Bryggertabber

Dumt spørsmål - men allikevel....
hva er poenget med sirkulering under mesken?
Hva oppnås med sirkulering i motsetning til ikke sirkulering?
Slik jeg har forstått det, får man bedre utbytte av maltet ved å sirkulere under meskingen. Jeg har i hvert fall opplevd dette etter at jeg begynte å sirkulere.
 
Jeg syntes rug gjør seg meget bra i mørke øl
Har brygga en del mørke Rug IPA'er
passer bra til litt kraftige kjøttretter
 
Spørs om jeg skal tørrhumle den litt mer en jeg hadde tenkt da.. har brygget rug pale endel ganger, men har da satset på litt lysere en det jeg fikk til igår.. er jo aldri feil med litt mørkere øl
 
Feilprogrammerte STCen, og fant stouten på 42 grader, etter å ha tilbrakt 3 dager på 20 grader ble det 2 dager varmt. Fra 1091 til 1019, og hydrometerprøven smakte jævlig.
 
Ouch. Fem dager på å rase gjennom de poengene ja. La den stå litt til og se hvordan den smaker etter at gjæren har funnet frem feiekosten og ryddet litt. Sikkert helt sjukt mye biprodukter oppi der nå. For science, i det minste ;)
 
Ja, de første dagene er viktigst, men det ble nok produsert en del unødvendig slam. WLP013, håper den overlever temperaturdropp.
 
Men hvis det smakte løsemiddel/aceton ville jeg dumpet den. Den smaken har så lav smaksterskel at jeg ville ikke brukt nevneverdig kapasitet på det brygget hvis du kjenner det.
 
Det var mest et kraftig alkoholstikk, bittert, gjærete (alt normalt), og noe jeg tolket som fusel, men er ikke så treffsikker på de tingene. Venter og ser.
 
Hehe, fusel vil jeg anta det er noe av oppi der. Keep us posted etter en uke eller så, da bør de fleste øl smake greit i utgangspunktet.
 
OK, nå må jeg bare dele en bryggertabbe med dere: I går skulle jeg for første gang sette en gjærstarter. Hadde fått med meg både gjær og gode råd fra Bakke Brygg, og gikk igang med å desinfisere kolbe og diverse. Kokte opp vann og blandet ut litt spraymalt i det, og hadde i gjæra. Da jeg skulle riste på det første gang (jeg har ikke magnetrører), la jeg merke til noe. Var ikke kolben veldig varm? Idioten (jeg) hadde glemt å avkjøle vørteren før jeg pitchet gjæra... Jaja... Det er vel ikke så mange levende gjærceller igjen der, tenker jeg, så jeg må vel lage ny. Kan jeg bare kjøpe ny gjær og ha oppi, eller bør jeg starte helt på nytt?
 
Tilbake
Topp