Bryggertabber

Rutof skrev:
mikslen skrev:
B3769CDA-DAEF-41CA-8D12-D96533438F11-1571-0000008A8BA52035_zps2059c58c.jpg

Samme skjedde med meg på onsdagen. Har en imp. Stout til gjæring. Ble mye gris i kjøleskapet.

been there ,done that :0
 
Kjetil S skrev:
Noen som kjenner til noen lure triks man kan benytte seg av når IPA-en man tappet var så velhumlet at ondsinnete humlepartikler har stengt igjen et eller i Cornelius-fatet?

Sett på en øl kobling på gassen og kjør co2 inn øl røret.
 
Satte flasker i ovnen til desinfisering på 200 grader, siden madamen trippet og ventet på å få steke brød. Etter en kjapp oppvarming, ble de hurtig tatt ut for avkjøling med påfølgende kneppelyder. Det viste seg at glasset ikke tålte så brå temperaturfall, noe som resulterte i sprukne flasker :mad:
Måtte pent vente på ledig ovn, for å få desinfisert nye flasker, men det ble både brød og øl i flaske etter hvert.
 
mikslen skrev:

Gudhjælpemeg! Jeg har en wit med wlp400 i gjæringsskapet hjemme sjøl - har stått ei uke, men jeg har ikke kikka inni. Tør vel knapt åpne skapdøra når jeg kommer hjem nå!
 
ja och där fick jag svar på varför det har tagit sån förbannat lång tid att kyla ned vörtern efter bryggning. Kylaren har jag kopplat upp mot duschen, intet ont anande om att temperaturen på vattnet i duschen skulle skilja från den på kökskranen. Har en BB30 med tillhörande kylarspiral. idag mätte jag upp temperaturen, som efter 3min rinnande uppgick till hela 20c. Detta innebär att jag stått och försökt kyla ned 25l vörter på 100c till 20c, med vatten på 20c! Det har som regel tagit uppmot 45-60min. Jag mätte så upp temp på vattnet i kranen, som efter 3min rinnande uppgick till 5c. Härnäst blir det alltså inköp av en m22 övergångsnippel på Biltema, och hooka upp kylaren mot kökskranen. Vore underbart att komma ned till 15-20min vart fall!

Herre man, har bryggt i över ett år nu, men har inte tänkt över att mäta temp någon gång, men idag var alltså dagen.  :skitbra:
 
Hva er galt når det nesten ikke er flasker igjen når de er ferdig karbonert? Sikkert for lav verdi en eller annen plass :-/
 
Jadda, så har man endelig fått opplevd å bli høytrykkspylt av øl også. Ny og interessant opplevelse. Litt oppskrytt faktisk.

Tenkte jeg skulle tappe meg en øl fra et annet fat, mens jeg var i ferd med å bytte ud slangene på en kran, slik man gjerne gjør etter en 4-5-6 øl en lørdagskveld.
Jeg koblet selvfølgelig C02 på feil fat, og siden slangeklemmene ikke var skrudd til enda så føyk jo selvsagt slangen av. Det var kaldt, det var sjokkerende, det ble seigt. Måtte vaske kegerator, dusje, vaske klær, vegger, gulv, vinduer.

Takk og pris at det var en APA jeg ikke syns var noe særlig god heller, i tillegg fikk jeg frigjort et corneliusfat. :skitbra:
Det kunne vært adskillig verre. Dagen før flyttet jeg kegeratoren fra kjøkkenet til en innglasset terrasse, puh!!
 
20130218_172735.jpg


Thick mash? Joda, men endte med thin mash da det viste seg at steketermometeret jeg brukte til å måle vanntemperatur viste ikke mindre enn 30 grader feil. Innmesk på 40 grader ble litt i laveste laget. Tiltak ble gjort for å få opp temperaturen, men det tok nesten en time før jeg nådde 67 grader med et backup-termometer. Da tok også dette kvelden.
Nå har jeg to stk termometer som viser 108 og 90 grader på kjøkkenet. Det gikk riktignok hett for seg en stund, men det er likevel litt vel varmt.

Får håpe at til tross for svært lav mesketemperatur en stund at det blir en drikkende belgisk strong dark ale.
 
Oppdaget akkurat at sprittermometeret jeg har brukt under bryggingen er defekt. Litt av den røde streken sitter fast helt overst på skalaen, så termometeret viser 2,5grader for lite. HELDIGVIS så slet jeg med litt for høy temp. under meskingen. Hadde 67C når målet var 65. Så da ser det jaggu ut som om det ble blink allikevel :) Gikk dog litt kaldt nedover ryggen da jeg oppdaget feilen fordet...

