Bryggeriutvidelse fra 40L til...?

Hei godt-folk!
Jeg håper noen kan komme med noen råd her!
Jeg begynte å brygge for 9 år siden, og satte noen brygg, men holdt kun på i et års tid. Endringer i livet osv videre, førte til en mange års pause hvor bryggeutstyret sto og støvet ned og tok plass. På et tidspunkt måtte jeg ta en avgjørelse om enten å selge eller begynne igjen, og greide å samle meg til å starte igjen. Nå har jeg satt syv gode brygg, og er i gang igjen og veldig fornøyd med det!

Lysten til å utvide meldte seg fort. Litt om hvordan jeg brygger i dag:
Utstyr:
2 Coleman Xtreme isolerte plasttanker (skyll og mesk), hver på ca 50L
1 alu gryte, 50L med både falsk og ekte bunn, og tappekran;)
Kjøler, hjemmelaget (2x 5m 12mm Cobber-rør)
Krabbekoker som efter sigende leverer 10kW (selv om 50% går til kråka)
4 x 19L Cornelius fat

Prosessen er kort sagt slik:
Mesker i mesketanken, mens jeg varmer opp skyllevann i gryta.
Tapper vannet fra gryte over i skylletanken (Coleman Xtreme).
Skyller over mesken med manifold, mens jeg tapper vann fra bunnen av Coleman Xtreme (meske-) tanken. Resirkulerer de første 2-3 literne manuelt. Fyrer opp gassen på gryte mens jeg tapper
Jeg brygger ganske nært etter boken "Moderne hjemmebrygg".

Jeg ønsker nå å utvide til et sted mellom 60-90L. Hvordan går jeg frem? Om jeg kan utvide til 60 med et lite innkjøp (ny gryte feks) er det å foretrekke.

Jeg er helt medium handy (lage kjøler er greit, men gjennomføringer i gryte og masse elektriske greier er utenfor komfort sonen).

Om noen har noen gode råd er jeg veldig takkenemlig!!

PS! Legger ved et bilde av "bryggeriet" for et bedre inntrykk

Vedlegg

• Oppsett.jpg
    Oppsett.jpg
    136,6 KB · Sett: 160
  • brygging.png
    brygging.png
    828,8 KB · Sett: 152
Sist redigert:
Hvis du kjøper en ny kokegryte, kan alugryta bli HLT på øverste hylle. Enkleste varmekilde til HLT er en 3.5 kw dyppvarmer med termostat.
Så mesker og skyller du i begge kjøleboksene.
Kokekjelen kan også brukes for å få raskere vannvarming. Liten pumpe for å overføre til HLT kan være hendig.
Burde ikke det funke?

Definitivt et godt svar, takk!
Litt mer detaljert for å se om jeg forstår deg korrekt.
For et 68L brygg (antar at jeg kjøper 75L gryte):
Meskevann i HLTen. for et litt kraftig øl blir det vel ca 50L meskevann ved mesketykkelse på 2.5L/kg malt. (Fikk 56L når jeg regnet på et brygg på 68L her, men det har 8.2%ABV).
Da er Alu gryte full, pluss litt avlastning på kokegryta. Da er meskekarret breddfult, men det går.

Så koker jeg skyllevann, 70L. Noe i Al gryta, og noe i kokegryta. Når det er oppvarmet kan jeg bruke skyllekaret mitt som avlastning, slik at jeg for frigjort kokegryta til tapping. Her vil jeg trenge en pumpe som kan pumpe fra gulv til tak, men det er vel ingen sak. Har noen en pumpe å anbefale?

Så vel langt er alt vel, men nå har jeg 70L øl på gulvet - hvordan er beste måten å få denne i gjærspann - pumpe som takler vørter? Og tror du kjølingen min holder (2x5m 12mm kobberrør)?

Anbefales 75L Blickmann, eller finnes det rimligere løsninger. Merker jo jeg har litt lyst på en slik en. Tror du min krabbekoker greier å varme opp alt dette? Kan vel eventuelt hjelpe krabbekokeren ved å slenge opp 3.5kW-elementet, det skulle vel være kurrant.

Mange takk!!

Dersom det er kokekjele hadde jeg ikke brukt så mye penger som en Blichmann koster. Er det til mesking er saken noe annet. Nå skal det sies at jeg har 2 Blichmann kjeler selv (56l), en til mesk og en til hlt noe som nok også er litt overkill, dog er jeg meget godt fornøyd med kjelene, det er kvalitetsutstyr. Jeg benytter ingen av de til kok!

Dette er et veldig godt poeng, og du har nok ved den kommentaren spart meg ca 4000kr! Takk! Det er jo litt blandede følelser her, siden jeg har lyst på en blichmann, men kan jo ikke forsvare å bruke 4000kr ekstra på på gryter for morro skyld. På GRYTER!

Da blir det vel SS brew kettle 30 gallon eller denne merkeløse fra Bryggselv. Så slipper jeg noen gang å tenke på å utvide kokevolumet igjen...

Du kan lage et treetasje
Dette er et veldig godt poeng, og du har nok ved den kommentaren spart meg ca 4000kr! Takk! Det er jo litt blandede følelser her, siden jeg har lyst på en blichmann, men kan jo ikke forsvare å bruke 4000kr ekstra på på gryter for morro skyld. På GRYTER!

Da blir det vel SS brew kettle 30 gallon eller denne merkeløse fra Bryggselv. Så slipper jeg noen gang å tenke på å utvide kokevolumet igjen...

Den «merkeløse» er en Patina-kjele og de er veldig gode. Men samtidig så vil jeg si at du gjerne vil ha en nivåmåler og termometer i kjelen.

