bryggevann

TTL

Hei og god sommer! Jeg sitter og planlegger mitt neste brygg, som er det andre brygget på nytt selvbygget bryggerverk (2 halvparter av en 180-l vvb med henholdsvis 2 og 3 1.8kw, wihrlpool stuss og en drillpumpe fra bryggeland (thumbs up for bryggeland).
Jeg er innmari spent, litt med tanke på rettelser vi har gjortetter første testbrygget, men ikke minst fordi jeg skal brygge på brønnvannet på hytte/småbruket der dette utstyret skal få sitt endelige hjem. Jeg har kjøpt en sekk pale weyermann, 200 g med hbc436 / woody, og har en god slant fra første brygget med dennys favorite. Har en halv kg acidmalt og litt forskjellig cara. Hvis dette sier noe om planen min....
Men problemet mitt er at brønnvannet som vanligvis, når det ikke er så fantastisk varmt og uten rein, er ett deilig kildevann med godt mineralinnslag (og mener å ha målt det med vanlig lakkmuspapir for 1-7 ph), som nå er like klart (måler lavere ph (5-6) på litt gamle av de samme stripsene), men med mye mer mineraler, litt mot leirepreg, men lager god kaffe og er forfriskende å drikke. Bryggingen skjer i løpet av neste uke. Er det noen av dere som har noen betraktninger rundt hvordan jeg skal behandle vannet / ide om innslag av vannet jeg beskriver og lettfermentert godt humlet? Tipper noe sånt som 63 til 12?

I første omgang tror jeg ikke jeg hadde gjort noen justeringer i det hele tatt ... Kanskje lage en mikro-mesk i en gryte og måle pH underveis for sikkerhets skyld. Er jo veldig spennende å se hva slags preg eget brønnvann vil gi til ølet!

Siden jeg jobber på Kjemisk institutt, kan jeg forhøre meg litt her, men det er ferietid og veldig få personer på bruket ... Ellers ville jeg tatt kontakt med NGU (www.grunnvann.no) for å få noen pekere på hva vannet faktisk kan inneholde, og kanskje skaffe seg en vannanalyse.

... Er det noen av dere som har noen betraktninger rundt hvordan jeg skal behandle vannet / ide om innslag av vannet jeg beskriver og lettfermentert godt humlet? Tipper noe sånt som 63 til 12?
Spel heller på lag med vatnet. I det vatnet er meir leiraktig kan du brygge typiske britiske, jordaktige øltypar (bitter, pale ale, engelsk ipa). Vatnet vil då kunne spele godt på lag med humle som gjev jordaktig øl. Gueuze og lambic kan også fungere fint med dette vatnet.

God sommar.

Bruk litt kalsiumsulfat dersom du vil fremheve humlepreget i ølet, kalsiumklorid dersom du vil ha mer maltfokus.

Liten oppdatering... det blei brygging på mandag. Gøy men masete. Brønnvannet mitt ble kjølevann, og så henta jeg bryggevannet hos naboen det eneste jegveitom vannet utenom at det smaker friskt av mineraler, er at rørleggeren til naboen instalerte kappe på varmeelementet hans for å spare det pga høy mengde metaller i vannet. I tillegg er det hardt nok til å merke at zaloen skummer litt dårligere. Kvelden før bryggekvelden kokte jeg meskevannet en halvtime for å drive ut co2 med håp om å felle ut noe alkaliteter. Dette sammen med underkant av 2% acidmalt ga meskeph på ganske så nært 5.2 (ph-strips er vanskelige å lese). Ca 5% carapils, 2-3% cara amber og 3-4% med noe jeg mener skal være crystall. Jevnlige doser med woody-humla i løpet av kokinga (og fwh) til ibu på 55 eller noe. Ut av 23 kilo malt satt jeg 77 liter og74 til gjæring. Mesket på 64/15min-> 65/20min->71/15min->mash out på 78 (+varmetiden, ca en halv grad i minuttet?). Sirkulasjon hele tiden under temperaturøkningene.
Så var det kjøling da... brønnen / ila ligger 70 meter fra låven, med bensindrevet vannpumpe jeg måtte løpe frem og tilbake for å justere, måtte utnytte det 13 grader kalde vannet så godt jeg kunne. Og spillvannet gikk det oppblåsbare bassenget til unga.
Så gjæringa da. Jeg måtte heise gjæringskara med en liten vinsj ned gjennom en luke i kjøkkengulvet for å få 18° i stedet for 30...
Stress, men det var muligå gjennomføre sommerferiebrygging i varmen. Høsten vil vise resultatet. Gleder meg!

Tilbake
Topp