Har planlagt å brygge en liten batch hefeweizen i morgen. Var usikker på om jeg skulle bruke en pose Munich Classic
(trodde) jeg hadde liggende i tørrgjærlagret, eller plukket opp en pose WLP300 fra BryggSelv på vei hjem fra jobb på fredag - det sto at de hadde 2 poser i butikken i Oslo på websiden deres. I løpet av fredagen bestemmer jeg meg for å gå for WhiteLabs sin. I butikken får jeg beskjed om at neida, de har ikke WLP300, men jeg blir anbefalt WLP380. Vel, jeg ville helst tone nes fenolene, (nellik), og heller pushe bananen litt, så nei, jeg tror jeg heller går for Lallemand sin.
vel hjemme kvernes maltet, og jeg sjekker innom gjærbeholdningen for å legge fram posen med Munich Classic. Som glimrer med sitt fravær. Husker jeg feil? Jeg var jo ca 97.8% sikker på at jeg hadde den. Men jeg har ett rør med bittelitt gjær i bunnen, (vi snakker 1 ml), som står i et av øl-kjøleskapene. En kultur jeg fryste ned for ca 2 1/2 år siden (med glykol), men tok ut for noen mnd siden. Kanskje kan jeg få liv i den? Setter en starter, men er skeptisk.
I dag morges får jeg kalde føtter, jeg vil ha fersk gjær! Sjekker bryggselv.no, selvsagt har de heller ikke Munich Classic inne. Strømmen, da … De har Imperial Stefon inne, til og med en pose til halv pris, som gikk ut på dato i slutten av desember. Kult nok, jeg kan rekke en tur ut på dagen, etter å ha levert kid´n på bursdagsselvskap. Suser ut, men ringer mens jeg kjører for å sjekke at de faktisk har den. Det har de. Raser inn på Strømmen, forteller at jeg hadde ringt angående en Stefon til halv pris. Etter litt om og men (om jeg hadde bestilt den .. neida, jeg hadde bare ringt for å sjekke) blir en pakke Imperial henta, jeg takker, betaler kjapt, og suser videre - tilbake for å sette igang en starter før kid´n skal hentes fra bursdag. River opp posen, pitcher oppi starter, da jeg oppdager at jeg har fått en pose Dieter. Min skyld, jeg dobbeltsjekka ikke da jeg var (stressa) inne i butikken og henta´n.
Nå er klokka 14.40, så eneste jeg kan rekke er å stikke innom BryggSelv …. Så da blei det wlp380 allikevel, da 
Ja, ja, jeg får vel bare droppe ferulsyresteget, og meske rett inn på 68C, da. Og gjære den litt varmere …
Så mye styr for å få «riktig» type gjær.
Og nå sitter jeg i tillegg med en oppdyrka kultur med tysk ale gjær … som jeg ikke hadde tenkt å brygge. Kölsch? Nei takk, har ett run med lagere på gang, skal brygge en dobbelbatch med sommerpils så snart tsjekker´n kan tappes, og gjærkake er klar for gjenbruk. Deretter har jeg planer om å bruke kaka videre til en italipils, (og en humlet amber lager … og kanskje en schwarzbier, og …. pust, pes). Så nei, en kölsch blir litt for likt, (og jeg er skeptisk til lagringsevnen til kölsch). Ja, ja, da blir det vel en alt, da. Når? Pfff, har jo knapt til til å få brygga disse lagerene. Hadde jo planer om å få brygga en juleøl, (på lagergjær), men … kanskje blir det jule-alt i år, da. Eller kanskje brygge en «gerstewein», da