Lenge siden noen har meldt tabber. Tappet bitter på fat i dag. Fem år siden sist. Glemte å fylle fat med co2 før jeg tappet øl. En grei sjans for oksidering. Og for å toppe hele deigen fylte jeg fatet såpass opp at da jeg skulle putte ble det greit med øl på gulv og klær. Kaos!
Men bare å drikke det fort nok da eller?
Er jo en mulighet, men plugget inn co2 og satser på at alt blir bra. Blir det ikke drikkelig, er det en god grunn til å brygge et nytt brygg.Karbonere med sukker, slik at gjæren bruker opp oksygen?
Kopiert fra en annen post. Bakgrunnen er at jeg ikke har brygget på et år:Lenge siden noen har meldt tabber.(...)
Jeg bruker bare bitte lite trykk sammen med en låst tvinge. Det nok det mest HMS vennligeNår jeg skal åpne en Fermzilla Allrounder etter at det ferdige ølet er overført, pleier jeg å løsne på ringen og så bruke CO2 for å løsne lokket og pakningen under. Til andre som gjør det samme har jeg følgende råd: Ikke skru opp gjengene for mye, slik at ringen ikke klare å holde igjen lokket (som slangen og ballen sitter fast i)! Plutselig fór hele sulamitten rett opp i taket, og traff meg ganske hardt i armen på veien.
Seriøst: Om jeg hadde holdt hodet over (noe jeg er bevisst nok til ikke å gjøre), kunne det vært en ulykke.
Tørrgjær som alternativ?Jeg skulle ha brygga i dag, men så blei det utsatt. Somla med å gjøre klar starter.
Nei, det må være denne; fin topphøsta B48 til en dubbel. Men jeg ville ha en starter fra dagen før. Så nå setter jeg den nå i stedet.Tørrgjær som alternativ?
det ser jo ikke ut til å ha gått så aller verst. Brant du deg?Å løsne på en støkk mesk etter maltrøret(med perforering) er hevet til øverste posisjon er ikke å anbefale, dere er herved advart, og fraskriver meg, med dette innlegget, all ansvar, i alle fremtidige tabber i lignende kategori, takk og god dag
Vis vedlegget 60570
Neida brant meg ikke, det kunne så absolutt gått verre Flaks at det var baksiden av maltrøret jeg løsnet på, hell i uhell som de sierdet ser jo ikke ut til å ha gått så aller verst. Brant du deg?