Bryggertabber

Lenge siden noen har meldt tabber. Tappet bitter på fat i dag. Fem år siden sist. Glemte å fylle fat med co2 før jeg tappet øl. En grei sjans for oksidering. Og for å toppe hele deigen fylte jeg fatet såpass opp at da jeg skulle putte ble det greit med øl på gulv og klær. Kaos!
Men bare å drikke det fort nok da eller?

Så lenge fatet er fylt helt opp, desinfisert og evt. head space purget vil jeg si det er liten fare RDHYAHB
 
Lenge siden noen har meldt tabber.(...)
Kopiert fra en annen post. Bakgrunnen er at jeg ikke har brygget på et år:

"Skulle for øvrig smake på noe brygg jeg hadde liknende i går, og fyrte koblingen ned i corny-fatet med bringebær-berliner. Koblingen viste seg selvfølgelig å ikke være tett, så spruten stod til alle kanter.... Det fikk meg til kjenne på de tingene jeg ikke alltid digger med brygging, men foreløpig ingen show-stopper :D"

Min andre store bringebær-accident. Murphys lever. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke testet på et annet fat først....
 
Blei stressa i dag, og heiv oppi @2-tilsetninga med humle i stedet for bitterhumla. Så jeg måtte kutte koketida til en halvtime i stedet for en time, og spa opp ny humle til den seine tilsetninga.

Akk ja. Spent på effekten. Håper det ikke blir for bittert.

Underlig den der følelsen av å ha rota det til helt totalt. Det er to minutter med "When in danger or in doubt, run in circles, scream and shout". Men så slår fornuften inn, og det dukker opp ei løsning:).
 
En Kuyt jeg brygget for omlag 2 år siden. Veldig turbid, smakte jævlig, helte ut mesteparten, bortsett fra 4 flasker jeg lot stå (for å se om den bedret seg over tid). Tror det her sneket seg med en Manchurian Candidate (sleeper cell), som har jobba litt, for jeg fant denne i ølkjelleren:
01EAAAB9-12A6-4DD9-94E0-5C5EC49A28E7.jpeg
De tre andre (ikke, eksploderte flaskene) ligger inne i bøtte.
 
Når jeg skal åpne en Fermzilla Allrounder etter at det ferdige ølet er overført, pleier jeg å løsne på ringen og så bruke CO2 for å løsne lokket og pakningen under. Til andre som gjør det samme har jeg følgende råd: Ikke skru opp gjengene for mye, slik at ringen ikke klare å holde igjen lokket (som slangen og ballen sitter fast i)! Plutselig fór hele sulamitten rett opp i taket, og traff meg ganske hardt i armen på veien.

Seriøst: Om jeg hadde holdt hodet over (noe jeg er bevisst nok til ikke å gjøre), kunne det vært en ulykke.
 
Når jeg skal åpne en Fermzilla Allrounder etter at det ferdige ølet er overført, pleier jeg å løsne på ringen og så bruke CO2 for å løsne lokket og pakningen under. Til andre som gjør det samme har jeg følgende råd: Ikke skru opp gjengene for mye, slik at ringen ikke klare å holde igjen lokket (som slangen og ballen sitter fast i)! Plutselig fór hele sulamitten rett opp i taket, og traff meg ganske hardt i armen på veien.

Seriøst: Om jeg hadde holdt hodet over (noe jeg er bevisst nok til ikke å gjøre), kunne det vært en ulykke.
Jeg bruker bare bitte lite trykk sammen med en låst tvinge. Det nok det mest HMS vennlige :cool:
 
Jeg løsner lokket med en kniv, går fint det også. Ødelegger ikke pakningen som sitter lenger opp på lokket.
 
AKKJA

Kverna malt til dagens brygg i halvsøvne seint i går kveld. Og nå var jeg akkurat innom maltbua for å hente ei bøtte til å ha masken oppi - og oppi den lå det 820 gram kverna malt:(.

Jeg kverner to ganger, og det som lå igjen i denne bøtta, var det som ikke fikk plass i trakta på kverna da jeg kjørte andre runde. Jeg greidde altså å glømme å etterfylle.

Det var jo dumt, all den stund jeg skulle teste effektiviteten av kontinuerlig skylling vs. partiskylling i dag. Oppskrifta her var nøyaktig den samme som på forrige pilsbrygg. Nå ryker jo den effekten, da. Men kanskje er kontinuerlig skylling så effektivt at det kompenserer for de 820 grammene:)?

Hvis ikke får jeg hive oppi litt sukker og kalle det internasjonal lager.
 
Tilbake
Topp