bryggetabbe? lager på fat natyrlig karbonering.

På fredag så fatet jeg en lager på henholdsvis to Tolvliters cornyfat. Siden jeg skulle i en bursdag gikk det litt fort i svingene da jeg fatet. Jeg kjørte nemlig litt gass i feil kobling. Vil dette kunne oksidere ølet?
Jeg har også av gammel ale-vane "glemt" fatene i romtemperatur. Men er nå usikker på om det var så lurt. Naturlig karbonering. Bør jeg gjøre noen strakstiltak?
 
Om det er co2 som ble sprøytet inn i feil kobling, så blir det ikke oksidert. Co2 er selve antikrist for oksygen.
Romtemperatur skader vel ikke så lenge det ikke er snakk om langtidslagring. Men få dem på kjøl om det lar seg gjøre.
 
Om du har "luftet ut" den luften som ligger øverst i fatet, slik at det er erstattet med CO2, så tror jeg ikke det betyr noe om du lagrer det i romtemperatur - jeg tror tvert imot det kan være en fordel om det får en uke eller tre slik, før du kjøler og karbonerer. Om du har hatt god utgjæring før fating, så skal du ikke få noen naturlig karbonering.
 
Humle degraderes av "høy" temperatur. Dvs at det går bedre i det lange løp ved å lagre ved lavere temperatur. Forskjellige ølstiler har forskjellig fordel.
 
Tilbake
Topp