Bryggertabber

Det er da ingenting. Presterte å la krana stå åpen samtidig med jeg fylte bryggekjelen med PBW. Tenkte jeg skulle være «smart» og legge bryggeutstyret oppi der over natta
Kjøkkenbenken ble ihvertfall ren etterpå..

Vet ikke hvor heldig det var for treverket da, hvis noe snek seg bak benkeplaten før jeg fikk vaska opp?..
 
Sist redigert:
Denne ut-pust ventilen (husker ikke hva den heter på fint) åpnet ikke opp uansett hvor mye jeg skrudde og reiv i den. Til slut klarte jeg ikke å holde trykket i flasken og - proff. Både jeg og bryggeriet trengte en omfattende vask!
Bruker du samme trykk på co2 flushingen som du har på fatet?
Jeg gjør det. Aldri hatt noe problemer bortsett fra første gangen da jeg glemte å stenge ølkranen før jeg tok bort flasken.
Pføy!
 
Bruker du samme trykk på co2 flushingen som du har på fatet?
Jeg gjør det. Aldri hatt noe problemer bortsett fra første gangen da jeg glemte å stenge ølkranen før jeg tok bort flasken.
Pføy!
Ja, samme trykk. Tar fra samme gassflaske med en utgangsventil og bare en splitter etterpå.

Ser flere har opplevd at den sitter fast. Den gjorde det selv etter at jeg hadde skrudd den helt ut. Fikk den til etter hvert, men neste gang tror jeg at jeg skrur den ut før start of dypper den separat i veske/starsan. Det gjorde jeg ikke denne gangen. Dyppet bare hele tapcooleren i starsan.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Opplevde akkurat det samme med min.
Elendig kvalitet på disse, min var ikke tett heller (24 flasker), det sprutet ut vann fra flere steder.

Fikk tilsendt ny fra Strømmen som ikke var bedre, etter et par måneders bruk løsnet pumpene, da fikk de den tilbake.
 
Jeg fukter maltet før kverning. Vannet har jeg i ei spruteflaske, og den spruteflaska er av samme slag, og har samme farge, som den jeg har Starsan i. I dag forbytta jeg dem etter at jeg hadde kondisjonert maltet, sånn at jeg har desinfisert meg gjennom bryggedagen med vann:p! Utrulig at jeg ikke oppdaga det, for vann skummer jo ikke noe videre.

Antakelig går det bra. Vannet er sikkert reint nok, og det var vel det jeg desinfiserte, også. Men litt spennende blir det jo å se hvordan det går med dagens brygg:).

Går dette bra, kan jeg jo spare noen kroner på å kutte ut Starsan:).
 
Jeg fukter maltet før kverning. Vannet har jeg i ei spruteflaske, og den spruteflaska er av samme slag, og har samme farge, som den jeg har Starsan i. I dag forbytta jeg dem etter at jeg hadde kondisjonert maltet, sånn at jeg har desinfisert meg gjennom bryggedagen med vann:p! Utrulig at jeg ikke oppdaga det, for vann skummer jo ikke noe videre.

Antakelig går det bra. Vannet er sikkert reint nok, og det var vel det jeg desinfiserte, også. Men litt spennende blir det jo å se hvordan det går med dagens brygg:).

Går dette bra, kan jeg jo spare noen kroner på å kutte ut Starsan:).
 
Nattmesket tsjekkisk pils, og feilberegnet litt på mesketiden. Når jeg stod opp stod maskinen og pep for ferdig mesk, og det hadde den gjort i 10-15 minutter. Siden jeg ikke hadde trykket på "quit", fortsatte maskinen programmet. Det gjorde at temperaturen hadde økt til 90 grader....

OG 10.53, men SG etter 5 dager var 10.38, så da har vel temperaturen drept det meste av enzymer.
Er det noe å gjøre med, eller er det bare å innstille seg på en søtlig lettøl?
 
Tilbake
Topp