Brygget med bb30, trenger råd.

Hei.

Har nå fått vørteren over i gjæringskar, tilsatt gjær, slakta en sau, bedt til 3 forskjellige guder om at dette skal gå bra.

Jeg håper det er noen som er villige til å se over hva jeg har gjort for å gi meg råd om hva som burde gjøres på en annen måte til neste gang jeg skal brygge igjen.

Etter å ha lest diverse bøker, lest igjennom forumet her, samt bruksanvisningen på bb30 så hadde jeg gjort meg opp en mening om hva jeg tror kanskje ville funke siden det er så veldig mange forskjellige måter å komme i mål på tydeligvis.

Brygget et IPA ferdigkit om det trengs nevnes.

Prosessen:

1: Siden dette var ett 7kg sett har jeg forstått det slik at ca 3L/kg var ett greit utgangspunkt så det var det som gikk opp i bb'en. 21L satt til å nå en temp på 71 grader.

Dette fordi jeg ville nå 66grader når malten var oppi. Noe jeg også gjorde etter 10 min med resirkulering. Skulle sette ned effekten på bb30, tok såklart tak i termometeret istedet av siden jeg var gira ut av en annen verden av å endelig være i gang. Endte tilslutt på en temp på 68.5 før jeg la på lokket, slo av varmen, for så å la den godtgjørelse seg de påfølgende 90 min som den iflg oppskriften skulle.

Var nedom hvert 30 min for å røre og sirkulere i 5 min.

2: etter 90 min gikk jeg ned, slo på bb30 igjen, termometer på 78 grader for å gjøre en utmesk? Resirkulerte jevnt for å komme i mål. Når jeg nådde 78 grader, koblet jeg bb'en av, sirkulere i 15 min.

3: løftet nå opp silkaret for å la det renne av seg og for å få skylt. Hadde 14L vann (ca80grader) klart som jeg, når dryppingen begynte avta helte over silkaret for å få mer vørter i bøtta. Dette tok ca 20 min med en liten 200ml kopp. Brukte opp alle 14L. Endte da på ca 28L i bb'en.

4: når dryppingen begynte avta helt satte jeg opp gradene til 110 for å begynne koking. Når det bobler satte jeg effekten ned på 70, slengte oppi bitterhumlen og smørte meg med tålmodighet. Humlet som anvist.

Kokingen var jeg ferdig med etter 60 min, så begynte nedkjølingen.

Nådde 20 grader etter 30 min. Nå lot jeg bb'en stå i 45 min for å få med seg minst mulig grums.

5: satte nå bb'en slik at jeg kunne bare åpne kranen for å la dette renne over i gjæringskaret. Skulle ende på 25L i bøtta, sluttresultatet ble 21L. Stoppet å tappe over når jeg så at det rant grønt fra bb'en pga all humlen. Skulle kanskje tatt med mer av dette istedet for å la det bli igjen i bb'en?

Strødde over tørrgjæren, satt på lokk og gjæringslås.

Nå sitter jeg her, utslitt som en jævel som akkurat har gått 5mila i Kollen å lurer på hva som burde ha blitt gjort anderledes? Derfor håper jeg det er noen der ute som vil se over, og gi meg en tilbakemelding på hva jeg kan gjøre neste gang i stedet.

På forhånd takk om du gadd lese alt dette.

Sist redigert:
Høres helt greit ut det, eneste man kunne peke på er at gjæren burde vært rehydrert og gjæringskaret ristet ved tilsetting av gjær.

Vet ikke om du har tatt gravity-målinger underveis, det er i hvert fall greit å gjøre.

Så lenge du har vært nøye med rengjøring så blir det nok godt øl :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

1: Siden dette var ett 7kg sett har jeg forstått det slik at ca 3L/kg var ett greit utgangspunkt så det var det som gikk opp i bb'en. 21L satt til å nå en temp på 71 grader.

Dette fordi jeg ville nå 66grader når malten var oppi. Noe jeg også gjorde etter 10 min med resirkulering. Skulle sette ned effekten på bb30, tok såklart tak i termometeret istedet av siden jeg var gira ut av en annen verden av å endelig være i gang. Endte tilslutt på en temp på 68.5 før jeg la på lokket, slo av varmen, for så å la den godtgjørelse seg de påfølgende 90 min som den iflg oppskriften skulle.

Høres ut som du holdt tempen i mesken innenfor rimelighetens grenser .Litt høy temperatur som favoriserer mere komplekse sukkerarter som kan gi dårligere utgjæring. Noen mener tilogmed at det kan gi søtere øl.
2: etter 90 min gikk jeg ned, slo på bb30 igjen, termometer på 78 grader for å gjøre en utmesk? Resirkulerte jevnt for å komme i mål. Når jeg nådde 78 grader, koblet jeg bb'en av, sirkulere i 15 min.