Bruker den merkeløse til mesking (med meskepose og løfteanordning) og koking. Fornøyd med den. Bruker en Speidelpumpe til whirlpool og pumping til gjæringskar. Har et bøyd rør (halv binders), som brukes til whirlpool. Funker uten å ta hull i kjelen. Også flytter jeg det bare over til gjæringskaret når vørteren skal flyttes. Enkel Reodorløsning.

Igjen takk for verdifulle kommentarer!!:):):) Jeg tror jeg begynner å nærme meg en plan nå:
Kjøper en pumpe, sannsyligvis av typen Chugger SS senterpumpe, eller liknende, en 3000W dyppvarmer tillegg til en 98L Patina-gryte. Dette koster ca 8000 kr (2200kr for pumpe, 500kr for slanger osv til pumpa, 4000kr gryte, 800kr for dyppvarmer og 500kr for vas). Dette øker bryggevolumet mitt fra 40L, til ca 70 liter (meskekarret på 50L blir nå den nye flaskehalsen). I fremtiden kan jeg utvide med et større meskekar/meskegryte og klemme ut noen flere liter om det skulle trenges.

Til Oberstbrau: Hva angår nivåmåler i Patina kjele: Her kom jeg over en blog som forklarte hvordan man kunne etse inn dette. Resultatet så godt ut! Termometer tar jeg vel manuelt, til jeg har selvtillitt nok til å drille hull i gryta. Whirlpool vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med - dette har jeg ikke vært så opptatt av til nå, og har fått godt øl - men her er kanske rom for forbedring? Har du bilde av Whirlpool-løsningen?

Eneste som gjennstår nå er resirkuleringen av det første vørteret tilbake til mesken. Her kan jeg vel bare resirkulere de første literene via pumpa, og la være å bry meg noe særlig om varmetapet...?

Igjen takk for verdifulle kommentarer!!:):):) Jeg tror jeg begynner å nærme meg en plan nå:
Kjøper en pumpe, sannsyligvis av typen Chugger SS senterpumpe, eller liknende, en 3000W dyppvarmer tillegg til en 98L Patina-gryte. Dette koster ca 8000 kr (2200kr for pumpe, 500kr for slanger osv til pumpa, 4000kr gryte, 800kr for dyppvarmer og 500kr for vas). Dette øker bryggevolumet mitt fra 40L, til ca 70 liter (meskekarret på 50L blir nå den nye flaskehalsen). I fremtiden kan jeg utvide med et større meskekar/meskegryte og klemme ut noen flere liter om det skulle trenges.

Til Oberstbrau: Hva angår nivåmåler i Patina kjele: Her kom jeg over en blog som forklarte hvordan man kunne etse inn dette. Resultatet så godt ut! Termometer tar jeg vel manuelt, til jeg har selvtillitt nok til å drille hull i gryta. Whirlpool vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med - dette har jeg ikke vært så opptatt av til nå, og har fått godt øl - men her er kanske rom for forbedring? Har du bilde av Whirlpool-løsningen?

Eneste som gjennstår nå er resirkuleringen av det første vørteret tilbake til mesken. Her kan jeg vel bare resirkulere de første literene via pumpa, og la være å bry meg noe særlig om varmetapet...?

Har dessverre ikke noe bilde av bindersen, så det får bli etter ferien. Men det er et kobberrør bøyd med rørbøyer, en klemringskobling og en tri-clampkobling. For volummåling bruker jeg en pakkevekt og en stållinjal. Har et nivåglass liggende, men har ikke sett behovet nok til å montere det.

Først, for detaljer omkring oppsettet og utvidelser, se første post i denne tråden.

Siden den gang har jeg blitt stolt eier av en ny 113L gryte som skal inn i bryggeriet. Min plan er da å la de to ColeMan Xtreme isolerte plattankene (ca 50L volum hver) bli to parallelle meskekar. Den gamle 50L alu-gryta blir HLT, og den nye 113 L gryta blir kokegryte. Problemet mitt da er at 50L HLT ikke er tilstrekkelig til å brygge maks, det vil si ca 100L.

Jeg ser for meg to måter å løse dette på:
1) Skaffe dyppvarmer med termostat til alugryta. På den måten kan jeg først varme opp 50L til ca 75C, og deretter kontinuerlig tilsette kaldt vann mens jeg skyller, og håpe at dyppvarmeren har nok effekt til at temperaturen ikke faller signifikant under 75C. Det er jo ca 40L vann i gryta som fungerer som en slags buffer for det kalde vannet som strømmer inn. Problemer jeg ser for meg er at det kan bli litt mye armer og bein når jeg skal passe på hvor mye vann som er etterfylt på HLTen mens jeg skyller, samtidig som jeg må passe på temperatur, skylling og alt mulig.

2) Skaffe en ny ColeMan Xtreme isolert tank eller tilsvarende, og bruke både gryte og isolert plasttank som HLT. Ulempe er innkjøp av mer utstyr.

Hva tror dere? Er det eventuelt noe jeg ikke har tenkt på som er smartere? Det pleier å være dét... :)

Dersom du har en HLT med en HERMS coil oppi, skulle det vel være teoretisk mulig å kjøre vann rett fra springen, la det passere gjennom HERMS coilen, og komme ut med de gradene du vil ha. Bør ha en vannmengde måler også så du vet hvor mye vann som går oppi.

Jeg synes @TorfinnS sitt forslag om å skylle med kaldt vann er godt. Bruk varmtvann så lenge du har, og gjør ferdig med kaldt. Det gir nok marginalt mindre utbytte, men vil være en enkel løsning med utstyret du har.

Tilbake
Topp