Bryggertabber

Inne i en dårlig periode.
Tørr ikke tenke på hva som vil skje når jeg skal overføre øl fra fat til flasker i forbindelse med NM ......
 
Har planlagt å brygge en liten batch hefeweizen i morgen. Var usikker på om jeg skulle bruke en pose Munich Classic (trodde) jeg hadde liggende i tørrgjærlagret, eller plukket opp en pose WLP300 fra BryggSelv på vei hjem fra jobb på fredag - det sto at de hadde 2 poser i butikken i Oslo på websiden deres. I løpet av fredagen bestemmer jeg meg for å gå for WhiteLabs sin. I butikken får jeg beskjed om at neida, de har ikke WLP300, men jeg blir anbefalt WLP380. Vel, jeg ville helst tone nes fenolene, (nellik), og heller pushe bananen litt, så nei, jeg tror jeg heller går for Lallemand sin.
vel hjemme kvernes maltet, og jeg sjekker innom gjærbeholdningen for å legge fram posen med Munich Classic. Som glimrer med sitt fravær. Husker jeg feil? Jeg var jo ca 97.8% sikker på at jeg hadde den. Men jeg har ett rør med bittelitt gjær i bunnen, (vi snakker 1 ml), som står i et av øl-kjøleskapene. En kultur jeg fryste ned for ca 2 1/2 år siden (med glykol), men tok ut for noen mnd siden. Kanskje kan jeg få liv i den? Setter en starter, men er skeptisk.
I dag morges får jeg kalde føtter, jeg vil ha fersk gjær! Sjekker bryggselv.no, selvsagt har de heller ikke Munich Classic inne. Strømmen, da … De har Imperial Stefon inne, til og med en pose til halv pris, som gikk ut på dato i slutten av desember. Kult nok, jeg kan rekke en tur ut på dagen, etter å ha levert kid´n på bursdagsselvskap. Suser ut, men ringer mens jeg kjører for å sjekke at de faktisk har den. Det har de. Raser inn på Strømmen, forteller at jeg hadde ringt angående en Stefon til halv pris. Etter litt om og men (om jeg hadde bestilt den .. neida, jeg hadde bare ringt for å sjekke) blir en pakke Imperial henta, jeg takker, betaler kjapt, og suser videre - tilbake for å sette igang en starter før kid´n skal hentes fra bursdag. River opp posen, pitcher oppi starter, da jeg oppdager at jeg har fått en pose Dieter. Min skyld, jeg dobbeltsjekka ikke da jeg var (stressa) inne i butikken og henta´n.
Nå er klokka 14.40, så eneste jeg kan rekke er å stikke innom BryggSelv …. Så da blei det wlp380 allikevel, da :rolleyes:

Ja, ja, jeg får vel bare droppe ferulsyresteget, og meske rett inn på 68C, da. Og gjære den litt varmere …
Så mye styr for å få «riktig» type gjær.
Og nå sitter jeg i tillegg med en oppdyrka kultur med tysk ale gjær … som jeg ikke hadde tenkt å brygge. Kölsch? Nei takk, har ett run med lagere på gang, skal brygge en dobbelbatch med sommerpils så snart tsjekker´n kan tappes, og gjærkake er klar for gjenbruk. Deretter har jeg planer om å bruke kaka videre til en italipils, (og en humlet amber lager … og kanskje en schwarzbier, og …. pust, pes). Så nei, en kölsch blir litt for likt, (og jeg er skeptisk til lagringsevnen til kölsch). Ja, ja, da blir det vel en alt, da. Når? Pfff, har jo knapt til til å få brygga disse lagerene. Hadde jo planer om å få brygga en juleøl, (på lagergjær), men … kanskje blir det jule-alt i år, da. Eller kanskje brygge en «gerstewein», da :p
 
Har begynt å la avtrekksrøret stå løst på hetta de siste bryggene da det forenkler tilsetning av humle, tilbakehelling av vørter etc. Hetta selv ligger på fire knotter på innsiden av kokekjelen, nærmere bestemt på stussene av de utvendige håndtakene. I dag skulle jeg tømme vørter tilbake i kjelen etter å ha målt førkok-SG. Idet jeg løfter røret til siden, gjør hetta en salto og plasker ned i den kokende vørteren. Faen. Får fisket den ut på null komma niks, men det hang også en krok på den med blå lakk/plastmantel som nå selvsagt ligger igjen bunnen av kjelen. Denne var vanskeligere å fiske ut, og jeg forventer å finne kroken reinsleika til metallet, smeltet plastikk og ruinert brygg. Får den ut med bryggespaden til slutt, og til min overraskelse er den like fin. Høyst er det noen ørsmå flak igjen i vørteren fra da jeg krafset den ut av kjelen. Men jeg tror de fleste skrapene kommer fra håndtering etter vask.

686BC331-7AE7-491F-A5FB-8AC1AC18CA3B.jpeg

Er rimelig sikker på at dette ikke utgjør noe usmak eller helsefare i ølet, men beroligende kommentarer hadde vært flott ;)
 

Vedlegg

  • 92F75DF8-E4B9-4493-8BF9-9882A0955B7C.jpeg
    92F75DF8-E4B9-4493-8BF9-9882A0955B7C.jpeg
    593,5 KB · Sett: 14
Har begynt å la avtrekksrøret stå løst på hetta de siste bryggene da det forenkler tilsetning av humle, tilbakehelling av vørter etc. Hetta selv ligger på fire knotter på innsiden av kokekjelen, nærmere bestemt på stussene av de utvendige håndtakene. I dag skulle jeg tømme vørter tilbake i kjelen etter å ha målt førkok-SG. Idet jeg løfter røret til siden, gjør hetta en salto og plasker ned i den kokende vørteren. Faen. Får fisket den ut på null komma niks, men det hang også en krok på den med blå lakk/plastmantel som nå selvsagt ligger igjen bunnen av kjelen. Denne var vanskeligere å fiske ut, og jeg forventer å finne kroken reinsleika til metallet, smeltet plastikk og ruinert brygg. Får den ut med bryggespaden til slutt, og til min overraskelse er den like fin. Høyst er det noen ørsmå flak igjen i vørteren fra da jeg krafset den ut av kjelen. Men jeg tror de fleste skrapene kommer fra håndtering etter vask.

Vis vedlegget 61480

Er rimelig sikker på at dette ikke utgjør noe usmak eller helsefare i ølet, men beroligende kommentarer hadde vært flott ;)
Hermed er ølet erklært sunt og velsmakende:). Folk har fått vesentlig merkeligere ting enn det der oppi uten at det har gjort noe. Svære edderkopper f.eks.:).
 
Dagen startet som planlagt, opp 06 for å få en tjuvstart på bryggedagen før resten av familien våknet. Strømsatte Speidelen og fikk beskjed om oppdatering, ok tenkte jeg, å kjørte på. Sååååå, når den var ferdig på 65 steget og skulle opp til 72, overskøyt den temperaturen og stoppet ikke før 81. Kom relativt raskt ned til 78. Endte vel med at jeg i korte trekk hoppet rett fra 65 steget og tok 45 minutter ved 78. Satser på at økt restsødme dekker over usmaker fra en tur opp til 81.

08D748D3-0BF5-4A42-B9A5-47D6D81DD096.jpeg

Noen andre som har opplevd problemer etter siste oppdatering på Speidel? Har 20 L plus med ny kontroller
 
Sist redigert:
Dagen startet som planlagt, opp 06 for å få en tjuvstart på bryggedagen før resten av familien våknet. Strømstøtte Speidelen og fikk beskjed om oppdatering, ok tenkte jeg å kjørte på. Sååååå, når den var ferdig på 65 steget og skulle opp til 72, overskøyt den temperaturen og stoppet ikke før 81. Kom relativt raskt ned til 78. Endte vel med at jeg i korte trekk hoppet rett fra 65 steget og tok 45 minutter ved 78. Satser på at økt restsødme dekker over usmakelig fra en tur opp til 81.

Vis vedlegget 61530

Noen andre som har opplevd problemer etter siste oppdatering på Speidel? Har 20 L plus med ny kontroller
Det skulle ikke ha noen betydning, det der, bortsett fra at du gikk glipp av de glykoproteinene som er den eneste merkbare effekten av 72-steget. De gir noe bedre munnfølelse og skumfasthet - eller det er i alle fall teorien. Jeg bruker det steget, og trur det har effekt, men kjenner meg slett ikke sikker på at det ville gitt positivt utslag på en triangeltest av det slaget bryggosofene bruker.

Det er vrient å si om du fikk denaturert all alfa-amylasen. Jeg trur egentlig ikke det. Og du vil helt sikkert ha fått gelatinisert noe mer stivelse, så det kan godt hende du får noe høyere OG enn du eller ville fått. Men det vil skyldes dekstriner, og det vil ikke gi utslag på hverken smak eller munnfølelse eller noe annet.
 
Dagen startet som planlagt, opp 06 for å få en tjuvstart på bryggedagen før resten av familien våknet. Strømsatte Speidelen og fikk beskjed om oppdatering, ok tenkte jeg, å kjørte på. Sååååå, når den var ferdig på 65 steget og skulle opp til 72, overskøyt den temperaturen og stoppet ikke før 81. Kom relativt raskt ned til 78. Endte vel med at jeg i korte trekk hoppet rett fra 65 steget og tok 45 minutter ved 78. Satser på at økt restsødme dekker over usmaker fra en tur opp til 81.

Vis vedlegget 61530

Noen andre som har opplevd problemer etter siste oppdatering på Speidel? Har 20 L plus med ny kontroller
Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å si
I tillegg til innspill fra Finn, har du en teoretisk fare for uttrekk av tanniner. Teoretisk…
 
Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å si
I tillegg til innspill fra Finn, har du en teoretisk fare for uttrekk av tanniner. Teoretisk…
Jeg kjører 72 C steget i 30 min, synes å ha fått bedre skum etter at jeg innførte det.

65 C steget var på 75 minutter. Jeg så at SG økte noen poeng etter utmesk, jeg antar dette blir ugjærbart og derfor øker FG? Det er hovedsakelig usmaker jeg er redd for, jeg lever godt med det meste annet så lenge ølet smaker godt :)
 
Kommer litt an på lengden av 65 ℃ steget. Vanligvis har det lite å si
I tillegg til innspill fra Finn, har du en teoretisk fare for uttrekk av tanniner. Teoretisk…
Trur det er veldig teoretisk. Det er vel avhengig av høy pH? Og jeg ville tru den ligger godt innafor den sikre sonen så lenge vi ikke er langt inne i skyllinga. Når du dekokterer koker du jo mesken både lenge og vel, uten at det skjer noe dramatisk med tanninuttrekket.

Det er jo ikke sånn at det er snakk om et stoff som må unngås, heller. Det skal være en viss mengde tanniner i øl, hvis ikke vil det knapt kunne kallles øl. Det skal en del til før det blir ubehagelig.

Jeg trur oppmerksomheta rundt tanniner som problem stammer fra de tider da folk dreiv med kontinuerlig skylling på alvor, og det gikk prestisje i å få så høyt utbytte som mulig. Samtidig skulle skyllevannet være varmt, og ligge helt på grensa, og da kunne ting fort gå galt - særlig om man hadde litt hardt vann.

Jeg mener ikke at tanniner ikke kan være et problem, men du skal gjøre en del gæ'ernt for å få det.
 
Sist redigert:
Jeg kjører 72 C steget i 30 min, synes å ha fått bedre skum etter at jeg innførte det.

65 C steget var på 75 minutter. Jeg så at SG økte noen poeng etter utmesk, jeg antar dette blir ugjærbart og derfor øker FG? Det er hovedsakelig usmaker jeg er redd for, jeg lever godt med det meste annet så lenge ølet smaker godt :)
Artig å høre. Teorien sier forøvrig at du skal holde det steget litt lenger - 40-45 minutter - men 30 min gjør sikkert nytta.

Ser absolutt ingen grunn til at du skulle få noen usmaker:).
 
Om dette ikke er en tabbe begått under brygging er det likevel en bryggerelatert tabbe begått av en brygger, og må således kunne kalles en bryggertabbe. Så jeg håper moderator lar det passere:

Da jeg handla på Strømmen for ikke lenge sida, greide jeg å glemme å ta med meg CO2-flaska. Sånt blir man ikke glad for når man oppdager det:(.

Nåja, det er ikke krise, jeg har ikke brukt så veldig mye av den andre flaska jeg har ennå. Men det fikk meg til å tenke. Jeg veit ikke om bryggeforretningene opererer med noen nedre aldersgrense, men de burde helt klart ha en øvre! Og om det skulle være for dramatisk, kunne man i det minste ha en obligatorisk utsjekkingstest for eldre kunder: «Har vi fått med oss alle varene våre, nå da?»
 
Sist redigert:
Skummelt!
Hva slags kjele er det?
Tenker jeg fortsetter å bruke bryggeforkle framover.
Beer Brew 60 (basic?) - har hatt den i mange år.

En skummel opplevelse, men heldigvis ble ingen skada. I tillegg - på en mirakuløs vis - sølte jeg bare 1-2l med vørter. Det var fortsatt litt ekstra vørter i meskekjela, så jeg kunne fortsette med bryggedagen uten problemer.

Vørteren ser/smaker bra og jeg traff OG helt nøyaktig.

Nå gjennstår det bare å pitche gjæren og håpe at ølet blir bra :) :beercheers:
 
Det står spesifikt i bruksanvisningen at håndtaka kun skal brukes til å flytte på tom brygger. Godt at det gikk bra.

Syns det er litt utrolig at vi ikke hører mer om folk som velter maskiner eller mister maltrør når det skal løftes opp for avrenning. Det er jo egentlig kjempefarlig.
 
Har en gammel BB selv som håndtaket røk på med en gang(løftet tom kjele), så en del av de har nok en svakhet fra fabrikk i tillegg
 
Tilbake
Topp