Finfint det
3: løftet nå opp silkaret for å la det renne av seg og for å få skylt. Hadde 14L vann (ca8grader) klart som jeg, når dryppingen begynte avta helte over silkaret for å få mer vørter i bøtta. Brukte opp alle 14L. Endte da på ca 28L i bb'en.

her mente du 80 grader. Effektiviteten din beror mye på hvor sakte du gidder å skylle med de 14L
4: når dryppingen begynte avta helt satte jeg opp gradene til 110 for å begynne koking. Når det bobler satte jeg effekten ned på 70, slengte oppi bitterhumlen og smørte meg med tålmodighet. Humlet som anvist.

Nådde 20 grader etter 30 min. Nå lot jeg bb'en stå i 45 min for å få med seg minst mulig grums.

Bra det da
5: satte nå bb'en slik at jeg kunne bare åpne kranen for å la dette renne over i gjæringskaret. Skulle ende på 25L i bøtta, sluttresultatet ble 21L. Stoppet å tappe over når jeg så at det rant grønt fra bb'en pga all humlen. Skulle kanskje tatt med mer av dette istedet for å la det bli igjen i bb'en?

Nå sitter jeg her, utslitt som en jævel som akkurat har gått 5mila i Kollen å lurer på hva som burde ha blitt gjort anderledes? Derfor håper jeg det er noen der ute som vil senover, og gi meg en tilbakemelding på hva jeg kan gjøre neste gang i stedet.

Ville personlig ikke tatt med mye humle over i gjæringskaret, andre mener noe annet

Hva er det du ønsker å forbedre, du har vel gjort det meste etter boka ? Bortsett fra å ikke rehydrere tørrgjæren og tilføre oksygen til gjæringstanken. Dessverre er disse to punktene meget viktige for ølets kvalitet når du kommer dit. Heldigvis mindre viktig for øl med lavere OG, slik som du hadde.

OG endte på 1.062 forresten, glemte nevne det. Stod jeg skulle ende opp mellom 1.060-070. Testet dette da det rant over til gjæringskaret. Riktig tidspunkt?

OG endte på 1.062 forresten, glemte nevne det. Stod jeg skulle ende opp mellom 1.060-070. Testet dette da det rant over til gjæringskaret. Riktig tidspunkt?
Helt supert tidspunkt. Jeg måler også BG (preboil gravity) og noen SG målinger underveis i kokingen slik at jeg er sikker på å nå forventet OG

Høres ut som du holdt tempen i mesken innenfor rimelighetens grenser .Litt høy temperatur som favoriserer mere komplekse sukkerarter som kan gi dårligere utgjæring. Noen mener tilogmed at det kan gi søtere øl.

Finfint det
3: løftet nå opp silkaret for å la det renne av seg og for å få skylt. Hadde 14L vann (ca8grader) klart som jeg, når dryppingen begynte avta helte over silkaret for å få mer vørter i bøtta. Brukte opp alle 14L. Endte da på ca 28L i bb'en.

her mente du 80 grader. Effektiviteten din beror mye på hvor sakte du gidder å skylle med de 14L

Bra det da

Nå sitter jeg her, utslitt som en jævel som akkurat har gått 5mila i Kollen å lurer på hva som burde ha blitt gjort anderledes? Derfor håper jeg det er noen der ute som vil senover, og gi meg en tilbakemelding på hva jeg kan gjøre neste gang i stedet.

Ville personlig ikke tatt med mye humle over i gjæringskaret, andre mener noe annet

Hva er det du ønsker å forbedre, du har vel gjort det meste etter boka ? Bortsett fra å ikke rehydrere tørrgjæren og tilføre oksygen til gjæringstanken. Dessverre er disse to punktene meget viktige for ølets kvalitet når du kommer dit. Heldigvis mindre viktig for øl med lavere OG, slik som du hadde.

Det jeg er ute etter er rett og slett hva jeg burde ha gjort istedet for det jeg gjorde da jeg brygget i denne omgang. Hva ville du gjort?

Høres jo fint ut dette og ingen grunn til panikk om du ikke har rehydrert gjæren (her strides selv de lærde) og ikke har rista bøtta (du får masse oksygen inn ved tapping til gjæringsdunken hvis du har godt fall).

