Bryggesett (Bratberg) vs kjeler; fordeler og ulemper ved all grain-brygging

God dag, godtfolk

Jeg og en venn skal over nyttår sparke i gang med ordentlig brygging fra skratch av. Jeg selv har syslet litt med ekstraktbrygging før, og ellers lest med iver rundt om kring på internett. Mitt spørsmål er om noen mer erfarne har en formening om hvilket utstyr som er lurt å satse på.
Vi står mellom å kjøpe et bryggesett eller å bruke kjeler til alt. Utstyret vi ser på er:

  • Bryggesett:
    Brygging.no-s Bratberg (http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat)

  • Kjeler:
    Brygging.no-s kjøkkenbryggeri (http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat)
                  eller
    Kjøpe inn 50L-kjele og deler til å bygge et meskekar av en kjølebag, noe à la dette http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-allgrain

Spørsmålet er altså om dere mener det er noen større ulemper med bryggesettet, feks frihet til å bruke flere meske-temepraturer e.l., kontra det å bruke kjeler. Og om så, hvilken bryggemtode med kjelene ville dere anbefalt? Prismessig så ligger de ikke så langt fra hverandre, og det er den priskategorien vi sikter mot.

Tusen takk for svar!

Hilsen to ivrige sjeler
 
De ferdige bryggesettene har noen fordeler, og noen ulemper.
Største fordelene er vel: kompakt, ferdig bygget, enklere rengjøring/lagring og muligens enklere bruk.
Ulempene er: begrenset kapasitet i forhold mengde/styrke, som oftest basert på en metode der skyllingen ikke er optimal og/eller gir en del dødplass under mesking. Dette fører til problem nr 1, og gir heller ikke så klar vørter til gjæring, ingen utbyggingsmuligheter....
 
magne1972 skrev:
De ferdige bryggesettene har noen fordeler, og noen ulemper.
Største fordelene er vel: kompakt, ferdig bygget, enklere rengjøring/lagring og muligens enklere bruk.
Ulempene er: begrenset kapasitet i forhold mengde/styrke, som oftest basert på en metode der skyllingen ikke er optimal og/eller gir en del dødplass under mesking. Dette fører til problem nr 1, og gir heller ikke så klar vørter til gjæring, ingen utbyggingsmuligheter....

What he said ;)  Men legge en inn en ekstra sil på typisk bratberkompkt. BB30 og BM30 så blir vørtern klarare. Ikkje minst klarningsmiddel i vørter under kok, og la det heile kvile minst 1time etter kjøling før det forsiktig blir tappa i gjæringsfat/bøtte. :)
 
Takk for svar :) Ang mengden så tror jeg ikke det blir et problem. Vi ser ikke for oss at vi trenger å brygge mer enn rundt 20 liter a gangen med det første. Vi tenker heller at det er greit med en slik engde, så får vi prøvd oss fram med flere typer brygg og nyansering av dem. Men når det kommer til skyllingen, hvor langt under optimal vil dere si at den er? Jeg innser at det gjerne er et litt vanskelig spørsmål, men jeg tenker på det for å veie det opp mot fordelene om enkelhet og rensligheten til bryggesettet. Vil det forringe brygget i enn så grad at det begrenser hvor godt brygg vi kan få til? (tatt hensyn til at vi brygger hovedsaklig for vår egen del, og ikke til store festlag etc)
 
Hadde eg vert nybryggar i dag. So hadde eg starta med en Bratbergokompakt eller BB30. Då kostnadane rundt det er blillgare en å kjøpe og mekke til det tilsvarande. Kokekjele. kjøleboks (igloo) falsk-bunn til det) ++++++ og + ;) Men Vil en starte billig so kan dåkke invistere i ei stor gryte og kjøpe tyll stoff å gå for BIAB. Er vel den billigaste introduksjonen til allgrain en kan få med gode resultat :) Skjekk gjerne rundt på div tekstil butikkar for og finne billig stoff til formålet. Har vert gjennom alle fasene sjølv. Men blei so påvirka av BB30 at eg invisterte i det. Har både ei 50 liter gryte fra bryggselv. 34 liter igloo. 25 liter hyttekjele fra europris med tjukk botn. BB30 fra ølbrygging.no++  No vurdera eg enten speidel 20 eller BB60. Alt kan kombinerast, men med måte :D
 
Vi har sett på muligheten for BIAB og, men vil heller kjøre rett på the real deal ;)

Er det noen som har en formening om BB30 er verdt de ekstra 600 kronene i forhold til Bratberg? Eller om det til og med er verdt mer enn de 600 kronene? Det er gjerne flest med erfaring med B30, siden Bratberg er såpass nytt, men kanskje noen har en formening ut i fra det som går an å lese om Bratberg?

Redigering: Fant denn tråden nå http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12306.15.html Det kan gjerne virke som om Bratberg kommer bedre ut av det foreløpig?
 
Er dere to stk som skal brygge sammen, gå for en på 50-60 liter. En gjæringsdunk blir fryktelig liten når en skal dele på godsakene.

Jeg og en kamerat kjøpte BB30 sammen. Etter ca to brygg fant vi ut at det ble for lite, og bygde eget bryggeri med noen gamle varmtvannstanker. Nå bruker vi det når vi brygger sammen, da får vi 75-100 liter. Og så bruker vi BB30 når vi brygger alene.

Lykke til!
 
Tilbake
Topp