1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt korrekt @erikraude! Følte jeg hadde et oljete belegg i munnen resten av kvelden. Kan være jeg bare hadde en dårlig dag :)

erikraude liker dette.
  2. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Note to self!: Ikke prøv å mottrykksfylle Guezue fra et fat som har romtemperatur.

På den annen side, jeg lukter ganske godt nå...

Janea, KevinE, Preacher og 12 andre liker dette.
  3. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare vær tålmodig. Har hatt flere slike dager. Kona spør hva faen som feiler meg når jeg slår øl etter øl i vasken.

4. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for tipset. Har satt flaskene kaldt for lagring. Ble tross alt brygget for å nytes når uteværet bedrer seg.

5. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har akkurat samme problemet med en pils jeg testet ut tørrgjær på.
    Men det som er så merkelig er at det er stor forskjell fra flaske til flaske, den skjønner jeg ikke.

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Opplevde noe lignende etter å ha malet tak og vegger på et soverom.
    Kunne bare ikke forstå hvorfor alt av øl smakte som lim?
    Nære på at et fat ble hellt ut.
    Heldigvis var det en i hjemmet med litt mere vett som påminte meg om at jeg hadde stått og pustet inn malingslukt i flere timer.

Amarillo liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Man bør sjekke flasker for mulige svakheter - men de er kanskje ikke alltid så lette å se. Jeg gjør det ikke, og for et par dager siden gikk det galt under korking av en robust porter, et tjukt og litt søtt øl.

Jeg trykka godt til med proff-korker'n, og dermed smalt det. Glassplinter føyk, og ølet spruta. Jeg fikk et kutt i den hånda som støtta flaska, og det blødde friskt. Ikke noe så galt at det ikke er godt for noe; dermed kunne jeg overlate oppryddinga til Lyset i Mitt Liv Hun Som Holder Mørket Borte og Drikker Mitt Øl:p.

Men dæven sånn sprengkraft det var i det glasset. Godt sånt ikke skjer ofte. Jeg har korka ganske mange tusen flasker uten uhell - inntil nå. Synd det ikke var et litt mindre klissent øl:confused:.

Brumlebass og YngveKL liker dette.
  8. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Uff da, men da skal jeg vurdere å begynne å bruke hanske på den som støtter flaska, det er sikkert :)

Finn Berger og Kloakk liker dette.
  9. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har opplevd akkurat det samme en gang, da var det en longneck-flaske, type Munkholm/Clausthaler som gikk i tretusenfemhundreogtolv knas.

Etter det har jeg hatt et snev av PTSD når jeg korker den typen, de er mye tynnere i glasset enn bjørnungene.
    Er nøye med at de står helt loddrett før jeg trykker til.

10. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bjørnunger kan tåle dobbelkork. Proffkorkeren trykker greit ned to oppå hværandre.
    Men når du åpner risikerer du at en rest tuten henger fast i nederst kork:)

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Dette var en bjørnunge, og jeg har antakelig korka 17-18 000 sånne med den korkeren. Så det skjer ikke hvis det ikke er en feil i glasset; det stoler jeg på - sjøl om du kan få til et skikkelig trykk med den.

Det ble en utrolig mengde veldig små splinter, og jeg har et par-tre sånn som har satt seg fast like under huden og er fryktelig irriterende. Et skikkelig sår er en ting, de der er mer plagsomme.

12. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, man kan ikke fylle en flaske halvveis opp med ett øl for så å trekke mottrykksfylleren fra @Tapcooler ut av tappekrana og flytte den til neste. Det gir ikke en subtil og elegant blend der smakene fra tønneøl bidrar med aldring og dybde til en diger staut. Det gir derimot komplett nedvask av kjøkken og muligens et skrikende behov for en ny gammel radio. Tilfeldigvis har jeg en stående for akkurat slike tilfeller.

Edit: @medbryggeren tok det pent, som vanlig. <3

#4332 erikraude, 7 Feb 2020
    Sist redigert: 7 Feb 2020
  13. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Kan muligens være lurt å koble fra den trykksatte flaska før fylleren tas ut...
    Tredje prototype var med tilbakeslagsventil i krankoblingen. Kanskje du burde ha en sånn? Lagde fint skum av alt ølet.

14. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når jeg først hadde gjort det var det jo ganske innlysende hvorfor det var teit, men sånn går det når man ikke tenker før man handler. Den fontena nådde ganske høyt opp på veggen, så trykket i flaska er det ikkeno å si på. :p

YngveKL liker dette.
  15. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Ved siden av ‘Like’ knappen, står ‘gift’. Blir det frieri på deg om jeg trykker på den?

16. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hos meg står det bare "verktøy", så det blir nok bare ekstraarbeid

17. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan gi en måned tapatalk VIP, eller kin/poeng. Usikker på om kim kan brukes til annet enn å gi poeng, eller om det kan brukes til noe fornuftig.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

EDIT: Det er en kryptovaluta

#4337 TurboJens, 8 Feb 2020
    Sist redigert: 8 Feb 2020
  18. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Pokker... og jeg som trodde gift var en måte å komme seg inn eller ut av et ekteskap på

erikraude liker dette.
  19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ut av ekteskap, inn på Ullersmo. :p

Brumlebass og msevland liker dette.
  20. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nok en gang viser det seg at 10 liter headspace ikke er nok. Jaja. Lærer ikke til neste gang heller. [​IMG]

Del denne siden