Bryggertabber

Bryggetabbe?
Har aldri tilsatt farin løst rett i flaska tidligere. Det føles helt feil, men utrolig billig og kjapt. Tre måleskjeer til 15,- hos Ølbrygging.no
Målte de to minste til 2,4gr og 3,7gr
6188d05c7342b585eab6e9a974378b84.jpg

De målegreiene er geniale for de som ikke vil stikke om eller kalkulere sukkerlake. Evolution. Småpirk som faen, men Biltema har små trakter i rustfritt.
 
Brygget en IPA på min Speidel for en ukes tid siden. Da jeg hadde hatt oppi maltet og skulle sette på silplatene på toppen var det kun en grov silplate som lå på kjøkkenbenken. Viste seg etterhvert at begge de fine silplatene hadde blitt lagt i bunn. Resultatet ble utgraving av hele maltrøret. Heldigvis har jeg 10 liters versjonen.[emoji3]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Brygget en IPA på min Speidel for en ukes tid siden. Da jeg hadde hatt oppi maltet og skulle sette på silplatene på toppen var det kun en grov silplate som lå på kjøkkenbenken. Viste seg etterhvert at begge de fine silplatene hadde blitt lagt i bunn. Resultatet ble utgraving av hele maltrøret. Heldigvis har jeg 10 liters versjonen.[emoji3]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Har gjort akkurat samme tabbe som deg tidligere, men med 50-literen...

Sent from my SM-J510FN using Tapatalk
 
De målegreiene er geniale for de som ikke vil stikke om eller kalkulere sukkerlake. Evolution. Småpirk som faen, men Biltema har små trakter i rustfritt.
Fungerer det da (kanskje ikke like effektivt) å bare ha rent bordsukker i hver flaske?
Dette hadde vært megapraktisk for meg som fordeler 25L bryggene mine på en 19L fat og resten flasker, å kunne skippe hele sukkerlaken per flaske utregningen som er noe dritt akkurat der.
 
Sukkeret kan jo være infisert, men jeg hadde tatt sjansen. Ha ei krukke med dedikert sukker; bruk ikke den halvfulle posen som du tar sukker til alt mulig annet fra.
 
Humleposen datt av hopspideren i dag når jeg hadde kjølt ned, og begynt å tappe over til gjæringstanken :eek: Ingen krise, men litt surt ja!
 
Det var derfor jeg postet i denne tråden, og ikke i 'deilige bilder'. Vil anbefale god hygiene i alle ledd, men etter å ha testet dette - håper jeg på 'god bør'
Gjorde akkurat det samme med to growlere med apa for litt siden. Men helte en skvett kokende vann oppi etter sukkeret. Har ikke sjekket resultatet ennå, da jeg tar fatet først. Satser på medvind [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Helte ut første batch i nye bryggeriet. Tok bare ca 10 batcher. Litt nervøs for fremtidige brygg, men jeg tror jeg vet årsaken. Krana begynte å lekke da jeg skulle vri den i poisjon til å tappe ut SG-prøve, var aldri satt på skikkelig i utgangspunktet (billigkran, kan ikke rotere tuten).

Puttet en større oppvaskhanske i starsan-bøtta jeg har stående,tok denne på og stakk hånden nedi karet for å tette fra innsiden. Hansken var seff for kort og det rant øl oppi den og armen kom i kontakt med ølet.

Moralen er, man har aldri for dårlig tid til noe som helst, som i dette tilfellet, sette på krana skikkelig.

Edit: Eller vet dere hva. Det er to moraler. Første er som sagt, andre er, smak ølet ofte under gæring. Jeg fikk helt det ut noen dager før det egentlig skulle flaskes dvs at jeg kan brygge et nytt øl før jeg regnet med det, yey! :)
 
Sist redigert:
Skulle akkurat riste opp Wlp530 som jeg har bygd opp, til pitching nå, lite lurt med magnetrørepinnen i kolben...slo hull i bunnen av kolben og gjærstarter utover hele bryggerirommet.

Den belgiske pale ale vørteren som nå står ferdig i bryggeren blir neppe en belgisk pale ale.. Fant også ut at all tørrgjæren jeg hadde har gått ut på dato for lenge siden...

Ble så deprimert at jeg ikke orket å ta bilde
 
Skulle akkurat riste opp Wlp530 som jeg har bygd opp, til pitching nå, lite lurt med magnetrørepinnen i kolben...slo hull i bunnen av kolben og gjærstarter utover hele bryggerirommet.

Den belgiske pale ale vørteren som nå står ferdig i bryggeren blir neppe en belgisk pale ale.. Fant også ut at all tørrgjæren jeg hadde har gått ut på dato for lenge siden...

Tilsett alle pakkene og rapporter tilbake hvordan det ble[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skulle akkurat riste opp Wlp530 som jeg har bygd opp, til pitching nå, lite lurt med magnetrørepinnen i kolben...slo hull i bunnen av kolben og gjærstarter utover hele bryggerirommet.

Den belgiske pale ale vørteren som nå står ferdig i bryggeren blir neppe en belgisk pale ale.. Fant også ut at all tørrgjæren jeg hadde har gått ut på dato for lenge siden...

Ble så deprimert at jeg ikke orket å ta bilde

Dette var en av de triste historiene:(. Du har min dypeste medfølelse.
 
Skulle akkurat riste opp Wlp530 som jeg har bygd opp, til pitching nå, lite lurt med magnetrørepinnen i kolben...slo hull i bunnen av kolben og gjærstarter utover hele bryggerirommet.

Den belgiske pale ale vørteren som nå står ferdig i bryggeren blir neppe en belgisk pale ale.. Fant også ut at all tørrgjæren jeg hadde har gått ut på dato for lenge siden...

Ble så deprimert at jeg ikke orket å ta bilde
Jeg føler din pain


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp