Hei godt-folk!
Jeg håper noen kan komme med noen råd her!
Jeg begynte å brygge for 9 år siden, og satte noen brygg, men holdt kun på i et års tid. Endringer i livet osv videre, førte til en mange års pause hvor bryggeutstyret sto og støvet ned og tok plass. På et tidspunkt måtte jeg ta en avgjørelse om enten å selge eller begynne igjen, og greide å samle meg til å starte igjen. Nå har jeg satt syv gode brygg, og er i gang igjen og veldig fornøyd med det!
Lysten til å utvide meldte seg fort. Litt om hvordan jeg brygger i dag:
Utstyr:
2 Coleman Xtreme isolerte plasttanker (skyll og mesk), hver på ca 50L
1 alu gryte, 50L med både falsk og ekte bunn, og tappekran
Kjøler, hjemmelaget (2x 5m 12mm Cobber-rør)
Krabbekoker som efter sigende leverer 10kW (selv om 50% går til kråka)
4 x 19L Cornelius fat
Prosessen er kort sagt slik:
Mesker i mesketanken, mens jeg varmer opp skyllevann i gryta.
Tapper vannet fra gryte over i skylletanken (Coleman Xtreme).
Skyller over mesken med manifold, mens jeg tapper vann fra bunnen av Coleman Xtreme (meske-) tanken. Resirkulerer de første 2-3 literne manuelt. Fyrer opp gassen på gryte mens jeg tapper
Jeg brygger ganske nært etter boken "Moderne hjemmebrygg".
Jeg ønsker nå å utvide til et sted mellom 60-90L. Hvordan går jeg frem? Om jeg kan utvide til 60 med et lite innkjøp (ny gryte feks) er det å foretrekke.
Jeg er helt medium handy (lage kjøler er greit, men gjennomføringer i gryte og masse elektriske greier er utenfor komfort sonen).
Om noen har noen gode råd er jeg veldig takkenemlig!!
PS! Legger ved et bilde av "bryggeriet" for et bedre inntrykk
Jeg håper noen kan komme med noen råd her!
Jeg begynte å brygge for 9 år siden, og satte noen brygg, men holdt kun på i et års tid. Endringer i livet osv videre, førte til en mange års pause hvor bryggeutstyret sto og støvet ned og tok plass. På et tidspunkt måtte jeg ta en avgjørelse om enten å selge eller begynne igjen, og greide å samle meg til å starte igjen. Nå har jeg satt syv gode brygg, og er i gang igjen og veldig fornøyd med det!
Lysten til å utvide meldte seg fort. Litt om hvordan jeg brygger i dag:
Utstyr:
2 Coleman Xtreme isolerte plasttanker (skyll og mesk), hver på ca 50L
1 alu gryte, 50L med både falsk og ekte bunn, og tappekran
Kjøler, hjemmelaget (2x 5m 12mm Cobber-rør)
Krabbekoker som efter sigende leverer 10kW (selv om 50% går til kråka)
4 x 19L Cornelius fat
Prosessen er kort sagt slik:
Mesker i mesketanken, mens jeg varmer opp skyllevann i gryta.
Tapper vannet fra gryte over i skylletanken (Coleman Xtreme).
Skyller over mesken med manifold, mens jeg tapper vann fra bunnen av Coleman Xtreme (meske-) tanken. Resirkulerer de første 2-3 literne manuelt. Fyrer opp gassen på gryte mens jeg tapper
Jeg brygger ganske nært etter boken "Moderne hjemmebrygg".
Jeg ønsker nå å utvide til et sted mellom 60-90L. Hvordan går jeg frem? Om jeg kan utvide til 60 med et lite innkjøp (ny gryte feks) er det å foretrekke.
Jeg er helt medium handy (lage kjøler er greit, men gjennomføringer i gryte og masse elektriske greier er utenfor komfort sonen).
Om noen har noen gode råd er jeg veldig takkenemlig!!
PS! Legger ved et bilde av "bryggeriet" for et bedre inntrykk
Vedlegg
Sist redigert: