Bryggertabber

første innlegg  i denne tråden....

Skulle brygge en Nøgne IPA på Søndag. Har gjort dette brygge tidligere med meget bra resultat, men tenkte jeg denne gang skulle prøve med blomst isteden for pellets....

Etter kok satt jeg med og på 1.074, ser lovende ut. Så... etter nedkjøling og at den hadde fått stå litt oppdaget jeg fort at det er litt andre utfordringer med blomst enn pellets. I alle fall i et øl med så mye humle, lå humle til midt i gryta.

Kran gikk tett.... prøvde meg på 12mm hevert... gikk tett... prøvde kun 12 mm slange... gikk tett... :bank2:

Endte med at jeg måtte helle innhold fra gryte gjennom dørslag for å sile av humlen... Har nå 20 liter til gjæring... For se hva dette blir til...  :attevar:

takker meg til humle poser neste gang jeg prøver med blomst ja!
 
Ole Anders skrev:
første innlegg  i denne tråden....

Skulle brygge en Nøgne IPA på Søndag. Har gjort dette brygge tidligere med meget bra resultat, men tenkte jeg denne gang skulle prøve med blomst isteden for pellets....

Etter kok satt jeg med og på 1.074, ser lovende ut. Så... etter nedkjøling og at den hadde fått stå litt oppdaget jeg fort at det er litt andre utfordringer med blomst enn pellets. I alle fall i et øl med så mye humle, lå humle til midt i gryta.

Kran gikk tett.... prøvde meg på 12mm hevert... gikk tett... prøvde kun 12 mm slange... gikk tett... :bank2:

Endte med at jeg måtte helle innhold fra gryte gjennom dørslag for å sile av humlen... Har nå 20 liter til gjæring... For se hva dette blir til...  :attevar:

takker meg til humle poser neste gang jeg prøver med blomst ja!

Det er nok ingen grunn til bekymring, så lenge alt var rent. Det samme skjedde meg første (og hittil eneste) gangen jeg brukte blomst, bortsett fra at jeg ikke prøvde med slange. Hauger av HBC369-blomst gjorde at alt ble tett.
Øllet ble veldig godt det, de som har smakt de fleste bryggene mine mener det er den beste ipaen jeg har laget, der er jeg ikke uenig, og den gjorde det bra i NM.
Men det blir nok poser neste gang jeg bruker blomst ja :)
 
Starsan ble flittig brukt... Men ble litt "panikk" tendenser og noe søl kan du si... så vi får se.. Fikk forøvrig også erfart at vørter + parkett = en god kveld med mopping i gjentatte omganger før sko ikke lengre sitter fast i gulvet....
 
Da jeg skulle flaske første batchen min, fjernet jeg lokket av gjæringsbøtten, puttet nesen nedi og tok et skikkelig magadrag. Steike det svei i nesen! Det var såpass voldsomt at de to som var med meg trodde jeg køddet, og satte snutene sine nedi de også for å kjenne selv. Det har nå blitt den store spøken å få nye folk til å prøve :)
 
Det var høyst sannsynlig CO2-en i bøtta som reiv sånn i nesa. Det samme kan man få i et tappeanlegg hvis det lekker litt i en CO2-slange.
 
Brygget vannmelonøl, største bryggetabben var å velge vannmelon.
Smaker vannmelon men lukter råtten vannmelon, en grusom øl :eek:ppkast:. Burde bryggget ølet uten, og servert med vannmelon.

Er vel en grunn for at vannmelon ikke blir så mye brukt til vin / øl
 
Tor-H skrev:
Brygget vannmelonøl, største bryggetabben var å velge vannmelon.
Smaker vannmelon men lukter råtten vannmelon, en grusom øl :eek:ppkast:. Burde bryggget ølet uten, og servert med vannmelon.

Er vel en grunn for at vannmelon ikke blir så mye brukt til vin / øl

Hvordan tilsatte du vannmelonen? :)
 
Kappet opp vannmelon og rett i fryseren noen dager så hadde eg i vannmelom på slutten av koke tiden, da ble det fort kaldt.
Hadde en sil / rist under kranen slik at det ikke kom så mye frukt kjøtt i gjæringskarret.
Her er eg ikke sikker på om eg burde lagt fruktkjøttet direkte i gjæringskaret uten at vannmelonen ble varmet opp i kokekaret. Mulig det var en tabbe?
Eller er det gjæringen som ødleger aromaen?
Burde eg hatt i vannmelon etter at ølen har gjæret ut, slik at eg tilsatte melon etter 4 til 5 dager?

Har litt lyst å gjøre dette på nytt, uansett så blir nok ikke dette en favoritt, men vil ikke gi meg på tap.

