Bryggertabber

Skulle bare fikse litt på lednings/slangekaoset på kjøkkenet og omrokkere litt på plasseringen. Plugga ut kokeelementet mitt i tre sekunder, for å dra den rundt noen saker og plugge den tilbake. Kommer tilbake "45 min ut i koken" for å tilsette @15 humla og finner at jeg aldri plugga inn igjen kokeelementet, men tok ledningen til ei pumpe jeg hadde på gulvet der. Pumpa har gått tørt i minst en halvtime på gulvet og det var ingen kok i kjelen :) blir sikkert beste ølet, som jeg aldri kan gjenskape :)
 
Skulle bare fikse litt på lednings/slangekaoset på kjøkkenet og omrokkere litt på plasseringen. Plugga ut kokeelementet mitt i tre sekunder, for å dra den rundt noen saker og plugge den tilbake. Kommer tilbake "45 min ut i koken" for å tilsette @15 humla og finner at jeg aldri plugga inn igjen kokeelementet, men tok ledningen til ei pumpe jeg hadde på gulvet der. Pumpa har gått tørt i minst en halvtime på gulvet og det var ingen kok i kjelen :) blir sikkert beste ølet, som jeg aldri kan gjenskape :)

Trodde det der med å plugge inn var noe av det første elektrikere lærte;).
 
Ja, jeg har prøvd å trene litt samtidig som jeg brygget idag, ikke har jeg spist heller og drukket altfor mye kaffe så hodet har ikke vært med. Har bare sittet å ni-lest forberedelsesarket mitt og fulgt skjema. Har mista i gulvet, sølt utover og gjort alt galt idag. Heldigvis ikke rota så mye med brygget da, bortsett fra at koken stoppa litt. Fikk lavt utbytte som forventet og bomma grovt på volum. Siden det var en høyst eksperimentell bryggedag så justeres volum litt etter hvert :) Fikk 17L med 1.052 nyyydelig smakende vørter, passer min gane. Nå gleder jeg meg til et par mnd'ers tid da denne kan drikkes fra fat!
 
Ganske sikker på at jeg har pitchet 565 i steden for 002 i juleølet mitt. Sparte litt av gjæren og dyrket opp mer. Null flokkulering. Gikk i kjøleskapet og der luktet det veldig lett fis, vet ikke helt hvis 565 gjør det, lenge siden den er brukt... Smakte også ganske mystisk..Stått tre dager.
 
Kobla og styra idag. Klarte faktisk å drepe ett SSR når jeg blingsa på ledningene og peisa 220v inn på lavstrømsdelen av SSR, så måtte gå fra 3fas til en fas på vannvarmere. ( fra 9kw til 6kw er ikke katastrofe, 18 min med 45 liter til 78grader mot 30 min på same mengde og grader)
Netthandelebøtta oppførte seg bedre en noengang, med untak av pt100 føleren som var for kort til å gå inn i bøtta via en T-kobling. Får borre ett hul i bøtta og sette den rett i veggen. Ble for treg registrering da den sto inn i T-koblingen.
Ny brygge tabbe kommer i morgen kveld, når jeg har brygga vil jeg tro
 
Å ikke merke kolber med gjær i med både gjærtype OG dato de ble tatt fra enten brygg eller karusell. Utilgivelig latskap. Har jo pitchet 565 i juleølet som skulle ha 002 nå nylig (blir helt ut). OG nå har jeg satt en 380 på karusellen som sist stod der for fire dager siden. Har jo fem erlenmeyer-kolber og to rørere så går helt i surr hvis jeg ikke merker de, er dagens leksjon.
 
Kobla og styra idag. Klarte faktisk å drepe ett SSR når jeg blingsa på ledningene og peisa 220v inn på lavstrømsdelen av SSR, så måtte gå fra 3fas til en fas på vannvarmere. ( fra 9kw til 6kw er ikke katastrofe, 18 min med 45 liter til 78grader mot 30 min på same mengde og grader)
Netthandelebøtta oppførte seg bedre en noengang, med untak av pt100 føleren som var for kort til å gå inn i bøtta via en T-kobling. Får borre ett hul i bøtta og sette den rett i veggen. Ble for treg registrering da den sto inn i T-koblingen.
Ny brygge tabbe kommer i morgen kveld, når jeg har brygga vil jeg tro
Ja nå er vi spendt..
 
