Bryggeriutvidelse fra 40L til...?

Til trådstarter vil jeg anbefale å vurdere bryggeristørrelse også i forhold til gjæringsvolum og eventuelle kegs som du liker å bruke.
Du kan også fint være mer konservativ med anslag om ferdig vørter vs størrelse på kokekjele. Jeg koker i 75l kjele og får da ut 50 liter som fordeles på 2 gjæringskar. Jeg har ikke mer svinn enn det som regnes som normalt til trub. Ville ikke hatt en mindre kokekjele da en må takle hotbreak rett før kok med en god del skum.
 
Takk for tips @TorfinnS om kaldskylling (kald kylling)! Jeg trodde det var superviktig at man holdt seg på 75 C pluss minus et par grarder. Det jeg kommer til å gjøre er å
a) mens jeg mesker, forvarme 50L til 75C.
b) Starte skylling
c) kontinuerlig etterfylle med vann i skyllekaret, mens dyppvarmeren freser det den kan. Ifølge mine beregninger skal den kunne varme ca 0,7L/ min fra 5C til 75C (3200W). Tipper at jeg skyller med rundt 1.5L/min.
Regner med at jeg ender opp på ca 65C når jeg er på slutten av skyllingen, så det skal gå bra(?)
 
Noen fler spørsmål på tampen:
1) Bør jeg ha falsk bunn i min 113 L brew tech kjele? Eller greier man seg uten?

Jeg har mulighet til å høydeforskjeller i hele prosessen, slik at jeg greier meg uten pumpe hele prosessen - dette syntes jeg er en fordel fordi det holder oppsettet mitt (reltivt) enkelt (holder på å skli ut!), og slipper å bruke penger på pumper. MEN, jeg kommer til å ende på gulve-nivå med 113L gryta mi, og må få ølen over til gjæringsfat.
2) Vurderer å drille i betongtaket, slik at jeg kan lage et taljesystem, og dermed heise gryta opp 1-1,5m for å få ølet i gjæringsfata, noen som har kommentarer/erfaring med dette?
3) Resirkulering av den første mesken. Her har jeg pleid å manuelt tappe ut i en mugge, og helt (forsiktig) tilbake i mesken. Nå som jeg får to meskekar, og dobbelt volum, er det formålstjenelig å gjøre dette, eller finnes det knep? Merker at akkurat denne delen innebærer litt søl og tar litt tid...
4) Har en 10m kobberspiral som kjøler ned 40L på ca 25 min. Hva er kritisk tid med tanke på nedkjøling, og har noen noen tips dersom jeg bør utvide?

Til @RETBergen: Ja godt poeng. Satser 4x25L på 113L kjele. Om det koker over justerer bryggevolumet litt ned (feks 4x23L). På fat tar jeg å fyller 19L fat så langt det går, og bruker 10L fat om det er en mindre skvett igjen på slutten:)

(Edit: lagt til spm #4)
 
Sist redigert:
@LarsUlv , Genial liten sak! Gryta mi vil stå på krabbekokeren min, så jeg satser på å få lirket gryte fra krabbekoker over på "universalløfteren". Hvor høy er den når den er henholdsvis nedsunket og oppreist?
 
@LarsUlv , Genial liten sak! Gryta mi vil stå på krabbekokeren min, så jeg satser på å få lirket gryte fra krabbekoker over på "universalløfteren". Hvor høy er den når den er henholdsvis nedsunket og oppreist?
Jeg må måle. Det er et dokument på nettsidene til jula, men det var ikke helt entydig. Skal se om jeg får gjort det i morgen.

Sent via Tapatalk
 
@LarsUlv , Genial liten sak! Gryta mi vil stå på krabbekokeren min, så jeg satser på å få lirket gryte fra krabbekoker over på "universalløfteren". Hvor høy er den når den er henholdsvis nedsunket og oppreist?
Tallene i dokumentasjonen stemte faktisk: Laveste høyde 355 mm, høyeste 895 mm.

2018-02-05 16.22.29.jpg 2018-02-05 16.23.08.jpg 2018-02-05 16.23.15.jpg

Jeg har laget en "grop" i drivhusbryggeriet mitt for å få denne saken lavt nok til at jeg fremdeles har fall fra meskekjelen ned til kokekjelen når jeg har induksjonsplaten oppå heisen.
Og så løfter jeg kokeplaten med kokekjele for å få nok høyde til å både ha en OK arbeidsstilling og få fall ned til gjæringsbøtten.

Det er en gummimatte på toppen av heisen, så dersom du skal dra kjelen rett fra krabbekokeren over på denne vil du sikkert bytte gummimatten med noe som ikke smelter.
 
Dette så veldig bra ut! Det ryktes at det blir en slik på meg! 355mm er vel høyere enn krabbekokeren min, men det løser jeg. Takk for godt tips!
 
Noen som har noe formening om dette?
1) Bør jeg ha falsk bunn i min 113 L brew tech kjele? Eller greier man seg uten?
2) Besvart
3) Resirkulering av den første mesken. Her har jeg pleid å manuelt tappe ut i en mugge, og helt (forsiktig) tilbake i mesken. Nå som jeg får to meskekar, og dobbelt volum, er det formålstjenelig å gjøre dette, eller finnes det knep? Merker at akkurat denne delen innebærer litt søl og tar litt tid...
4) Har en 10m kobberspiral som kjøler ned 40L på ca 25 min. Hva er kritisk tid med tanke på nedkjøling, og har noen noen tips dersom jeg bør utvide?
 
Til trådstarter vil jeg anbefale å vurdere bryggeristørrelse også i forhold til gjæringsvolum og eventuelle kegs som du liker å bruke.
Du kan også fint være mer konservativ med anslag om ferdig vørter vs størrelse på kokekjele. Jeg koker i 75l kjele og får da ut 50 liter som fordeles på 2 gjæringskar. Jeg har ikke mer svinn enn det som regnes som normalt til trub. Ville ikke hatt en mindre kokekjele da en må takle hotbreak rett før kok med en god del skum.

Kanskje litt seint å kommentere dette, men likevel: Du kan fint koke med en breddfull kjele så lenge du bare skummer under oppkok. Da får du ingen oppskumming, og heller ikke noe synlig hotbreakmateriale i kjelen. (Jeg skummer alltid nå, og mener at det faktisk har noe for seg med tanke på det endelige resultatet, også. Men jeg er klar over at det er høyst diskutabelt;).)
 
a8b10694bf4b079998ac67b9626bd3d6.jpg
acf075a694f4640ef2edf6d905930ba7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp