Brygging av lager

Jeg starter med brygging i oktober si høst og har nå satt 8 brygg,  men kun ales. Resultatene blir bedre og  bedre.

Har nå planer om å brygge pilsner med gjær: Wyeast  nr 2042 dansk lager.

Burde jeg også ved brygging av lager benytte meg av gjærstarter et døgn eller to i forvegen. Kan noen gi råd om dette? Hvilken temepratur skal gjærstarteren ha?

Gahr skrev om dette: '...Ved brygging av lager, vil jeg anbefale at man alltid dekanterer av starterølet før man bruker gjæren....'

så da skal du plannlegge og begynne å lage en starter i god tid. Jeg trenger mer enn et døgn (kanskje 2) for at det blir klart nok å dekantere. Og starteren trenger mellom 24 og 36 timer for å gjære helt ut.

Om du trenger starter....? Du trenger iallefall mer gjær enn ved brygging av ale.  1 pakke fersk flytende gjær i toppform er sikkert nok til 20 liter pils med en OG på 1045-1050, men skal du brygge mer eller sterkere (eller har gammel gjær) så holder det ikke. 

Om du skal lage starter så trenger ikke den å gjære kaldt, 15-17 grader går fint, og da gjærer gjerne en 2 liter starter ut på et eller to døgn. Men så må den i kjøleskap for å bunnfelle, og 2042 er ikke den som flokkulerer best. 

Takk for info så langt, men hva mener dere med å dekantere starteren, eller å bunnfelle. Kan dere gi en oppskrift på det å lage starter for pilsner? Er det slik at jeg burde jeg bruke en annen gjær enn 2042, dansk lager?

Per Skaug skrev:
Takk for info så langt, men hva mener dere med å dekantere starteren, eller å bunnfelle. Kan dere gi en oppskrift på det å lage starter for pilsner? Er det slik at jeg burde jeg bruke en annen gjær enn 2042, dansk lager?

Bunnfelle betyr at gjærcellene faller ned mot bunnen av starter beholderen din. Om starteren får stå lenge nok kjølig etter at den er helt utgodt, så vil gjærcellen ligge som et tykt lag i bunn. Da kan du dekantere. Det betyr å helle av den klare væsken som er over gjærlaget. Dette gjøres gjerne fordi det som er over gjæren (den klare Væsken) gjerne smaker noe surt.

les ellers her om startere http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,542.0.html

hvis den smaker surt er det ikke infeksjon i den da :attevar:
eller smaker oksidering surt ::)
ifølge gutta på basic brewing kan en smake på "ølet" i starteren og kjenne om den er ok.men dem brukte ikke magnetrører.

oleeven skrev:
hvis den smaker surt er det ikke infeksjon i den da :attevar:
eller smaker oksidering surt ::)

Nei. det  trenger IKKE være infeksjon som gjør at den smaker surt.. :lessmile:

Det er spesielt med bruk av magnetrører, eller andre former for konstant lufting at den kan få en noe sur smak pga oksidering.

Starter "øllet" KAN og smake relativt godt, og søtt. Derfor kan det være en fordel og smake på starter øllet før du setter den kjølig

Hvis jeg skulle finne på å bruke gjærnæring fra Wyeast , skal den i gryta under koking av værteren eller i starteren. Er det lurt å bruke gjærnæring ved brygging av lager?

Per Skaug skrev:
Hvis jeg skulle finne på å bruke gjærnæring fra Wyeast , skal den i gryta under koking av værteren eller i starteren. Er det lurt å bruke gjærnæring ved brygging av lager?

Vi bruker det både i starteren, og i gryta 10 min før kokeslutt :yes:

Gjærnæring er alltid en god ide`

Tilbake
Topp