Bryggertabber

Nok en gang viser det seg at 10 liter headspace ikke er nok. Jaja. Lærer ikke til neste gang heller.
c6782fe119c7427408ac5fa391fdba8c.jpg
Hvilken gjær? Ser jo veldig bra ut.
 
Brygget en lager for noen uker siden. Brygging gikk helt fint. gjæringen gikk også helt fint på 10 grader. Gjæra Wlp940 skulle gjenbrukes på neste brygg. Derfor ble ølet tappet på fat etter 14 dager. Tilsatte sukker denne gangen for å karbonere. Bruker vanligvis co2. Ølet sto fortsatt på ca 12 grader. Smakte på det etter noen uker. Skikkelig slick munnfølelse. Diacetyl? Helt klart en stor tabbe å fjerne ølet etter 14 dager samt hoppe over diacetylrest. Hva gjør man så? Slå ut tre fat øl?

Kokte opp 1,5 liter dme. Dekanterte ett fat over i et annet. Kjørte så litt øl tilbake igjen og ristet opp fatet og tappet av litt opp i erlenmeyerkolben for å få med gjær. Satt på rører i 12 timer. Tømte deretter hele den aktive starteren i et tomt fat satt på lokk og presset det over i ølet med co2. Ca en halv liter i hvert fat. Fatene nå i romtemperatur. Så det blir en forsinket diacetylrest med aktiv gjær. Smakte igjen etter tre dager. Usmaken er så og si helt borte. Får stå noen dager til. Tenker jeg ikke skal gjøre denne tabben igjen. Viser at kontroll på gjæringsforløpet er viktig.
 
ER DET MULIG!!! :(
Mottrykksfylte noen flasker til NM i kveld. Da det brått ble litt (veldig) mye skum glemte jeg å stenge kranen på mottrykksfylleren. Jeg så det ikke før 2/3 av fatet var tømt i bunn av baljen jeg bruker å sette flaskene i når jeg fyller flaskene. Når jeg hadde fylt de obligatoriske 5 flaskene var det ikke mange dråpene igjen på 12L fatet mitt … :mad:
 
Kan høyne den med at jeg ville eksperimentere litt med å snu IPA-fatet mitt på hodet for å prøve å distribuere litt bitterhet og humle rundt om i fatet før flasking. Naturligvis var det første jeg gjorde å snu feil fat på hodet, fatet mitt med Helles. Får bare håpe flaskene oppbevares kaldt så det får sedimentert seg litt
 
Mitt nest siste brygg ble et reste-brygg med ingredienser som har ligget en stund. Tanken var å få til en form for IPA med bl.a Columbus som bitter-humle.

Baserte humleprofilen på et tidligere IPA-sett jeg har brygget, hvor ca. 50g Columbus skulle ned i kokekaret først. Det jeg ikke la merke til når jeg målte opp humla var at det tydeligvis har gått hull på pakningen én eller annen gang som åpenbart har tørket pelletsene litt. Dette merket jeg ikke før humla hadde havna i karet og jeg satt igjen med en nesten tom 100g pose Columbus.

Febrilsk fikling med diverse oppskrifts-kalkulatorer viser at jeg er på god vei mot godt over 100 IBU. Panikken brer seg og gode råd blir dyre. Det hele ender med at jeg koker settet litt mindre enn først tenkt for å unngå så mye IBU som mulig (ihht kalkulatorer endte den vel rundt 70-80 IBU). Ikke turte jeg humle mer heller, vi endte derfor opp med en single-hopped "IPA" som nå har godgjort seg litt på fat før første smaksprøve ble tatt i går.

Den var, tja, bitter..!

Ølet smaker godt og er overraskende lett-drikkelig, men blir fort veldig bitter etter noen slurker. Noen som har gode tips til mat veldig bitre øl kan passe godt til?
 
Mitt nest siste brygg ble et reste-brygg med ingredienser som har ligget en stund. Tanken var å få til en form for IPA med bl.a Columbus som bitter-humle.

Baserte humleprofilen på et tidligere IPA-sett jeg har brygget, hvor ca. 50g Columbus skulle ned i kokekaret først. Det jeg ikke la merke til når jeg målte opp humla var at det tydeligvis har gått hull på pakningen én eller annen gang som åpenbart har tørket pelletsene litt. Dette merket jeg ikke før humla hadde havna i karet og jeg satt igjen med en nesten tom 100g pose Columbus.

Febrilsk fikling med diverse oppskrifts-kalkulatorer viser at jeg er på god vei mot godt over 100 IBU. Panikken brer seg og gode råd blir dyre. Det hele ender med at jeg koker settet litt mindre enn først tenkt for å unngå så mye IBU som mulig (ihht kalkulatorer endte den vel rundt 70-80 IBU). Ikke turte jeg humle mer heller, vi endte derfor opp med en single-hopped "IPA" som nå har godgjort seg litt på fat før første smaksprøve ble tatt i går.

Den var, tja, bitter..!

Ølet smaker godt og er overraskende lett-drikkelig, men blir fort veldig bitter etter noen slurker. Noen som har gode tips til mat veldig bitre øl kan passe godt til?
Sterk mat. Synst også det er godt til feit mat t.d pinnekjøt. (Ribbe :rolleyes:)
 
Tilbake
Topp