Edit: Ser jo at resonnementet mitt ble helt feil. Burde jo blitt enda høyere temp. siden termometeret viste for lavt... Ikke helt på nett, nei. Men det henger sammen med at jeg sjekket med et annet termometer som ikke skal være defekt, og det viste da faktisk allikevel lavere temp. enn det defekte!  :jaha:  Konklusjonen blir vel bare at sluttresultatet blir desto mer spennende, og at jeg må investere i et bedre termometer til neste brygg...
 
EivindM skrev:
Oppdaget akkurat at sprittermometeret jeg har brukt under bryggingen er defekt. Litt av den røde streken sitter fast helt overst på skalaen, så termometeret viser 2,5grader for lite. HELDIGVIS så slet jeg med litt for høy temp. under meskingen. Hadde 67C når målet var 65. Så da ser det jaggu ut som om det ble blink allikevel :) Gikk dog litt kaldt nedover ryggen da jeg oppdaget feilen fordet...

Edit: Ser jo at resonnementet mitt ble helt feil. Burde jo blitt enda høyere temp. siden termometeret viste for lavt... Ikke helt på nett, nei. Men det henger sammen med at jeg sjekket med et annet termometer som ikke skal være defekt, og det viste da faktisk allikevel lavere temp. enn det defekte!  :jaha:  Konklusjonen blir vel bare at sluttresultatet blir desto mer spennende, og at jeg må investere i et bedre termometer til neste brygg...

been there! men min visade 2,5c för lite och hade lite för hög mäsktemp på 67c. Vilket ger närmare 70c i mäsk. Blev inte lycklig då jag fann ut det. konklusion: köp bättre termometer. :idea:
 
StoreMy skrev:
Hans Einar skrev:
Hva er galt når det nesten ikke er flasker igjen når de er ferdig karbonert? Sikkert for lav verdi en eller annen plass :-/

Hva om du skrur egenkontrollen opp fra 2 til 7?

Kor er den kontrollen plassert egentlig? Har hørt om den, men...
 
Fikk nylig min Speidel Braumeister 20l og brygget i går ølsettet som følgte med. Etterpå kom vasking, og jeg pleier å bruke PBW for slikt. Så jeg fylte inn litt vann, inn med litt pulver, og vasket. I dag morges oppdaget jeg, at PBW var fortsatt der den pleier å stå mellom bryggingen, ikke der jeg vasket i går - etter en liten sjekk oppdatet jeg, at jeg har vasket med SuperMoss istedenfor...

Nå tror jeg at jeg skal ta vaskingen på nytt :-(
 
Per Abich skrev:
Fikk nylig min Speidel Braumeister 20l og brygget i går ølsettet som følgte med. Etterpå kom vasking, og jeg pleier å bruke PBW for slikt. Så jeg fylte inn litt vann, inn med litt pulver, og vasket. I dag morges oppdaget jeg, at PBW var fortsatt der den pleier å stå mellom bryggingen, ikke der jeg vasket i går - etter en liten sjekk oppdatet jeg, at jeg har vasket med SuperMoss istedenfor...

Nå tror jeg at jeg skal ta vaskingen på nytt :-(

Hehe  :fyflate:
Det var tidenes! Nå trenger man ikke å være redd for klart vann  :biersmile:
 
Per Abich skrev:
Fikk nylig min Speidel Braumeister 20l og brygget i går ølsettet som følgte med. Etterpå kom vasking, og jeg pleier å bruke PBW for slikt. Så jeg fylte inn litt vann, inn med litt pulver, og vasket. I dag morges oppdaget jeg, at PBW var fortsatt der den pleier å stå mellom bryggingen, ikke der jeg vasket i går - etter en liten sjekk oppdatet jeg, at jeg har vasket med SuperMoss istedenfor...

Nå tror jeg at jeg skal ta vaskingen på nytt :-(

Skulle tro det bare var å plukke opp skiten fra bunn  :fyflate:


Ikke den mest utsatte delen. Den blir tross alt skikkelig kokt. Jeg er mest nøye med pumpe og varmeelement. Belegg er ikke spesielt bra for varmeoverføring.
 
Fikk den rareste vørteren jeg noengang har sett i dag.  :jaha:

Bryggingen av en Wit gikk helt etter planen, og alt var såre vel helt til jeg hadde kjølt ned vørteren og skulle tappe den over i gjæringskaret.
Trodde ikke mine egne øyne når jeg så hvor klar vørteren var. Helt til jeg så alle "ubåtene" som fløt rundt.  :eek:

Etter litt fundering kom jeg frem til at det sansynligvis er forårsaket av at jeg av gammel vane hadde oppi Klar Urt, til tross for at jeg aldri har brukt det i Wit tidligere, ikke hadde planer om å bruke det, og det heller ikke står i oppskriften.....  :bank2: :bank2:

Får nå la det gjære og se om det blir noe som er verd å drikke eller om det skal ofres til dodraugen.
 
Tilbake
Topp