Brygga igår.. må skuffe, alt gikk etter planen Ish..
Eller etter planen og planen.. er rimelig planløst det jeg driver med har jeg inntrykk av...
Men er selv spent på reuslatet.... har sittet og snakka med brygget i lang tid idag... den var jaggu rappkjefta, uten å være voldsom da
 
Egentlig ikke en tabbe kanskje,men litt irriterende. Skulle dyrke opp slurry fra wlp 833 for 2 brygg . Tenkte å kjøpe ny da den har stått en 4 mndr. i kjøleskapet, men bryggebutikken hadde ikke den inne. Laget en svak starter på 1 liter for å vekke den til live. Kjølte ned og åpnet glasset med slurryen. Merket bittelitt overtrykk da jeg åpnet. dekanterte litt og skulle til å ta opp et kaffemål for å tilsette starteren. Tenkte det var nok da slurryen ikke så så veldig ren ut. Da la jeg merke til at det sydet nede i glasset og slurryen vokste nede i glasset. Luktet litt merkelig så det ble helt ut i vasken. Enda godt at det er et par uker til jeg skal brygge. Blir vel en tur til nærbutikken ( 15 mil ) innen da, eller det blir å bruke 34/70 . Ikke samme som wlp 833, men det er det jeg har.
 
Brygger en saison, og helte akkurat to pakker belle saison oppi en stor mugge vann for å rehydrere den. Så kom jeg på at jeg glemte å varme vannet først, så det holder ca 8 grader.

Jeg har to pakker til. Bør jeg starte på nytt, eller overlever Belle dette?
 
gjæren dør vel ikke av lave temperaturer så lenge du ikke frysern
jeg ville bare ventet til den nådde romtemp. før jeg pitchet
 
Å ikke merke kolber med gjær i med både gjærtype OG dato de ble tatt fra enten brygg eller karusell. Utilgivelig latskap. Har jo pitchet 565 i juleølet som skulle ha 002 nå nylig (blir helt ut). OG nå har jeg satt en 380 på karusellen som sist stod der for fire dager siden. Har jo fem erlenmeyer-kolber og to rørere så går helt i surr hvis jeg ikke merker de, er dagens leksjon.
Kjenner til det der. Jeg har en del oppbevaringsbokser med malt som jeg ikke aner hva er. Kjempelurt.
 
Mer feilet eksperiment enn tabbe, men man lærer. Pumpen på 10-literen gir ikke god nok sirkluasjon, mulig 20-literen klarer det. Det var også ukurant å ikke kunne se væskenivået underveis, men den største feilen var varmetap i slangen. Det ble tre timers protein rest, for optimistisk til oppvarmingskapasiteten til Speidelen. Det verste er at jeg egentlig skulle bruke en ekstra bøtte med varmeelement fra vannkoker, men brukte den til skyllevannet heller. Selv med isolering av slange tror jeg dette vil fungere bedre med kjøleboks.

Løsningen her ble å overføre alt til BIAB-oppsettet. Episk mye søl, var oppe hele natten, og fikk 20 liter OG 1090 med 10kg malt, og en kg melis som nødløsning. Tragisk.
 
Dumt spørsmål - men allikevel....
hva er poenget med sirkulering under mesken?
Hva oppnås med sirkulering i motsetning til ikke sirkulering?
 
Dumt spørsmål - men allikevel....
hva er poenget med sirkulering under mesken?
Hva oppnås med sirkulering i motsetning til ikke sirkulering?

Kontinuerlig sirkulering sammen med en god termostat gir deg vel bedre temperaturkontroll. Men jeg sirkulerer ikke, bare rører litt sånn dann og vann, og sørger for å isolere godt. Du må da kjøre en runde med sirkulering manuelt før du tapper ut, såkalt "vorlauf". Jeg får like klar vørter nå som da jeg styrte med pumpe og kontinuerlig sirkulering.
 
Tilbake
Topp