Brygging av lager

Vi skal brygge vår første lager, og trenger derfor litt innspill på gjæringsprofil. Hva er temperatur og tid for primær- og sekundærgjæring? Når og hvordan utfører man best en diacetyl-rest? Og kan man med fordel ta sekundærgjæring/lagering på fat?

Ok. Har du god erfaring med dette selv? Har liksom alltid hørt at tid og kald temp er nøkkelen til en clean lager?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er anerkjent at hurtigbrygging av lager i kontrollerte former gir godt resultat. Brukes hovedsaklig for å spare tid og penger i industrien da produksjons utstyr blir frigjort til neste batch raskere.

Har ikke prøvd selv, mine lagere gjæres på tradisjonell metode da ingen har hevdet at hurtigbrygging gir et bedre resultat, i beste fall like bra.

I begge tilfellene er nøkkelen til en ren lager lav temperatur i det første 50% av gjæringsforløpet slik jeg ser det.

Ok. Tror jeg kjører det safe nå første brygg, så får jeg heller eksperimentere mer etterhvert [emoji12]

Standarden for diacetyl rast er vel ca. 2/3 ut i gjæringsforløpet målt etter utgjæringsgrad, ikke tid. Har du en pils som forventes å gjære fra 1.048-1.012, vil du altså begynne diacetyl-steget omtrent når ølet har en SG på 1.024.

Men, når det er sagt, starter du gjæringen på lav temp., bruker nok, frisk gjær og lufter vørteren tilstrekkelig før gjæringen, skal det normalt ikke være nødvendig med noen temperaturøkning i gjæringen. Smak for sikkerhets skyld dersom du skipper temperatur heving, smaker det ikke diacetyl trengs strengt tatt ikke temperaturheving, men det skader heller ikke. Kan være en fordel å heve temperatur for å få best utgjæring også.

Tror jeg henviser til noen med lengre erfaring enn det jeg har
https://forum.norbrygg.no/threads/gjaering-av-pilsner.28127/#post-288520

Sist redigert:
Kan bli for mye oxy også.
Kjør temp kontroll på en lav, 10-12 gr.C stabil temp i 3 uker plus 1 uke med heving av temp til 16-17 grader og 1 uke med coldcrash hvor temp taes ned til 5 gr, C
Dette er temp regime jeg bruker og det funker for den gjæra jeg bruker

Ang temperatur og litt mer, Gahr skriver dette,

Jeg ville ikke nølt med å starte lagergjæring med rehydrert tørrgjær på 8 °C. En høy pitching rate (1,5-2 mill celler/ml/°P) og god oksygenering vil hjelpe til med å sikre en rask start og ren gjæring. Selv omenkelte produsenter påstår oksygenering ikke er påkrevd med tørrgjær, mener jeg det definitivt er best. Jeg har vært borti bryggerier hvor det benyttes tørrgjær uten oksygenering, og resultatene er IKKE optimale. Pitcher man ved en høy temperatur vil gjæren produsere mer fuselalkoholer, estere og diacetyl.

Denne tråden, ExBEERiment - rehydrere tørrgjær eller ikke?

Takker for svar. Vi bruker fersk fjær, WLP800. Lager stor starter og oksygenerer med ren oksygen. Satser på det, sammen med lav temp under gjæring vil gi bra resultat.

Tilbake
Topp