*Ellers, det høres ut som du stoler på temperaturmåleren i BB'en, det må du ikke. Kontroller alltid med eksternt termometer, og følg med særlig ved temperatursteg (varme opp til 78*C f eks). Sensoren i bunnen reflekterer ikke nødvendigvis temperaturen inni mesken, og enkelte ganger virker det som den er helt på tur.
*Hvis du mener du hadde 28L til kok høres det lite ut med 21 L i bøtta. Hvor forsvant resten? Brukte du humlepung? Vannberegning er greit å finne ut av, men man må gjerne lære oppsettet sitt å kjenne før man treffer på mengden. Jeg mesker med 24 L og skyller med 11-12L. Får da ca 25 L i bøtta m/OG 1050 ved bruk av 5,5kg malt.

Høres jo fint ut dette og ingen grunn til panikk om du ikke har rehydrert gjæren (her strides selv de lærde) og ikke har rista bøtta (du får masse oksygen inn ved tapping til gjæringsdunken hvis du har godt fall).

*Ellers, det høres ut som du stoler på temperaturmåleren i BB'en, det må du ikke. Kontroller alltid med eksternt termometer, og følg med særlig ved temperatursteg (varme opp til 78*C f eks). Sensoren i bunnen reflekterer ikke nødvendigvis temperaturen inni mesken, og enkelte ganger virker det som den er helt på tur.
*Hvis du mener du hadde 28L til kok høres det lite ut med 21 L i bøtta. Hvor forsvant resten? Brukte du humlepung? Vannberegning er greit å finne ut av, men man må gjerne lære oppsettet sitt å kjenne før man treffer på mengden. Jeg mesker med 24 L og skyller med 11-12L. Får da ca 25 L i bøtta m/OG 1050 ved bruk av 5,5kg malt.

Det kunne så klart komme frem at alle temperaturer ble målt med et digitalt termometer som jeg kjøpte samtidig som bb'en etter å ha lest akkurat det du sier om at den måleren på bb'en fungerer stort sett kun til å måle hvor varmt vannet er før du skal meske. (Målte for sikkerhets skyld da også)

Humlepung brukte jeg ikke, vil det ha noen fordeler? Kan forstå at du får mindre opp i gjæringsbøtta, men er ikke litt ønskelig?

Angående vannmengde: kjelen den tar 30 liter slik jeg har forstått det. Jeg hadde fylt dette nesten helt opp. Snakker om ett par cm til så hadde bb'en rent over. Så jeg har ikke eksakt tall på hvor mye som stod i bøtta til kok, det ble sånn ca. Det var en god del rester som ble tømt i dass etter at jeg hadde tappet i gjæringskaret. Men det så mer ut som gress kjørt gjennom en blender enn øl. Så når jeg så at dette gikk over i bøtta så fikk jeg det for meg at dette er ikke noe jeg vil ha med oppi.

Når jeg tapper i gjæringsbøtta, istedet for å kjøre full spiker med tapping, vil det være bedre å gjøre dette saktere? Mtp å få nok oksygen inn i vørteren? Eller vil dette skade ølet om det tar for lang tid?

Det kunne så klart komme frem at alle temperaturer ble målt med et digitalt termometer som jeg kjøpte samtidig som bb'en etter å ha lest akkurat det du sier om at den måleren på bb'en fungerer stort sett kun til å måle hvor varmt vannet er før du skal meske. (Målte for sikkerhets skyld da også)

Humlepung brukte jeg ikke, vil det ha noen fordeler? Kan forstå at du får mindre opp i gjæringsbøtta, men er ikke litt ønskelig?

Angående vannmengde: kjelen den tar 30 liter slik jeg har forstått det. Jeg hadde fylt dette nesten helt opp. Snakker om ett par cm til så hadde bb'en rent over. Så jeg har ikke eksakt tall på hvor mye som stod i bøtta til kok, det ble sånn ca. Det var en god del rester som ble tømt i dass etter at jeg hadde tappet i gjæringskaret. Men det så mer ut som gress kjørt gjennom en blender enn øl. Så når jeg så at dette gikk over i bøtta så fikk jeg det for meg at dette er ikke noe jeg vil ha med oppi.

Når jeg tapper i gjæringsbøtta, istedet for å kjøre full spiker med tapping, vil det være bedre å gjøre dette saktere? Mtp å få nok oksygen inn i vørteren? Eller vil dette skade ølet om det tar for lang tid?

Humlepung/ball vil hjelpe deg å unngå nettopp det du nevner med at du har en grønn suppe i bunnen og kan ta med deg mer vørter over i bøtta. Det er vel forskjellige preferanser, men rester av bitterhumle i bøtta er ikke noe stort ønske for flertallet. Dersom du sikter til tørrhumling gjøres det med ny humle f eks på dag 7 uti gjæringen.

