Bygge tappekraner inn i kjøleskap

Hei

Ser flere gode løsninger på tappekraner i kjøleskap her. Mange kreative og fine løsninger,
Jeg har et kjøleskap med plass til 3 x 19L fat og tenkte å få på plass noen tappekraner.
Er det noen som kan sette opp en liste på hva jeg trenger og hvilke merker som anbefales?
(Jeg har fat og CO2-flaske med et uttak fra før).
 
Hvis du ikke allerede har det, så kan du bygge om regulatoren til push-fittings, så splitte i en 3-veis splitt. Hvis du trenger forskjellig trykk så hiver du bare på en slik: https://www.olbrygging.no/kegland/1...g-valve-inline-overtrykksventil-med-manometer


Denne erstatter nippel på regulator (gitt at regulatoren har 1/4" da)

Kan være litt problematisk å finne 4-veis 5/16" splitter kanskje, men du kan kjøre 3/8" hele veien fra regulator og inn til ball-lock også. Bør nok gå relativt greit å få lagt opp det pent også. (ellers kan du sette to t-koblinger etter hverandre så har du tre utganger)

Rimeligere og tar mindre plass enn regulator med tre utganger. Hvis du kan bruke samme trykk på alle fatene så er det jo rett frem 5/16" ut fra regulator, via 3-veis splitter og videre til 5/16"-7/16" gjenger som du skrur i ball-lock.

Gå push-fit og ball-lock med gjenger på alt av koblinger, det gjør alt mye enklere. Spesielt hvis du bruker noe av utstyret til overflytting fra andre fat, gjæringsfat etc, så kan du bare koble ned litt fra tappetårnet raskt fremfor å flere sett liggende.

En ting å tenke på er lengden på slanger, spesielt hvis du går for kraner uten skumkontroll.

Så trenger du en overgang som er stor nok til å gå gjennom døra/veggen (hvis du da ikke bare har kranene på innsiden da). Er det et lavt kjøleskap så er et tappetårn veien å gå (kan kreve vifte til kjøling)

Kjenner ikke så mye til hvilke kraner som anbefales, selv har jeg bare kjøpt en brukt vannkjøler, tatt tappetårnet og diverse push-fittings fra det og montert på et kjøleskap formet som en Marshall forsterker.

Produsenten har lite å si på koblingene/slangene. Det du får kjøpt her har god kvalitet.
 
Tilbake
Topp