åpen for gode forslag, slik dette er no så kan det kun drikkes når en har influensa
smaksprøver deles ut i kveld i Kollevåg bare kom det er nok til alle
 
Jeg har lekt litt med tanken med Wit med vannemelon eller honningmelon.
Tenker da å kutte melonkjøttet i terninger på ca 2x2cm og ha dette oppi etter endt primærgjæring.

Jeg lagde en Wit med Kiwi for noen uker siden, kuttet kiwien i kuber ca 1x1cm og hadde dem i ved flameout.
Hadde dem med i gjæringskaret. Som forventet forsvant det meste av kiwipreget. Men den smakte godt!

Mulig jeg tenker heeelt feil når det kommer til vannmelonen...
 
Om eg ikke husker helt feil så hadde eg 4 kg til 12 liter øl, OG sank dramatisk.
Har et øl på ca 3,5%, som har veldig mye smak av vannmelon, mulig en burde redusert litt
Knuste frossen vannmelon i en kjøkkenmaskin, men tror det er lurt å la melonen unslippe gjæren mest mulig,

no er Stavanger litt langt vekke, men ellers skulle du fått en smaksprøve så vet du ka du ikke ska gjøre.

hva og hvor er "flameout", er ikke så god på fagutrykk
 
Tor-H skrev:
Om eg ikke husker helt feil så hadde eg 4 kg til 12 liter øl, OG sank dramatisk.
Har et øl på ca 3,5%, som har veldig mye smak av vannmelon, mulig en burde redusert litt
Knuste frossen vannmelon i en kjøkkenmaskin, men tror det er lurt å la melonen unslippe gjæren mest mulig,

no er Stavanger litt langt vekke, men ellers skulle du fått en smaksprøve så vet du ka du ikke ska gjøre.

hva og hvor er "flameout", er ikke så god på fagutrykk

Beklager. Har en vond vane med å bruke det uttykket. Det er ved 0 min. Altså når man slår av gassen/strømmen.
 
Aleksander_B skrev:
Tor-H skrev:
Om eg ikke husker helt feil så hadde eg 4 kg til 12 liter øl, OG sank dramatisk.
Har et øl på ca 3,5%, som har veldig mye smak av vannmelon, mulig en burde redusert litt
Knuste frossen vannmelon i en kjøkkenmaskin, men tror det er lurt å la melonen unslippe gjæren mest mulig,

no er Stavanger litt langt vekke, men ellers skulle du fått en smaksprøve så vet du ka du ikke ska gjøre.

hva og hvor er "flameout", er ikke så god på fagutrykk

Beklager. Har en vond vane med å bruke det uttykket. Det er ved 0 min. Altså når man slår av gassen/strømmen.

Bør vel endre dette fra bryggetabber til frukt tips

Tror det er lettere å få til feks rabarbra, dette er jo noe som mangen lager vin av, eller andre typer frukt som blir brukt til vin
mener å huske vin av kiwi, eller kansje eg prøver å glemme den her er eg litt usikker
 
Kanskje mer tabbe enn uhell, men i går kveld mens jeg holdt på å flaske Sjokkisporteren min så knakk tuten på en av flaskene i capperen. Det var forsåvidt enkelt nok å demontere korkehylsen slik at magneten slapp taket i korken, men det var verre å få ut korken og flasketuten fra hylsen (kjører forresten bordversjonen, ikke den håndholdte capperen). Jeg fikk bare med den øverste ringen fra glassflasken og den holdt korken hardt på plass inni hyslen. Det gikk til slutt etter mye rå kraft og banning, men jeg måtte helle en hel flaske med øl i do i tilfelle glassbiter :(
 
OK, denne er stygg så advarsel: Denne lille epistelen innholder rent alkoholmisbruk

For et halvt år siden brygget jeg en enkel APA. Vell flasket ventet jeg et noen dager for å få det karbonert, og åpnet en flaske. Fortvilelsen var stor over resultatet. DMS hadde hoppet ned i flaskene og lagt igjen sin maispromp. Hele batchen ble så sprettet og helt ned i kloakken. Først forrige uke oppdaget jeg en ensom flaske som hadde unnsluppet kloakken som klamret seg til livet. Satt den til kjøling for å gi stakkaren en sjanse, og den var en fantastisk lykkelig smakful humleforførende pale ale uten snev av maispromp.
Det som gjør det hele så trist var at denne flasken var av den infiserte batchen. Gikk så igjennom bryggenotatene mine, og oppdager at jeg initiellt har smakt på feil pale ale. Tar nemlig vare på et par flasker av alt jeg brygger for fremtidig arkeologi, og jeg greier da altså å smake på et av mine aller første brygg, en horribel pale ale med både DMS og gonore'. 20 liter premium pale ale ligger å flyter rundt om Kongsberg et sted, følg humlelukten.
 
Parkerer som regel ved siden av renseanlegget på Kongsberg.... Den ligger ikke der for det lukter IKKE humle......
 
Tilbake
Topp