Bryggertabber

Joda, er fortsat liv i meg.
Har bare ikke hatt mye tid eller overskud til å være aktivpå forumene siden man startet å jobbe hær nord :noway:
Grunnet mye arbeide og en del problemer med å få i gang bryggeriet har det heller ikke blitt for mye i nærheten av nokk brygging de siste årene.

Å ha havnet i denne situasjonen må vel regnes å være min største bryggetabbe, så nå vet jeg hva som får bli mitt nyttårsforsett :bank2:
 
Vi skulle flaske en batch på mandag, og kokte sukkerlake og blandet i flaskebøtta som vanlig. Da vi var ferdig å flaske, oppdaget vi et tykt, seigt belegg i bunn av bøtta. Ganske riktig: det aller, aller meste av sukkeret vi hadde brukt lå klistra til bånn av bøtta. Bruk nok vann når du koker sukkerlake, er lærdommen. I sag skal jeg åpne alle flaskene og tilsette mer sukkerlake i en og en ved hjelp av en sprøyte. Blir gøy...
 
Jeg brygget en bayer her om dagen. Følte jeg gjorde mye riktig. Jeg avkjølte vørteren til under 10 grader før jeg pitcha gjær, stilte inn termostaten på UT-200 til 10 grader og satt inn gjæringskaret i kjøleskapet med sensoren til UT-200 limt på. Alt så veldig bra ut. Dagen etter gikk jeg ned for å sjekke hvordan det sto til med brygget. Da så jeg at det var to grader inni kjøleskapet, og jeg så da at jeg hadde glemt å plugge kjøleskapet inn i UT-200  :bank2:
 
thomashagen skrev:
Jeg brygget en bayer her om dagen. Følte jeg gjorde mye riktig. Jeg avkjølte vørteren til under 10 grader før jeg pitcha gjær, stilte inn termostaten på UT-200 til 10 grader og satt inn gjæringskaret i kjøleskapet med sensoren til UT-200 limt på. Alt så veldig bra ut. Dagen etter gikk jeg ned for å sjekke hvordan det sto til med brygget. Da så jeg at det var to grader inni kjøleskapet, og jeg så da at jeg hadde glemt å plugge kjøleskapet inn i UT-200  :bank2:

Slettes ikke den verste bryggetabben det da.  Vær glad du ikke gjæret i fryser :p
 
Kunne nok vært mye værre ja, men fikk høy puls da jeg så det ;-) det plopper i gjærlåsen nå hvertfall, om enn litt beskjedent, så alt er vel i orden :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
b00b2cd1-fd7d-a45b.jpg


Flaskebombe!!!! Merkelig. Sukkerlake hadde ikke blandet seg ut skikkelig i vørter. Smakte på restvørter etter flasketapping og den var veldig søt. Siste flaske jeg tappet eksploderte i kjeller'n. Risikerer at tre kasser da har fått for lite sukker til karbonisereing.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986718,11.230648
 
Det ser ut som du har brukt bjørnunger her, og noen av dem - spesielt de som har vært brukt mange ganger og er tilsvarende slitt - kan ha blitt påført skader som kanskje ikke sees, men som gjør at de ikke holder stort trykk. I utgangspunktet er de produsert som gjenbrukbare panteflasker, så de er ikke dårlige, men noen av dem kan ha blitt brukt temmelig mange ganger. Det sees ofte på slitasjen rundt kanten av flaska.

Sånn sett er flaskene fra Nøgne Ø og Haandbryggeriet m.fl bedre, da det vel er tyske panteflasker som er brukt som engangsflasker, og derfor har en kortere og litt mer «forutsigbar» forhistorie.
 
Åpnet en iskald halvliter med pils, en flott fontene med skum står opp på stuebordet...
Når jeg tenkte etter så var det ølet som ikke fikk plass i fatet, fire halvliters flasker fikk 3 ts sukker hver...
Takk ølguden for patentkorkene
 
Har lest gjennom denne tråden og forbannet meg på at jeg ikke skulle skrive noe her, men her er jeg etter brygg nr. to...

