Bryggertabbe ... eller ikke?

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Jeg har kjøpt et all-grain kit fra en internett leverandør. Dette er en mørk, sterk IPA, som brygges på en Belgisk måte, i den forstand at sukker skal tilsettes vørteren under koking.

Andre gangen jeg brygget denne, så ble det ikke bra. Ølet var nesten totalt uten frus (CO2), og det smakte søtt. Ingen usmak forøvrig (og jeg pleier å ligge litt i overkant hva det gjelder CO2 innhold per liter).

Nå, leverandøren oppgir at OG er opptil 1.085. Jeg har brygget dette to ganger, og fått FG på 1.010 begge gangene.

OG/FG gir (etter denne kalkulatoren: http://pint.com.au/calculators/alcohol/) en alkohol volumprosent på 9.98%.

Gjæren som følger med kit'et, er Safale S-04. Denne har så vidt jeg forstår, etter litt googling,, en alkoholtoleranse på ca. 10% ABV.

Med litt sukker til flaskekarbonering, synes leverandørens valg av gjær til å være (helt) feil? Har gjæren rett og slett drept seg selv pga. for høyt alkoholnivå?

Jeg må jo innrømme at jeg ikke helt fulgte oppskriften, og tilsatte sukkerlake i gjæringsdunkene etter at stormgjæringen hadde gitt seg (etter råd fra forumet). Men jeg hadde lav meske-effektivitet (61%). Med tilsatt sukker for karbonering, endte mitt regnestykke opp på 10.48% ABV.

Bryggerfeil eller leverandørfeil?

Kan noe av dette reddes med å tilsette litt gjær og korke om igjen?
 
Aha. Det forklarer hvorfor min 10% byggvin overhodet ikke responderte på mine forsøke på flaskekarbonering.
 
Fortsatt rådløs: Bør jeg gå til leverandør og be om pengene igjen, siden det er brukt feil gjær (noe jeg gjerne villle ha bekreftet i dette forumet)?

Er det mulig å jekke opp flaskene og tilsette en knivsodd tørrgjær som tåler > 10% alkohol?
 
Vel, det er jo du som styrer bryggeprosessen, og velger hvor du ender på OG. En så sterk IPA er jo ikke normalen kan du si... Feil gjær er det jo ikke, og om jeg hadde vært leverandør her så hadde jeg vel ikke hatt forståelse for en slik eventuell reklamasjon.
Men jeg er ingen ekspert...
 
Vel, det er jo du som styrer bryggeprosessen, og velger hvor du ender på OG. En så sterk IPA er jo ikke normalen kan du si... Feil gjær er det jo ikke, og om jeg hadde vært leverandør her så hadde jeg vel ikke hatt forståelse for en slik eventuell reklamasjon.
Men jeg er ingen ekspert...

Ikke jeg heller :), Men leverandør oppgir OG på 1.085, noe som ikke er typisk IPA. Det er jeg enig i. Men med en OG på 1.085, så kommer jo alkoholstyrken uavlatelig inn i det området hvor Safale S04 dør, ikke sant? Man kan jo ikke mentalt styre FG i gjæringsdunken til å bli på over 1.020?
 
Står det noe om FG i det kitet? Med andre ord estimert ABV?

Hvis TS hadde OG og FG innenfor så vil jeg jo si at det er et kit som kunne vært mer gjennomtenkt.

Men hvis TS har pimpet det så blir det på TS sin kappe. 10% på en IPA synes jeg også hørtes mye ut.
 
Står det noe om FG i det kitet? Med andre ord estimert ABV?

Hvis TS hadde OG og FG innenfor så vil jeg jo si at det er et kit som kunne vært mer gjennomtenkt.

Men hvis TS har pimpet det så blir det på TS sin kappe. 10% på en IPA synes jeg også hørtes mye ut.

Leverandør oppgir ikke FG,men en alkoholprosent på ca. 8.5. % Men for å få det med en OG på 1.085, så må FG være ca. 1.021. Det ble den ikke. Og her har jeg ikke tatt med sukker til flaskekarbonering i beregningen.
 
Virker jo som om de som skrudde sammen oppskriften ikke har regnet helt på det eller satt seg inn i at dette burde karakteriseres som en DIPA.
 
Hvis det er ironi så er jeg dårlig på internett-ironi.. :) Sterk IPA er beskrivelsen jeg leste i første post.
 
Hvis det er ironi så er jeg dårlig på internett-ironi.. :) Sterk IPA er beskrivelsen jeg leste i første post.

Ingen ironi tiltenkt:) Kun en bekreftelse av at din analyse er "right-on" :) (men med både "IPA" og "Dobbel" i navnet, en OG på opptil 1.085, så vet vel de fleste som kan bruke Google hvilken leverandør jeg snakker om...)
 
Av det du sier virker iallefall oppskriften feil satt sammen. IPA eller DIPA med en FG på 1.021 for å nå target ABV på 8.5 synes jeg ikke rimer.

Uansett. Tilbake til topic. Du kan prøve åpne flaskene og tilsette litt gjær. Aldri gjort det selv men spørsmålet dukker opp her innimellom og det sies såvidt jeg har fått med meg at det er i det minste verdt å prøve.

Du kan evt rehydrere noe gjær og tilsette slik at det renner glatt av skjea eller bruke sprøyte fra apoteket.
 
Nå er jeg ganske sikker på at hjemmebryggen over lesten i denne tråden er vanskelig å reprodusere...

Jeg jekket opp de ca 30 flaskene jeg hadde (som smakte søtt og var helt uten karbondiosyd), tilsatte 1 ml. wlp500 pr. 0.5 liter.

Så ventet jeg spent i 14 dager.

Nå er det blitt øl! Og hvilket øl! Vesentlig bedre enn de gangene jeg har brygget dette kit'et med "suksess"!

Takk for råd :)
 
Tilbake
Topp