Vannberegning slik jeg ville tenkt slik du har gjort det: 21 L innmesk + Skylte med 14 Liter - 7 liter vann som forsvant med malten = 28 L (som du sier). Ca 10% avdamping etter 60 min kok = 25 L . Du kan jo måle hvor mye du heller i dass neste gang så finner du ut om regnestykket stemmer - Kanskje det var 4 L denne gangen( ?) Evt neste gang kanskje du får mer i bøtta ved bruk av humlepung.

Jeg kjører full spiker over til bøtta og det spruter godt. I tillegg rister jeg bøtta godt etterpå også, men ville bare kommentere at det neppe er noe krise om du glemte å riste.

Da er det Humlepung jeg må gå til anskaffelse av til neste gang for å få med litt mer vørter.

Hvor lang tid er det vanlig å bruke på skylling? Denne gang brukte jeg ca 20min. Burde dette gjøres enda saktere? Vil det ha noen innvirkning på resultatet?

Å whirlpoole etter kjøling kan hjelpe deg å få ut litt mer vørter. Ta en deinfisert sleiv og rør rundt så du lager en sirkelbevegelse, før du lar den stå i ro frem til tapping. Da vil grumset samle seg i en haug i midten og du kan få skvisa ut litt mer.

Whirloool funker dårlig på høye smale kjeler dessverre.
Det tenkte jeg ikke på. Whirlpool har ikke så mye for seg da. Fordelen med høye og smale kjeler er at svinnet uten, blir mindre på grunn av mindre tverrsnitt.

Siling er et godt alternativ. Men, uansett, grums i gjæringsbøtta har ikke nødvendigvis noen negativ effekt på smak. Så lenge det ikke blir med over på flaske eller fat og til slutt ender opp i glasset, kan du gjerne dumpe alt opp i gjæringskaret.

Jeg gjenbruker ofte gjæren. Da er det en fordel å få med minst mulig grums fra kokekjelen. Hvis ikke vil gjæren binde seg til grumset og må vaskes mer grundig før gjenbruk.

Sist redigert:
Da har jeg fått tømt første brygg. Tenker det er greit å fullføre "bryggeloggen" slik at jeg kan få litt hjelp til å forbedre neste brygg.

Denne stod til gjæring i 14 dager på ca 20 grader. Gjæring stoppet på 1010, og ble da flasket.

Det ble gjort på følgende måte at jeg koblet en flaskefyller på karet som jeg igjen tredde en silikonslange over som ble ført opp i et annet gjæringskar hvor det var sukker i. Dette var en sukkerlake laget for 21 liter vørter. Ca 120g som hadde blitt kokt med 2 dl vann rett før, stått til avkjøling i 10 min for så å bli helt i gjæringskaret som skulle bli fylt opp.

etter å latt stå i ca 20 grader igjen i 3 uker så drakk jeg mitt første brygg. Fin skum, herlig lukt, smakte bra, men det var veldig tamt. Tenk ristet cola, som har stått uten kork i 1 dag. Hva har jeg gjort galt?

Tenkte det var greit å bumpe denne så noen kanskje tok seg bryet med å se over hva jeg har gjort:)

Muligens sukkerlaken har blitt dårlig blandet ut I brygget, da blir det mange flate flasker og noe med mye futt... Jeg venter med å tilsette sukkerlaken til det har kommet minst 5 ltr I omstikkingsbøtta og rører ytterst forsiktig når alt er overført. Skjønner ikke helt hvordan du bruker flaskefylleren ved omstikking, du mener kanske hevert??

Jeg har vært helt på bærtur. Omstikking foregikk ved at jeg koblet en silikonslange rett på krana.

Så det er sukkerlaken som kan være den store synderen? Mangelen på utblanding

Innimellom så får jeg et par flasker som jeg må vente litt på for å få fylt et glass uten at skummet fyller benken.
Jeg gjør som mange andre og heller i sukkerlake etter at noen liter har kommet over i omstikkingskaret.
Rører ikke noe etter det så kan være at det blir noe mer sukker i noen flasker.

Men du sier at du har fint skum og at det likevel er tamt. Det har jeg ikke opplevd.
Fint skum har alltid kommet med fin karbonering hos meg.
Kanskje noen andre har noen ideér om det?

Hvor mye endte du med i omstikkaret? Hvis det var 21l + 2l sukkerlake har du effektivt 5.2g/l sukker i ølet. Det er muligens
litt på den lave siden. Jeg synes det blir ok med 7g/l. Samtidig har du bra skum, så det er litt rart.

Bra skum med en gang bare? Kan det være at du serverer den ved for høy temperatur ifht karboneringsgraden slik at nesten all co2 forsvinner i skummet?

Tilbake
Topp