Burde man ta ut meskenposen av kjelen før man utmesker

Hei,

Jeg brygger BIAB og har en ikke alt for kraftig koketopp. Jeg mistenker at dette gjør at jeg får et litt søtere øl en det oppskriftene ønsker (da jeg tror at jeg bruker litt for lang tid ca 15min fra 64-78 grader). Så, jeg lurer på, hva ville effekten være hvis jeg tok ut meskeposen mens jeg varmet opp vørteren fra f.eks 64-78 grader. Ville dette gi et tørrere øl? Eller vil det antagelig ikke ha noen effekt.

Hele poenget med utmesking er jo å frigjære sukkeret i malten. Så ved å fjerne den så er det ikke lenger noe poeng å meske ut. Du vil, som du sier, bruke noen minutter ekstra på å varme opp ved å ha malten og posen i, men det er ikke noe stort problem.

Hvis du synes ølet blir for tørt så burde du kunne balansere det ved å meske litt lengre på lavere temperatur. Ellers kan du jo isolere kjelen din om du ikke har gjort det. Det burde gi en temmelig god effekt.

15 min på den temperaturøkninga høres helt fint ut spør du meg. Det burde vel strengt tatt ikke gjøre ølet noe søtere om du oppholder deg lengre i vanlig mesketemperatur. Hvis ølen din smaker for søtt er det nok mer sannsynlig at det er et problem med utgjæring, treffer du riktig FG?

Hadde tenkt å legge den tilbake da vørteren ble 78C ish. Treffer FG sånn nesten (iallefall nært). Men så lenge man ikke utvinnder betydlig mengder med ugjærbart sukker ved å da ha en 15 min i 64-78C så betyr det ikke så mye for meg. Mer en nysjgjerrighet, og en tanke om at det kunne ha vært mer kontrolerbaret(repertbart), å bare tatt ut posen, varmet til 78 og lagt i posen.

Du får med mer ugjærbart sukker når temperaturen kommer høyere, men det er vel litt av poenget også. Det som er viktig å forstå er at disse lange sukkerkjedene egentlig ikke smaker særlig søtt, men heller bidrar til tjukkere munnfølelse.

Hadde tenkt å legge den tilbake da vørteren ble 78C ish. Treffer FG sånn nesten (iallefall nært). Men så lenge man ikke utvinnder betydlig mengder med ugjærbart sukker ved å da ha en 15 min i 64-78C så betyr det ikke så mye for meg. Mer en nysjgjerrighet, og en tanke om at det kunne ha vært mer kontrolerbaret(repertbart), å bare tatt ut posen, varmet til 78 og lagt i posen.

I det du legger posen oppi igjen faller temperaturen igjen..

Dersom man varmer opp med posen på plass er det viktig å røre, så temperaturen stiger jevnt i hele mesken.

Må evt vite hvor mye varme som er igjen i posen, og kalkulere mashout-vannet deretter.
Og å varme vørteren opp så mye at du ender på 78 grader etter at posen med grøpp er lagt i gryten igjen tar teoretisk sett nøyaktig like lang tid som å varme gryten med posen på plass. Sannsynligvis tar det litt lengre tid, på grunn av større totalt varmetap den tiden posen er utenfor gryten.

Jeg tappet av størstedelen av vørteren og varmet separat til ca 80 grader og helte tilbake som utmesk. Ble litt varmere enn det skulle, men det går vel greit, håper jeg. Skal måle OG etterpå, før jeg pitcher. Får se hvordan det gikk.

Tilbake
Topp