Bryggertabber

Takk for tipset. Har satt flaskene kaldt for lagring. Ble tross alt brygget for å nytes når uteværet bedrer seg.

Har akkurat samme problemet med en pils jeg testet ut tørrgjær på.
Men det som er så merkelig er at det er stor forskjell fra flaske til flaske, den skjønner jeg ikke.
 
Bare vær tålmodig. Har hatt flere slike dager. Kona spør hva faen som feiler meg når jeg slår øl etter øl i vasken.
Opplevde noe lignende etter å ha malet tak og vegger på et soverom.
Kunne bare ikke forstå hvorfor alt av øl smakte som lim?
Nære på at et fat ble hellt ut.
Heldigvis var det en i hjemmet med litt mere vett som påminte meg om at jeg hadde stått og pustet inn malingslukt i flere timer.
 
Man bør sjekke flasker for mulige svakheter - men de er kanskje ikke alltid så lette å se. Jeg gjør det ikke, og for et par dager siden gikk det galt under korking av en robust porter, et tjukt og litt søtt øl.

Jeg trykka godt til med proff-korker'n, og dermed smalt det. Glassplinter føyk, og ølet spruta. Jeg fikk et kutt i den hånda som støtta flaska, og det blødde friskt. Ikke noe så galt at det ikke er godt for noe; dermed kunne jeg overlate oppryddinga til Lyset i Mitt Liv Hun Som Holder Mørket Borte og Drikker Mitt Øl:p.

Men dæven sånn sprengkraft det var i det glasset. Godt sånt ikke skjer ofte. Jeg har korka ganske mange tusen flasker uten uhell - inntil nå. Synd det ikke var et litt mindre klissent øl:confused:.
 
Man bør sjekke flasker for mulige svakheter - men de er kanskje ikke alltid så lette å se. Jeg gjør det ikke, og for et par dager siden gikk det galt under korking av en robust porter, et tjukt og litt søtt øl.

Jeg trykka godt til med proff-korker'n, og dermed smalt det. Glassplinter føyk, og ølet spruta. Jeg fikk et kutt i den hånda som støtta flaska, og det blødde friskt. Ikke noe så galt at det ikke er godt for noe; dermed kunne jeg overlate oppryddinga til Lyset i Mitt Liv Hun Som Holder Mørket Borte og Drikker Mitt Øl:p.

Men dæven sånn sprengkraft det var i det glasset. Godt sånt ikke skjer ofte. Jeg har korka ganske mange tusen flasker uten uhell - inntil nå. Synd det ikke var et litt mindre klissent øl:confused:.

Jeg har opplevd akkurat det samme en gang, da var det en longneck-flaske, type Munkholm/Clausthaler som gikk i tretusenfemhundreogtolv knas.

Etter det har jeg hatt et snev av PTSD når jeg korker den typen, de er mye tynnere i glasset enn bjørnungene.
Er nøye med at de står helt loddrett før jeg trykker til.
 
Bjørnunger kan tåle dobbelkork. Proffkorkeren trykker greit ned to oppå hværandre.
Men når du åpner risikerer du at en rest tuten henger fast i nederst kork:)
 
Jeg har opplevd akkurat det samme en gang, da var det en longneck-flaske, type Munkholm/Clausthaler som gikk i tretusenfemhundreogtolv knas.

Etter det har jeg hatt et snev av PTSD når jeg korker den typen, de er mye tynnere i glasset enn bjørnungene.
Er nøye med at de står helt loddrett før jeg trykker til.
Bjørnunger kan tåle dobbelkork. Proffkorkeren trykker greit ned to oppå hværandre.
Men når du åpner risikerer du at en rest tuten henger fast i nederst kork:)

Dette var en bjørnunge, og jeg har antakelig korka 17-18 000 sånne med den korkeren. Så det skjer ikke hvis det ikke er en feil i glasset; det stoler jeg på - sjøl om du kan få til et skikkelig trykk med den.

Det ble en utrolig mengde veldig små splinter, og jeg har et par-tre sånn som har satt seg fast like under huden og er fryktelig irriterende. Et skikkelig sår er en ting, de der er mer plagsomme.
 
Nei, man kan ikke fylle en flaske halvveis opp med ett øl for så å trekke mottrykksfylleren fra @Tapcooler ut av tappekrana og flytte den til neste. Det gir ikke en subtil og elegant blend der smakene fra tønneøl bidrar med aldring og dybde til en diger staut. Det gir derimot komplett nedvask av kjøkken og muligens et skrikende behov for en ny gammel radio. Tilfeldigvis har jeg en stående for akkurat slike tilfeller.

Edit: @medbryggeren tok det pent, som vanlig. <3
 
Sist redigert:
Nei, man kan ikke fylle en flaske halvveis opp med ett øl for så å trekke mottrykksfylleren fra @Tapcooler ut av tappekrana og flytte den til neste. Det gir ikke en subtil og elegant blend der smakene fra tønneøl bidrar med aldring og dybde til en diger staut. Det gir derimot komplett nedvask av kjøkken og muligens et skrikende behov for en ny gammel radio. Tilfeldigvis har jeg en stående for akkurat slike tilfeller.

Edit: @medbryggeren tok det pent, som vanlig. <3
Kan muligens være lurt å koble fra den trykksatte flaska før fylleren tas ut...
Tredje prototype var med tilbakeslagsventil i krankoblingen. Kanskje du burde ha en sånn? Lagde fint skum av alt ølet.
 
Kan muligens være lurt å koble fra den trykksatte flaska før fylleren tas ut...
Tredje prototype var med tilbakeslagsventil i krankoblingen. Kanskje du burde ha en sånn? Lagde fint skum av alt ølet.
Når jeg først hadde gjort det var det jo ganske innlysende hvorfor det var teit, men sånn går det når man ikke tenker før man handler. Den fontena nådde ganske høyt opp på veggen, så trykket i flaska er det ikkeno å si på. :p
 
Ved siden av ‘Like’ knappen, står ‘gift’. Blir det frieri på deg om jeg trykker på den?
Du kan gi en måned tapatalk VIP, eller kin/poeng. Usikker på om kim kan brukes til annet enn å gi poeng, eller om det kan brukes til noe fornuftig.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

EDIT: Det er en kryptovaluta
 
Sist redigert:
Nok en gang viser det seg at 10 liter headspace ikke er nok. Jaja. Lærer ikke til neste gang heller.
c6782fe119c7427408ac5fa391fdba8c.jpg
 
Tilbake
Topp