Jeg brygger på gasskomfyren min, og får å få nok varme har jeg brettet aluminiumsfolie rundt gryta som varmeskjold. Gryta er ganske brei, så den stikker nesten ut over kjøkkenbenken. Ved forrige brygging var det antydning til at benken var litt svidd. Ikke så populært hos kona, så da jeg skulle brydde denne gangen brettet jeg aluminiumsfolie over komfyren og benken for å beskytte benken. Det var dumt! Aluminiumsfolien fungerte nemlig som varmeskjold på benken også, med det resultat at jeg nå har en 20x10 cm svidd flekk på benken. Svidd betyr ”nesten tatt fyr”.  :doh:

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi vurderer å flytte, og jeg hadde ikke tenkt å pusse opp kjøkkene før den tid. Mulig jeg må felle inn en skiferplate i benken, tror det sikkert kan se greit ut... Hjemmebrygg blir i alle fall ikke biligere enn kjøpeøl på denne måten! Hadde jeg enda kunne RDWHAHB, men første brygg er ikke ferdig enda :graate:
 
Haha, har gjort akkurat det samme selv... neste gang la jeg noen fuktige håndklær på benken, og alufolie oppå disse, det funket greit... (det hører med til historien at det ikke var min leilighet, og ingen sa noe på det da jeg flyttet ut... det var en kjøkkenbenk av noe slags plastkomposittmateriale (hvitt), og det ble heldigvis ikke så veldig svart, bare litt smuldrete lysebrunt......)
 
Jeg synes at det funker relativt greit å putte en slik rist på benken, og putte kjelen oppå denne ! :D
 
Etter endt bryggedag (dobbel IPA) gikk jeg i gang med å rydde å vaske opp som vanlig. Kjøkkenet var fult av tomme gjæringskar som jeg bla hadde oppbevart nyknust malt i. Til min store skrekk oppdager jeg at det står ett nyvasket og sterilisert gjæringskar fremme  :jaha:

Jeg avsluttet altså dagen med å tappe vørter og gjær over på skittent kar :bank2: Det blei lambic!
 
ThomasRS skrev:
Jeg avsluttet altså dagen med å tappe vørter og gjær over på skittent kar :bank2: Det blei lambic!

Auuuuda :doh: :doh:  Alltid sjekke NØYE :lessmile: :gammern:

Håpa du VIRKELIG er glad i Lambic, eller.... :idea:  kanske du kan lage en nydelig IPA Eddik  >:D
 
Gått til innkjøp av cornyfat og 6 kg brukt CO2 flaske fra Ernst Nilsen. Tappet over forrige helg og gledet meg til en uke senere for testing. Har jo lest litt, så jeg sprøytet litt Starsan på cornylokket for å sjekke lekkasjer. Co flaska lå fint på ei hylle og passet greit over cornyfatet som sto på gulvet. Utpå kvelde la jeg merke til at det rant i slangen. Ai , flytende Co rett i ølet? Etter tre dager var 6 kg Co tomt, og fatet uten trykk. Lekkasje? Idag har jeg fylt på nytt (350 spenn). Satte på nytt trykk istad. Fant lekkasjene på slangetiokobling to steder. Fornøyd med å ha fått det tett, tenkte jeg at jeg skulle hurtig karbonisere litt så det lot seg gjøre med en smaksprøve siden jeg lå hadde mistet en uke. Tok opp fatet for å riste litt, da jeg til min overraskelse ser at øl flommer tilbake i co slange opp i regulatoren. Går det an å gjøre fler feil nå eller ?????!?
 
Hvis du har en CO₂ flaske liggende Kommer du til å få flytende CO₂ frem til flaska er halvfull. alltid bruke den stående, så fremt stigrøret er fjernet :) og husk at co2 er tyngre enn luft, så ved en stor lekkasje kan du risikere å fortrenge lufta i en kjeller ol
 
[quote author=nordtvedt]  husk at CO₂ er tyngre enn luft, så ved en stor lekkasje kan du risikere å fortrenge lufta i en kjeller ol
[/quote]

Sant! Husker en gang jeg møtte opp på jobben en lørdagsmorgen hvor slangen til singelfrysa var lekk. Var leit å puste over hele fabrikken, og på pakkeavd lå CO₂-tåka i et 2 meter tykt lag!
 
He he. Vi lærer så lenge vi har lever. Imorgen er nok en bryggedag, denne gang en Brown Ale. Til mitt andre cornyfat ;-)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.986523,11.230435
 
Tilbake
Topp