Bryggertabber

Min første skikkelige bryggertabbe. 27 liter Sommerøl II Kølsch #12 rett i badekaret, og litt på parketten....

Bakgrunn: litt  for lav FG på lørdag til flasking (1.012). Satte gjæringsbøtten i stuen, hvor det var ca. 22 grader. Poppet livlig etter kort tid.

Merket  at det drypper litt av kranen, og satte en beholder under for å fange opp dryppet. Skulle måle SG i dag, og måtte da dreie litt på plastkranen. Dette medførte økt drypping og jeg bestemte meg derfor for å stikke om. Da jeg dreide kranen for å tappe over via slange datt hele kranen av. Heldigvis var det kort vei til badekaret, og parketten forsynte seg neppe med mer enn 5 liter.

Til å være over 50 løper jeg ganske fort med 27 liter øl i hendene...

Som du ser av bildet var også kranen til karet jeg skulle stikke om til ødelagt. (gamle tømrere er "sterke i klypen")

Heretter vil all gjæring skje i spann uten tappekran. Jeg trenger jo egentlig bare ett med kran - det jeg bruker ved flasking.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    821,7 KB · Sett: 946
  • image.jpg
    image.jpg
    982,4 KB · Sett: 968
Da kan jeg konstatere at lakksegl til brev på ingen måte fungerer som flaskevoks. Jeg hadde dyppet 4 flasker i lakken før jeg sjekket testflasken. Den oppførte seg lite som voks, men mer som hard og lite duktil plast.
Kanskje dette er hemmeligheten til å la en BDSA ligge lenge nok i kjelleren. Ordentlig vanskelig å få av, det må "knuses".

a62a9a7b-802a-41dc-847d-8c3fb44a93ae.jpg
 
Southfarm skrev:
Da kan jeg konstatere at lakksegl til brev på ingen måte fungerer som flaskevoks. Jeg hadde dyppet 4 flaker i lakken før jeg sjekket testflasken. Den oppførte seg lite som voks, men mer som hard og lite duktil plast.
Kanskje dette er hemmeligheten til å la en BDSA ligge lenge nok i kjelleren. Ordentlig vanskelig å få av, det må "knuses".

Men det ser jo fantastisk bra ut da! :)
 
I dag slo Murphy til med sin lov!  Under brygging av ESB i dag måtte vi bare en "snartur" til noen naboer, dette førte til at innmesk på 55 grader ble en time istedet for 15 min.  Så kom hovedsteget på 67 grader, måtte bare hente noen pakker på posten og med arbeid på veien  og kø begge veia ble det på 90 min (igrunn ikke så farlig det da).  Da stod utmesk på 77 grader for tur, ka skjer?  Jo varmeelementet i RIMS kolben finner ut at det er på tide å ta kveld og kortslutter og der er man uten strøm og RIMS røret renner tørt og det koker som fan inni der og pumpa klarer ikke å få igang sirkulasjon igjen.  Skulle til å prøve å suge i slangen luringen med med 100 graders vanndamp ombestemte jeg meg rimelig fort :)  Utmesken ble tatt manuellt og kokinga har gått greit men om det blir øl av det gjenstår å se.
 
Har funnet roten til alt vondt :)  Da jeg skulle åpne RIMS-kolben oppdaget jeg at nesten halve var kokset helt igjen!!  Var nesten ikke åpning i det hele tatt, ikke rart jeg har hatt dårlig flow på elendigheta.  Vrei jo selvsagt av elementet og måtte banke og meisle ut jævelskapen inni.  To timers arbeid ute i sludd å haglbyger men det var liksom noe som holdt meg varn, har brukt opp mye god bannskap i dag.  Vel vel fikk no til slutt ut fanskapen og har holdt på å vaske og gjøre reint inni røret men det sitter utav helvete men har no fått bort mesteparten.  Skrudd sammen og prøvekjørt no nettopp og merkbart bedre flow, oppvarming går mye fortere no.  Har lages nye rutiner med å åpne røret for inspeksjon og renhold fra dags dato!!

Forresten er det noen som vet hvordan man fjerner fastbrennt gugg fra rustfritt?  MÅ jo være sukker som i årenes løp har avleiret seg og grodd igjen hele sulamitten.
 
Kaustisk Soda i rikelige mengder med en satansk jævla høg temperatur tar hælvetesmakta langt inni svarte jævla hrite helvete,
puuh, blei faneme påvirka.
 
Det er nå litt overdreven dette med bannskap til oss, forøvrig har jeg tilfeldivis samer som naboer og vil ikke hetse med de, tilfeldivis hentet jeg det siste reikjøtte som skal tørkes ut av fryseren, dyrt som faen, tror du vi får rabatt, ikke fan i hel.....
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er nå litt overdreven dette med bannskap til oss....
Jeg er nok enig i det :) kjenner flere fra "traktene"
Og vill nok påstå at sentrale gudbrandsdalen har nok like saftig språk. (muligens verre) :)
Jeg synes personlig det er en "nødvendighet" med et skikkelig saftutrykk ved passende annledninger :)
 
Det er ikke det at vi banner så mye mer enn andre, det er heller det at vi banner så mye bedre. Fy fillern, trippelsøren og saft suse er for kjedelig for oss.
 
Jørn Hammerud skrev:
Hehehe! Da jeg leste innleggene til Sverre og Oddvar tenkte jeg på det samme. Nordlendinger og dansker kan få sagt det.  ;D
Denne er heller ikke borte: http://youtu.be/ex9sUvcREM0

Et ganske godt stykke opplesningskunst, det der. Men personlig tror jeg banningen bare har å gjøre med hvor vanskelig det er å bli hørt i grisgrendte strøk. Det er omtrent slik det høres ut når mødrene kaller inn barna sine til middag i enkelte områder av Nordhordland.
 
MortenB82 skrev:
Det er ikke det at vi banner så mye mer enn andre, det er heller det at vi banner så mye bedre. Fy fillern, trippelsøren og saft suse er for kjedelig for oss.

Ja, det var egentlig dette jeg tenkte på. Det var altså ikke min mening å poste noe som kunne oppfattes som hets. I så fall beklager jeg, dersom noen følte noe på det.
 
MortenB82 skrev:
Det er ikke det at vi banner så mye mer enn andre, det er heller det at vi banner så mye bedre. Fy fillern, trippelsøren og saft suse er for kjedelig for oss.

Det der var faktisk ordrett banning jeg hørte fra en halvfundametalistisk lestatianer.
 
Jørn Hammerud skrev:
MortenB82 skrev:
Det er ikke det at vi banner så mye mer enn andre, det er heller det at vi banner så mye bedre. Fy fillern, trippelsøren og saft suse er for kjedelig for oss.

Ja, det var egentlig dette jeg tenkte på. Det var altså ikke min mening å poste noe som kunne oppfattes som hets. I så fall beklager jeg, dersom noen følte noe på det.

Du har ikke noe å frykte :)
 
Tilbake
Topp