Brygging ute - temperatur

Brygger noen av dere ute nå om vinteren? Hvordan går det? Hvor kaldt kan man brygge ute med speidel? Noen spesielle forholdsregler ? Ønsker å brygge ute på terrassen. Får man bra kok? Tenker å kjøpe kjølekappe fra speidel eller et liggeunderlag for isolasjon.
 
Jeg brygger med speidelen på verandaen, og det funker fint det. Brygga forrige helg (5-10 minus?) og har planer om å få til denne helga også. Største problemet er at alt vannsøl fryser til is, så det er mer stress å tørke opp. Ok kok, kunne vært bedre, men det synes jeg på sommeren også. Bør vel lage meg noe isolasjon å ha rundt snart ...
 
Brygger i Stavanger og det er sjeldent minusgrader ute så akkurat problemet med frysing bør gå bra, selv om det har vært ganske kaldt de siste ukene... Når du brygger om sommeren, er du ikke plaget med insekter som får lyst på litt søt vørter? Det er jo åpent til vørteren når du har i spiralkjøler (kanskje du har en annen løsning?)

Må også komme på en lur måte å kvitte meg med vann som er brukt til kjøling.. Noen ideer?
 
Nei, ikke egentlig. Bor i 3. etasje, kanskje færre insekter da. Jeg bærer speidelen inn på badet for kjøling, og kobler spiralkjøleren på vaskemaskinvannkran og -avløp. Kunne i prinsippet hatt en lang hageslange fra bad til veranda, men er litt risky mtp vannlekasjer.
 
Brygger ute, riktignok ikke med speidel, men ikke når det er minus eller mye vind. Koker på propan så kok er ikke problemet. Men å holde høy nok meske temp er vanskelig. Dessuten fryser alt vannsøl så jeg venter gjerne til det blir over plusgrader.
Dessuten er det jo lite hyggelig å stå ute i 5 timer i minusgrader.
 
Sist redigert:
Jeg har brygget ute i ca 4 plussgrader. Det gikk ikke bra. Nådde koketemp kun med lokk på. Men fant i ettertid ut at det var noe galt med speidelen da jeg ikke nådde høyere enn 97 grader ved koking innendørs heller. Når jeg forhørte meg på butikken jeg kjøpte speidelen sa de at den var beregnet for brygging over 10 grader. Svada eller ikke? Tydeligvis hvis folk får ok kok i minusgrader. Brukte forresten liggeunderlag som isolasjon. Det funket bra. Bare å klippe hull til håndtakene og krana.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brygget med min BB30 tre ganger så langt i år, på verandaen, sist nå på lørdag (-16). Gikk greit det. Hageslangen hadde fryst, og det small litt ekstra i spiralkjøleren når jeg satte den nedi, men utover det var det en vanlig, dog pisskald bryggedag.

Opp til kok tar litt lengre tid og kjøling tar litt kortere tid. Hepp.
 
Har laget meg en pils i dag med 70 liter til kok i speidelen.. Var minus 2 grader i dag.. Har gamle typen 50 l speidel og har varmekappen til speidel.

Brukte lang tid å oppnå kok og måtte veksle mellom å ha på lokkmognta det av for å ha tilfredstillende kok.. Satser påmat det var såpass kok at det ikke blir problem med dms.

Mens jeg varmet opp til kol så dant jeg fram et elektrisk tepper som jeg hadde liggende og pakket inn speidel med maks på effekten og det hjalp på .

Genialt å kjøle ned vørteren når det er så kaldt ute. Men jeg har alltid lokk på når jeg kjøler vørteren da jeg er alltid nervøs for forurensinger i vørteren


Easybrew
 
Sliter med å få rullende kok på 20l'ern, men vurderer en dyppkoker i tilegg[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Riktig nok speidel tråd.. Men har også brygget ute i ca 15 minus med BB30 isolert med liggeunderlag. Gikk fint det. Vannslangen frøs riktig nok og måtte en tur dusjen og varmes før kjøling kunne starte. Og så ren luft ute når det er kaldt da. :)
 
Hei!

Kan man la gjæringen stå ute i minusgrader hvis man isolerer gjæringsbøtta med liggeunderlag eller varmeteppe?

Er litt redd for at gjærlåsen skal fryse. Noen tips på det området?
 
@Ksb1965 Okey. Og det fungerer liksom? Men har du gjort dette selv hjemme? Siden jeg har en uisolert garasje/utebod. Men det fungerer med et varmeteppe rundt gjæringskaret og fylle gjærlåsen med brennevin under gjæringsprosessen?
 
Aller beste for å gjære øl er en stabil temp , hvis du gjærer ute i flere minus grader så tviler jeg på at du får d helt stabilt med varmeteppe. Jeg har ikke prøvd det selv da er bare noe jeg tror. Brennevin i gjærlås gjør ingen skade bare mindre bakterier er min mening
 
Tilbake
Topp