Brygging med samme gjær

Jeg vil lære èn gjær å kjenne fremover på mine lagerbrygg, skal snart lage flere lagerbrygg med litt forskjellig maltprofil men humla blir tysk/tsjekkisk på alle lagerølene. Kan jeg sette neste øl rett på gjærkaka fra den gamle? Jeg har lest at noen skriver om diacetyl-et-eller-annet og at ølet kan bli ødelagt om man setter ølet rett på. Medfører det stor risiko? Jeg har da hørt om folk som har brukt gjærkaka 20 ganger på rad, er det bare flaks eller gjør andre her inne det og :)?

- på forhånd, takk :)

Du vil aldri få ett svar på dette. Alle gjør dette litt forskjellig, og det som fungerer hos en brygger - fungerer ikke nødvendigvis hos den neste - eller hos deg.
Jeg setter aldri på gjærkaka, da jeg har definert dette som en potensiell kilde til usmak, og du vil få altfor mye gjær (overpitching). Nå har jeg aldri forsøkt, så dette er bare min private antagelse.
Jeg høstet tidligere fra gjærkaka dersom jeg ikke hadde brukt tørrhumle / mye humle (IPA). Dette har jeg også sluttet med. Jeg anser det som 'tryggere' enn rett på gjærkaka, men igjen - min antagelse.
Jeg dyrker alltid min gjær før jeg tilfører den vørteren. Jeg har derfor tatt vare på ca 10 gjærtyper som jeg bruker fra tid til annen. Er det lenge siden den ble brukt, lager jeg starter i to omganger. Først en svak (1.020), og deretter en 'vanlig' (1.030-1.040). Gå det for lang tid, blir de kastet...
Min anbefaling er at du gjør det du tenker er riktig, så vil tiden vise om det blir usmak. Blir det usmak, må du finne en ny teknikk.

Sist redigert:
Chris White sier at dette ikke er noe han ville gjort. Hvis du ønsker å brygge back-to-back er det bedre å ta vare på gjærkaka, vaske gjæringskaret og bruke riktig mengde til neste brygg. Det blir massiv overpitching ved å bare dumpe rett på den gamle. Det går nok bra første gangen, men 20 ganger på rad??? Det er noe av det drøyeste jeg har hørt. Det bli mange liter død gjær etterhvert. Kan garantere at det smaker vondt etter noen runder.

Tykk slurry har mye levende gjær. En jeg stoler på har telt under mikroskop – og kommet til at 200 mrd pr 100 ml er et ganske riktig antall. Det stemmer også bra med kilder på nett.

Men som msevland skriver, folk har ulike meninger om dette.

Jeg vasker stort sett gjæra, sånn som foseid gjør i klassikeren "gjærvask" på youtube. Fungerer stort sett utmerket

I følge teorien så skal gjærkaka etter et brygg inneholde nok celler til å pitche i et ti ganger så stort brygg med samme OG. Så det er jo litt overpitching å ha rett på kaka. Samt at man drar med seg gammel morro i form av trub og mye død gjær.

Og med overpitching så skjer også det at det blir ikke dannet så mange nye datterceller, så vitaliteten på gjæren går ned over tid da det blir mye av de samme traverne som må gjøre jobben.

Skal du høste og gjenbruke gjær i flere generasjoner så bør pitchraten være noenlunde korrekt da det fremmer vekst av nye celler ifht overpitching.

Om jeg tar en bit av kaka og vasker, og fyller et lite glass vet jeg bare ikke hvor mye celler jeg har. Jeg får prøve meg fram.

Ca 100 ml vasket slurry duger som regel. Lav OGer nærmere 75ml og litt sterkere nærmere 125. For kruttsterke saker gønner du på.

Som oftest tar vi ut gjæren og bruker ca.1/6 neste gang vi brygger..Vasker ikke gjæren,den har sett ren og fin ut hver gang..

Har og kjørt rett på gjærkaka et par ganger uten av det har vært noe negativt med det...gjør det bare en gang..blir mye gjær av det..

Startet med 2 rør WLP830 for ca 1 år siden,fungerer supert enda..har vel blitt rundt 15 brygg på samme gjæren nå...

Brewersfriend-kalkulatoren oppgir 465 mrd levende celler i en 25 liters lagervørter på 1.050. Da kreves det vel litt mer slurry? Jeg pleier å bruke drøyt 200 ml med godt resultat.

Ja til lager må du gange med to. Jeg burde presisert at det gjelder for ales.

Supert. Jeg delte gjærkaka fra forrige bokkøl på 4. Skulle bli passelig til neste batch med pils.

Tilbake
Topp