1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær? Ser jo veldig bra ut.

2. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde egentlig lyst å dyrke opp 007, brygge en batc ett eller annet og dumpe på den, men tiden strakk ikke til. Så kjørte safale 04. Brukt den på Birger før, og funket fint der.

erikraude liker dette.
  3. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget en lager for noen uker siden. Brygging gikk helt fint. gjæringen gikk også helt fint på 10 grader. Gjæra Wlp940 skulle gjenbrukes på neste brygg. Derfor ble ølet tappet på fat etter 14 dager. Tilsatte sukker denne gangen for å karbonere. Bruker vanligvis co2. Ølet sto fortsatt på ca 12 grader. Smakte på det etter noen uker. Skikkelig slick munnfølelse. Diacetyl? Helt klart en stor tabbe å fjerne ølet etter 14 dager samt hoppe over diacetylrest. Hva gjør man så? Slå ut tre fat øl?

Kokte opp 1,5 liter dme. Dekanterte ett fat over i et annet. Kjørte så litt øl tilbake igjen og ristet opp fatet og tappet av litt opp i erlenmeyerkolben for å få med gjær. Satt på rører i 12 timer. Tømte deretter hele den aktive starteren i et tomt fat satt på lokk og presset det over i ølet med co2. Ca en halv liter i hvert fat. Fatene nå i romtemperatur. Så det blir en forsinket diacetylrest med aktiv gjær. Smakte igjen etter tre dager. Usmaken er så og si helt borte. Får stå noen dager til. Tenker jeg ikke skal gjøre denne tabben igjen. Viser at kontroll på gjæringsforløpet er viktig.

Dag Hovland, msevland, YngveKL og 2 andre liker dette.
  4. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når du har overført 19 l karbonert pils fra fermzilla til fat og ikke slipper ut trykket i fermzillaen før du åpner butterflyventilen...
    Spredningen var imponerende, og vaskerommet hadde behov for en vask uansett.

5. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk et snev av deja vu der.
    Se 'Grusomme bilder' innlegg #213

Pål Heide Kielland liker dette.
  6. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp, der er vi :)

7. medbryggeren

medbryggeren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

8. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

ER DET MULIG!!! :(
    Mottrykksfylte noen flasker til NM i kveld. Da det brått ble litt (veldig) mye skum glemte jeg å stenge kranen på mottrykksfylleren. Jeg så det ikke før 2/3 av fatet var tømt i bunn av baljen jeg bruker å sette flaskene i når jeg fyller flaskene. Når jeg hadde fylt de obligatoriske 5 flaskene var det ikke mange dråpene igjen på 12L fatet mitt … :mad:

10. perolavfk

perolavfk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan høyne den med at jeg ville eksperimentere litt med å snu IPA-fatet mitt på hodet for å prøve å distribuere litt bitterhet og humle rundt om i fatet før flasking. Naturligvis var det første jeg gjorde å snu feil fat på hodet, fatet mitt med Helles. Får bare håpe flaskene oppbevares kaldt så det får sedimentert seg litt

GardGard og Mc. liker dette.
  11. perolavfk

perolavfk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Okai det var kanskje ikke å høyne men det var kjipt

12. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Livet er urettferdig!

perolavfk liker dette.
  13. Chris Angvik

Chris Angvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mitt nest siste brygg ble et reste-brygg med ingredienser som har ligget en stund. Tanken var å få til en form for IPA med bl.a Columbus som bitter-humle.

Baserte humleprofilen på et tidligere IPA-sett jeg har brygget, hvor ca. 50g Columbus skulle ned i kokekaret først. Det jeg ikke la merke til når jeg målte opp humla var at det tydeligvis har gått hull på pakningen én eller annen gang som åpenbart har tørket pelletsene litt. Dette merket jeg ikke før humla hadde havna i karet og jeg satt igjen med en nesten tom 100g pose Columbus.

Febrilsk fikling med diverse oppskrifts-kalkulatorer viser at jeg er på god vei mot godt over 100 IBU. Panikken brer seg og gode råd blir dyre. Det hele ender med at jeg koker settet litt mindre enn først tenkt for å unngå så mye IBU som mulig (ihht kalkulatorer endte den vel rundt 70-80 IBU). Ikke turte jeg humle mer heller, vi endte derfor opp med en single-hopped "IPA" som nå har godgjort seg litt på fat før første smaksprøve ble tatt i går.

Den var, tja, bitter..!

Ølet smaker godt og er overraskende lett-drikkelig, men blir fort veldig bitter etter noen slurker. Noen som har gode tips til mat veldig bitre øl kan passe godt til?

14. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sterk mat. Synst også det er godt til feit mat t.d pinnekjøt. (Ribbe :rolleyes:)

Chris Angvik liker dette.
  15. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når du klipper feil og søler ut halvparten... :mad:
    Hvor stort problem tror vi dette er?
    Wlp 830 med utløpsdato i juli, satt i en starter på 3 liter.
    IMG_20200305_145819.jpg

Holmentoppen liker dette.
  16. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Næsj, det går bra. De cellene som får bli med på festen vil takke deg. Tipper det gikk et forventningsfullt sus gjennom om den delen av kulturen som klarte seg.:D

17. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flott. Har ikkje store skrekken, men man vet aldri.

18. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den største av de alle:
    Uorganisert loggføring.
    Ukesprosjekt. Samle alt i en bok.
    Fra løse papirer, dataark, Brewfather og Beersmith...
    Sender de som æ gjenopprettet tråden
    "Hva skal du brygge i dag?" en ekstra varm tanke :rolleyes::)
    IMG_20200310_154745.jpg

Aruzaa, Amarillo, Finn Berger og 4 andre liker dette.
  19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bryggselv stenger tre på lørdager, de. Det var som … :mad:

20. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Rekker du til Strømmen før kl. 16?

Del denne siden