Brygging av Alkoholfritt øl

Er det noen erfarne bryggere her som har utforsket og prøvd ut kunsten med alkoholfritt øl?

Ser at noen foreslår litt av hvert som å la gjære ut, varme opp for å la alkoholen fordunste etc, men har noen prøvd noen av delene og fått sjekket at øllen er alkoholfri etterpå?

Om noen har teori på temaet / kilder er jeg interessert også.

Er heldigvis glad i smaken av øl, gjerne helt foruten alkohol hadde vært spennende å forske litt på :)

Litt spent på å kunne forske litt på det særlig dersom å koke en andre gang er løsningen, om det går an å kjøre på med noe humle under denne prosessen og :rolleyes:
 
Det skulle jeg gjerne visst litt mer om også. Men det er kanskje ikke så mange som har eksperimentert med (tilnærmet) alkoholfritt hjemmebrygg?
 
Jeg tok nettopp en Nanny state-klone ut av karbonering og må bare si at jeg er overrasket og imponert over at det går an å lage noe sånt. Er jo ikke til å komme unna at det blir litt tynnere i smaken enn vanlig øl men det er jo en real humlebombe og smaker deretter. Anbefales!
 
Ingen hjemmebryggere med personlig erfaring på temaet? :) kan godt brygge lav abv øl, trenger ikke å være absolutt alkoholfritt dersom det er så vanskelig å få til som det høres ut som.
 
Jeg tok nettopp en Nanny state-klone ut av karbonering og må bare si at jeg er overrasket og imponert over at det går an å lage noe sånt. Er jo ikke til å komme unna at det blir litt tynnere i smaken enn vanlig øl men det er jo en real humlebombe og smaker deretter. Anbefales!

Karbonerte du denne naturlig eller med co2? Ser for meg at naturlig karbonering gir 0,2-0,3% ABV alene.
 
Så kult at det faktisk blir godt. Har laget en lettøl på 2,5% som ble veldig god, men da skal det prøves en alkoholfri så fort jeg har tid;)
 
Tipper 80% av bidragene til lav-abv-konkurranse på nyåret vil bli Nanny-kloner.

Jeg prøvde å fordampe alkohol fra en 5L batch for ikke lenge siden. Det smakte ikke bra i ettertid. Bare maltsmaken som ble igjen, grov sådan. Har vurdert å humle mer mens det damper bort, men da får man trub igjen etc etc, og å få det tilbake til fat ble bare mas i hodet mitt da jeg tenkte litt mtp oksidering. Har ikke tenkt noe mer på temaet etter det.
 
Har hørt om en gjær som ikke lager alkohol, men alikevel omdanner sukkerarter til et eller annet. Hang meg ikke spesielt opp i det og kan ikke huske hva eller hvor dessverre. Men da vet du at det finnes et håp
 
Dette temaet har vært oppe flere ganger på FB-gruppen ”For oss som brygger selv”.
Fordampningsmetoden fungerer sånn passe i praksis. Alkoholinnholdet etter dampbehandling ble målt til ca halvparten (hvis jeg ikke husker helt feil) av opprinnelig nivå. Dessverre forsvinner det meste av humlepreget sammen med alkoholen. Det vil selvsagt være mulig å tørrhumle i etterkant. Forestiller meg at denne prosessen utsetter ølet for massiv oksygeneksponering.

Tror det vil være enklere for en hjemmebrygger å prøve med lav gravity og masse spesialmalt/humle som i Nanny State. Eller prøve seg på en Munkholm-tilnærming: Avbrutt gjæring på en gitt gravity og liberale mengder edelhumle. Ringnes sentrifugerer Munkholm, men det finnes vel andre metoder (gjærstop?).
 
Fordampningsmetoden fungerer sånn passe i praksis. Alkoholinnholdet etter dampbehandling ble målt til ca halvparten (hvis jeg ikke husker helt feil) av opprinnelig nivå. Dessverre forsvinner det meste av humlepreget sammen med alkoholen. Det vil selvsagt være mulig å tørrhumle i etterkant. Forestiller meg at denne prosessen utsetter ølet for massiv oksygeneksponering.

Vit hva du drikker har målt et slik øl. Det var redusert fra litt over 6% til like under 5%.
 
Vit hva du drikker har målt et slik øl. Det var redusert fra litt over 6% til like under 5%.

Jeg drakk ca 6 halvlitere av mitt prosjekt før jeg kunne stadfeste at det funket noenlunde, men at det fortsatt var alkohol i det. Men jeg vil si at jeg fordampet mer enn 1% ABV. Såvidt jeg husker (splitt-batch, noterte ikke hvilken jeg tok).så holdt det rundt 7%, og jeg drakk ca seks halvlitere av det og først da begynte jeg å merke noe. Jeg gikk kun etter nese. Når det ikke luktet alkohol av dampen lengre (tok magadrag, og påtvang dama til å frivillig gjøre det samme), så lot jeg det holde på en halvtime til. Men det smakte ikke i nærheten av originalbrygget til slutt. Jeg tror faktisk egentlig ikke at å humle det i kjelen der og da ville hjulpet når jeg tenker over det nå. Det søte, altså alkoholen er borte. Originaloppskriften tar jo høyde for at det er alkohol der. Så det ville neppe blitt "godt nok". Men med tider og stunder så vil jeg prøve igjen, bare jeg finner et lite fat jeg kan ofre.

Edit. det var 0.33 ikke halvlitere
 
Sist redigert:
Jeg drakk ca 6 halvlitere av mitt prosjekt før jeg kunne stadfeste at det funket noenlunde, men at det fortsatt var alkohol i det. Men jeg vil si at jeg fordampet mer enn 1% ABV. Såvidt jeg husker (splitt-batch, noterte ikke hvilken jeg tok).så holdt det rundt 7%, og jeg drakk ca seks halvlitere av det og først da begynte jeg å merke noe. Jeg gikk kun etter nese. Når det ikke luktet alkohol av dampen lengre (tok magadrag, og påtvang dama til å frivillig gjøre det samme), så lot jeg det holde på en halvtime til. Men det smakte ikke i nærheten av originalbrygget til slutt. Jeg tror faktisk egentlig ikke at å humle det i kjelen der og da ville hjulpet når jeg tenker over det nå. Det søte, altså alkoholen er borte. Originaloppskriften tar jo høyde for at det er alkohol der. Så det ville neppe blitt "godt nok". Men med tider og stunder så vil jeg prøve igjen, bare jeg finner et lite fat jeg kan ofre.

Jeg vil uansett advare mot å bruke en slik metode og anta noe sikkert om alkoholinnholdet. Det kan få veldig alvorlige konsekvenser om du, for eksempel, drikker et øl som er sterkere enn du tror og kjører bil etterpå eller kombinerer det med medisiner.
 
Jeg vil uansett advare mot å bruke en slik metode og anta noe sikkert om alkoholinnholdet. Det kan få veldig alvorlige konsekvenser om du, for eksempel, drikker et øl som er sterkere enn du tror og kjører bil etterpå eller kombinerer det med medisiner.
Hehe. Med en slik metode kan man vel egentlig ikke anta engang. men det var nå en observasjon.
 
Tilbake
Topp