Bryggertabber

Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?

posted i tråden til dumme spørsmål samtidig
 
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?

posted i tråden til dumme spørsmål samtid
Om du hadde sukkerlaken først i bøtta, og så begynte å tappe over øl, så har du sansynligvis mistet mye av laken ut på gulvet.
Jeg ville tatt en måling for å sjekke hva du sitter igjen med, før eventuelle tiltak.
 
Jeg skulle forte meg å ta i malt Speidelen i pausen i fotballkampen, men så glemte jeg å ta i risten og filteret i bunnen av maltrøret. Oppdaget det først etter at jeg hadde tilsatt all malt og vann. Da var det bare å tappe og spa ut og begynne på nytt. Og da jeg helte tilbake, tror du ikke jeg hadde glemt å skru igjen kranen på Speidelen også. *sukk*

Solid innmesk, i det minste!
 
Sist redigert:
Om du hadde sukkerlaken først i bøtta, og så begynte å tappe over øl, så har du sansynligvis mistet mye av laken ut på gulvet.
Jeg ville tatt en måling for å sjekke hva du sitter igjen med, før eventuelle tiltak.
Ja det var det jeg hadde . Men nå har jeg flasket og korket og vil se underveis åpne en og sjekke karbonering . Det er tabber vi lærer av
 
Jeg skulle forte meg å ta i malt Speidelen i pausen i fotballkampen, men så glemte jeg å ta i risten og filteret i bunnen av maltrøret. Oppdaget det først etter at jeg hadde tilsatt all malt og vann. Da var det bare å tappe og spa ut og begynne på nytt. Og da jeg helte tilbake, tror du ikke jeg glemte å skru igjen kranen på Speidelen også. *sukk*

Solid innmesk, i det minste!
Been there, done that! :cool:
 
Hvordan er dette mulig? Pre-boil viste 1.072, kokte fra 50liter til ca44liter og nå viser den samme måleren 1.062 mens en annen viser 1.05..
Er det på tide å kjøpe seg en ny vekt? Eller er dette normalt?
 

Vedlegg

  • FD220618-3577-4076-89C4-6969AC9AA34A.jpeg
    FD220618-3577-4076-89C4-6969AC9AA34A.jpeg
    1,1 MB · Sett: 24
Sant. Skjønner ikke helt hva som er galt. For pre-boil OG viser jo sånn cirka innafor i følge oppskrifta, mens OG er jo helt feil.. har det noe med at jeg utsetter måleren for varme? Per-boil leser jeg av og bruker tempkorrigering..temp ligger da gjerne rundt 50-60 gr celsius, mens 1-1,5t senere sjekker jeg med 20ish gr Celsius..
 
Sant. Skjønner ikke helt hva som er galt. For pre-boil OG viser jo sånn cirka innafor i følge oppskrifta, mens OG er jo helt feil.. har det noe med at jeg utsetter måleren for varme? Per-boil leser jeg av og bruker tempkorrigering..temp ligger da gjerne rundt 50-60 gr celsius, mens 1-1,5t senere sjekker jeg med 20ish gr Celsius..
Pre-boil er en vanskelig måling. Fort gjort at det ikke er blanda skikkelig hvis du ikke lar det koke noen minutter før du måler. I tillegg er jo åpenbart minst ett av hydrometerne dine på tur...
 
Pre-boil er en vanskelig måling. Fort gjort at det ikke er blanda skikkelig hvis du ikke lar det koke noen minutter før du måler. I tillegg er jo åpenbart minst ett av hydrometerne dine på tur...
Jeg bruker refraktometer til alle målinger fram til gjæring. Et par dråper vørter kjøles ned raskt. :)
 
Jeg har heller ikke fått pre boil / ketle efficency til å stemme i det siste
og kan bare forklare det med at vørtern under nedkjøling krymper med mer enn de 4% man oppererer med
 
men man kan vel stole på refraktometer målingene selv om vørtern er litt varm?

Selv om refraktometeret har ATC, så korrigerer det kun for temperaturforskjeller i måleapparatet, ikke for temperatur i vørteren. Derfor skal prøven fremdeles avleses i romtemperatur.

Men nedkjølingen går som sagt veldig fort med en så liten mengde vørter. I praksis pleier jeg oftest å satse på at de to dråpene ganske raskt når tilnærmet omgivelsestemperatur når jeg drypper dem på plata.
 
Jeg fant fram refraktometeret etter at jeg var ferdig med bryggedagen og alt var rengjort. Får bruke det på neste brygg..

jeg pleier å fylle opp testrøret 3-4 ganger før jeg tar måling ved pre-boil.. og så tar jeg ikke OG-måling før jeg har fått 5-10 liter på gjæringskaret.
har som regel fått gode målinger hver gang, men de 2-3 siste brygga har målingene vært litt ute på tur. Får legge inn en bestilling på nytt hydrometer ved neste bestilling på varer tror jeg..
 
Tilbake
Topp