting om Speidel el bruk av denne. I oppsettet ditt blir vel største utfordringen å styre pumpehastigheten, ellers ser det veldig logisk og fornuftig ut.

Om tanken er å bruke speidelen kun til å vedlikeholde temperaturen må du vel uansett ha en liten pumpe om dette skal gå kontinuerlig?

Jeg mesker i en 50L, kjelen står på en billig induksjonsplate for å kunne stegmeske, også resirkulerer jeg vørteren med en liten pumpe via en DIY varmekontoll-enhet, men for å være helt ærlig vet jeg ikke hvor mye det har å si.

Om du har en pumpe, et nøyaktig termometer og en kokeplate tror jeg ikke du kommer til å få noen problemer med å kontollere temperaturen. Greit nok at du må følge med litt mer, men gjør det egentlig noe?

Pga. et annet prosjekt har jeg er veldig nøyaktig termometer, og selv med PID styring på den kontinuerlige resirkuleringen kan temperaturen variere flere grader alt etter hvor jeg måler i mesken.

Opplegget mitt er jo egentlig for å unngå å bruke 3.000 kroner på en induksjonsplate fra Bryggselv (jeg tror ikke en plate på 1800 watt klarer å holde liv i en 50-liters kjele uten å bruke veldig lang tid.) og pumpe til 1.500-2.000, samt bruke det utstyret jeg alt har, siden det er en pumpe i Speidelen og så lenge tempen er satt til under 90 grader så vil den gå.

Hm, interessant tanke, kanskje et T-stykke på krana ala dette gjør pumpa på speidelen mer brukbar til slike ting:
http://forum.norbrygg.no/threads/50l-mod.12939/

Jeg har også 20-liters versjonen og har sett etter en metode å brygge maxi på innimellom.. Men kanskje det enkleste er å bruke spraymalt i tillegg, koke sterkere og så vanne ut post boil. Du kan fint få et par og 40 liter på den måten, men da nok ikke de aller sterkeste øltypene. Jeg har en BeerSmith-profil for å bruke Speidel 20 sånn, koker ca 30+ liter og vanner ut i gjæringskar(ene). Har brukt den til å lage 30-liters batcher, 1 cornelius og 20 halvlitere, eller 40 liter på 2 cornelius.

Du kommer aldri i livet til å få plass til nok malt i 20-literen for å produsere 40-50 liter øl med vanlig styrke.

Hva med å heller gjøre det så enkelt som å meske i to omganger i Speidelen, kjøre all vørteren over i 50-literen, og koke hele volumet her?

Du kommer aldri i livet til å få plass til nok malt i 20-literen for å produsere 40-50 liter øl med vanlig styrke.

Nei, men som nevnt så går det fint å erstatte deler av basemalten med spraymalt og på den måten få 40 liter med 5% øl med 20-litern. Jeg synes ihvertfall det er enklere enn å meske to ganger, ikke trengs større kjele eller ekstra utstyr heller :)

Tilbake
Topp