Bryggertabber

Balkus

Norbrygg-medlem
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?

posted i tråden til dumme spørsmål samtidig

Brynsj

Norbrygg-medlem
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?

posted i tråden til dumme spørsmål samtid
Om du hadde sukkerlaken først i bøtta, og så begynte å tappe over øl, så har du sansynligvis mistet mye av laken ut på gulvet.
Jeg ville tatt en måling for å sjekke hva du sitter igjen med, før eventuelle tiltak.

Jørgen O

Sentralstyre
Jeg skulle forte meg å ta i malt Speidelen i pausen i fotballkampen, men så glemte jeg å ta i risten og filteret i bunnen av maltrøret. Oppdaget det først etter at jeg hadde tilsatt all malt og vann. Da var det bare å tappe og spa ut og begynne på nytt. Og da jeg helte tilbake, tror du ikke jeg hadde glemt å skru igjen kranen på Speidelen også. *sukk*

Solid innmesk, i det minste!

Sist redigert:

Balkus

Norbrygg-medlem
Om du hadde sukkerlaken først i bøtta, og så begynte å tappe over øl, så har du sansynligvis mistet mye av laken ut på gulvet.
Jeg ville tatt en måling for å sjekke hva du sitter igjen med, før eventuelle tiltak.
Ja det var det jeg hadde . Men nå har jeg flasket og korket og vil se underveis åpne en og sjekke karbonering . Det er tabber vi lærer av

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Jeg skulle forte meg å ta i malt Speidelen i pausen i fotballkampen, men så glemte jeg å ta i risten og filteret i bunnen av maltrøret. Oppdaget det først etter at jeg hadde tilsatt all malt og vann. Da var det bare å tappe og spa ut og begynne på nytt. Og da jeg helte tilbake, tror du ikke jeg glemte å skru igjen kranen på Speidelen også. *sukk*

Solid innmesk, i det minste!
Been there, done that! :cool:

Sersjanten

Norbrygg-medlem
Hvordan er dette mulig? Pre-boil viste 1.072, kokte fra 50liter til ca44liter og nå viser den samme måleren 1.062 mens en annen viser 1.05..
Er det på tide å kjøpe seg en ny vekt? Eller er dette normalt?

Vedlegg

• FD220618-3577-4076-89C4-6969AC9AA34A.jpeg
    FD220618-3577-4076-89C4-6969AC9AA34A.jpeg
    1,1 MB · Sett: 22

Sersjanten

Norbrygg-medlem
Sant. Skjønner ikke helt hva som er galt. For pre-boil OG viser jo sånn cirka innafor i følge oppskrifta, mens OG er jo helt feil.. har det noe med at jeg utsetter måleren for varme? Per-boil leser jeg av og bruker tempkorrigering..temp ligger da gjerne rundt 50-60 gr celsius, mens 1-1,5t senere sjekker jeg med 20ish gr Celsius..

erikraude

Norbrygg-medlem
Sant. Skjønner ikke helt hva som er galt. For pre-boil OG viser jo sånn cirka innafor i følge oppskrifta, mens OG er jo helt feil.. har det noe med at jeg utsetter måleren for varme? Per-boil leser jeg av og bruker tempkorrigering..temp ligger da gjerne rundt 50-60 gr celsius, mens 1-1,5t senere sjekker jeg med 20ish gr Celsius..
Pre-boil er en vanskelig måling. Fort gjort at det ikke er blanda skikkelig hvis du ikke lar det koke noen minutter før du måler. I tillegg er jo åpenbart minst ett av hydrometerne dine på tur...

Jørgen O

Sentralstyre
Pre-boil er en vanskelig måling. Fort gjort at det ikke er blanda skikkelig hvis du ikke lar det koke noen minutter før du måler. I tillegg er jo åpenbart minst ett av hydrometerne dine på tur...
Jeg bruker refraktometer til alle målinger fram til gjæring. Et par dråper vørter kjøles ned raskt. :)

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg har heller ikke fått pre boil / ketle efficency til å stemme i det siste
og kan bare forklare det med at vørtern under nedkjøling krymper med mer enn de 4% man oppererer med

Jørgen O

Sentralstyre
men man kan vel stole på refraktometer målingene selv om vørtern er litt varm?

Selv om refraktometeret har ATC, så korrigerer det kun for temperaturforskjeller i måleapparatet, ikke for temperatur i vørteren. Derfor skal prøven fremdeles avleses i romtemperatur.

Men nedkjølingen går som sagt veldig fort med en så liten mengde vørter. I praksis pleier jeg oftest å satse på at de to dråpene ganske raskt når tilnærmet omgivelsestemperatur når jeg drypper dem på plata.

Sersjanten

Norbrygg-medlem
Jeg fant fram refraktometeret etter at jeg var ferdig med bryggedagen og alt var rengjort. Får bruke det på neste brygg..

jeg pleier å fylle opp testrøret 3-4 ganger før jeg tar måling ved pre-boil.. og så tar jeg ikke OG-måling før jeg har fått 5-10 liter på gjæringskaret.
har som regel fått gode målinger hver gang, men de 2-3 siste brygga har målingene vært litt ute på tur. Får legge inn en bestilling på nytt hydrometer ved neste bestilling på varer tror jeg..

Topp