Hermed er ølet erklært sunt og velsmakende. Folk har fått vesentlig merkeligere ting enn det der oppi uten at det har gjort noe. Svære edderkopper f.eks..Har begynt å la avtrekksrøret stå løst på hetta de siste bryggene da det forenkler tilsetning av humle, tilbakehelling av vørter etc. Hetta selv ligger på fire knotter på innsiden av kokekjelen, nærmere bestemt på stussene av de utvendige håndtakene. I dag skulle jeg tømme vørter tilbake i kjelen etter å ha målt førkok-SG. Idet jeg løfter røret til siden, gjør hetta en salto og plasker ned i den kokende vørteren. Faen. Får fisket den ut på null komma niks, men det hang også en krok på den med blå lakk/plastmantel som nå selvsagt ligger igjen bunnen av kjelen. Denne var vanskeligere å fiske ut, og jeg forventer å finne kroken reinsleika til metallet, smeltet plastikk og ruinert brygg. Får den ut med bryggespaden til slutt, og til min overraskelse er den like fin. Høyst er det noen ørsmå flak igjen i vørteren fra da jeg krafset den ut av kjelen. Men jeg tror de fleste skrapene kommer fra håndtering etter vask.
Vis vedlegget 61480
Er rimelig sikker på at dette ikke utgjør noe usmak eller helsefare i ølet, men beroligende kommentarer hadde vært flott
Det skulle ikke ha noen betydning, det der, bortsett fra at du gikk glipp av de glykoproteinene som er den eneste merkbare effekten av 72-steget. De gir noe bedre munnfølelse og skumfasthet - eller det er i alle fall teorien. Jeg bruker det steget, og trur det har effekt, men kjenner meg slett ikke sikker på at det ville gitt positivt utslag på en triangeltest av det slaget bryggosofene bruker.Dagen startet som planlagt, opp 06 for å få en tjuvstart på bryggedagen før resten av familien våknet. Strømstøtte Speidelen og fikk beskjed om oppdatering, ok tenkte jeg å kjørte på. Sååååå, når den var ferdig på 65 steget og skulle opp til 72, overskøyt den temperaturen og stoppet ikke før 81. Kom relativt raskt ned til 78. Endte vel med at jeg i korte trekk hoppet rett fra 65 steget og tok 45 minutter ved 78. Satser på at økt restsødme dekker over usmakelig fra en tur opp til 81.
Vis vedlegget 61530
Noen andre som har opplevd problemer etter siste oppdatering på Speidel? Har 20 L plus med ny kontroller
Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å siDagen startet som planlagt, opp 06 for å få en tjuvstart på bryggedagen før resten av familien våknet. Strømsatte Speidelen og fikk beskjed om oppdatering, ok tenkte jeg, å kjørte på. Sååååå, når den var ferdig på 65 steget og skulle opp til 72, overskøyt den temperaturen og stoppet ikke før 81. Kom relativt raskt ned til 78. Endte vel med at jeg i korte trekk hoppet rett fra 65 steget og tok 45 minutter ved 78. Satser på at økt restsødme dekker over usmaker fra en tur opp til 81.
Vis vedlegget 61530
Noen andre som har opplevd problemer etter siste oppdatering på Speidel? Har 20 L plus med ny kontroller
Jeg kjører 72 C steget i 30 min, synes å ha fått bedre skum etter at jeg innførte det.Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å si
I tillegg til innspill fra Finn, har du en teoretisk fare for uttrekk av tanniner. Teoretisk…
Trur det er veldig teoretisk. Det er vel avhengig av høy pH? Og jeg ville tru den ligger godt innafor den sikre sonen så lenge vi ikke er langt inne i skyllinga. Når du dekokterer koker du jo mesken både lenge og vel, uten at det skjer noe dramatisk med tanninuttrekket.Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å si
I tillegg til innspill fra Finn, har du en teoretisk fare for uttrekk av tanniner. Teoretisk…
Artig å høre. Teorien sier forøvrig at du skal holde det steget litt lenger - 40-45 minutter - men 30 min gjør sikkert nytta.Jeg kjører 72 C steget i 30 min, synes å ha fått bedre skum etter at jeg innførte det.
65 C steget var på 75 minutter. Jeg så at SG økte noen poeng etter utmesk, jeg antar dette blir ugjærbart og derfor øker FG? Det er hovedsakelig usmaker jeg er redd for, jeg lever godt med det meste annet så lenge ølet smaker godt
Neste gang (om vi snakker om påfyll) får du stripse fast bilnøklene til co2 flaskenDa jeg handla på Strømmen for ikke lenge sida, greide jeg å glemme å ta med meg CO2-flaska. Sånt blir man ikke glad for når man oppdager det.
Skummelt!
Og muck boots med buksa trukket godt over.Skummelt!
Hva slags kjele er det?
Tenker jeg fortsetter å bruke bryggeforkle framover.
Beer Brew 60 (basic?) - har hatt den i mange år.Skummelt!
Hva slags kjele er det?
Tenker jeg fortsetter å bruke bryggeforkle framover.
Absolutt en bra påminelse ang. hva som kan skje når shit hits the fan.Løfte på varm væske er vel det farligste vi gjør i bryggeriet. Bruk heller en pumpe for å unngå ulykke som kan skade deg for livet.